Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattias78

Biltema skrovborste

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mattias78:

Såg denna hos Biltema: https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/skrovborste-2000045437

 

Vad tror ni om den om man kör med den nån gång i månaden? Skulle man till och med kunna skippa bottenfärgen på västkusten om man gick på med borsten regelbundet?

Förefaller vara svår att manövrera, man måste väl vara två personer för att kunna använda den?

Kan ju vara svår att använda midskepps på segelbåt med delat lateralplan? Likväl på långkölad?

 

Tanken är nog god, men utförandet lämnar ju en hel del sådana här; ???

 

Någon som köpt den och testat?

 

Jag tror inte att man kan eliminera bottenfärgen på västkusten, iallafall inte i Bohuslän där de ettriga havstulpanerna snabbt får fäste, möjligen om man kan borsta bort dem när de är i larvstadiet, men då får man nog borsta varje dag från slutet av juli till torrsättningen.

 

Säger som Tengroth i Lorry:

-Jag är schkepisch.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja två personer måste man vara, men det är inga problem för min del. Och själv har jag en liten 5.5m motorbåt (mittpulpet), men så klart för stora båtar eller segelbåtar funkar det nog inte så bra 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mattias78:

Ja två personer måste man vara, men det är inga problem för min del. Och själv har jag en liten 5.5m motorbåt (mittpulpet), men så klart för stora båtar eller segelbåtar funkar det nog inte så bra 😊

Klart är väl att du lika gärna kan dra upp din båt på trailer på rampen, om du har tillgång till sådana och där göra ett bättre jobb, men om nu du skall hyra trailer och/eller det är en avgift på rampen blir det väl billigare med denna skrovborste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Klart är väl att du lika gärna kan dra upp din båt på trailer på rampen, om du har tillgång till sådana och där göra ett bättre jobb, men om nu du skall hyra trailer och/eller det är en avgift på rampen blir det väl billigare med denna skrovborste.

Sant

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga; det där såg ut som en riktig skrivbordsprodukt. Lär väl envisas med att vända sig åt fel håll. 
Dyr var den också, t o m dyrare än en Scrubbis som faktiskt funkar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Måste säga; det där såg ut som en riktig skrivbordsprodukt. Lär väl envisas med att vända sig åt fel håll. 
Dyr var den också, t o m dyrare än en Scrubbis som faktiskt funkar. 

Javisst.

Kanske är den lika användbar ombord som en kompass med magentfäste.

 

Mycket av beväxningen beror ju på hur mycket båten används, tro det eller ej, men stillaliggande båtar får mer påväxt än sådana som rör på sig. Men det växer även på dessa, fast inte lika mycket.

 

Själv nyttjar jag isskrapa, cyklop, snorkel och simfötter, och vid behov om det är kallt i vattnet eller mycket "brännmaneter", även våtdräkt, då jag sanerar båtens botten under eftersäsongen från framförallt havstulpanerna.

 

Apropå magnet...

I Persiska viken har dom fjärrstyrda robotar med magnetiska larvfötter som skrapar båtarnas bottnar rena från påväxt innan dom skall in i Suezkanalen, och då funkar dessa bara på båtar med stålskrov... om nu någon undrar över det.

Men det kanske finns en utvecklingspotential för mindre sådana robotar till icke magnetiska fritidsbåtar....?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde nåt liknande av en skurborste, planka och några linor. Funkade bra, men naturligtvis omöjligt att komma åt kölen och sidorna intill kölen. Men för motorbåt med strikt konvex skrovprofil lär det gå fint.

En nackdel är att när man drar upp över vattenlinjen, så drar man med bottenfärg och smuts upp på skrovsidorna, så är man känslig för det estetiska får man vara försiktig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I Persiska viken har dom fjärrstyrda robotar med magnetiska larvfötter som skrapar båtarnas bottnar rena från påväxt innan dom skall in i Suezkanalen, och då funkar dessa bara på båtar med stålskrov... om nu någon undrar över det.

Men det kanske finns en utvecklingspotential för mindre sådana robotar till icke magnetiska fritidsbåtar....?

Den lösningen har jag ofta tänkt på, i form av små undervattensdrönare som är anslutna till en vattenpump på däck eller på bryggan, som via en slang och kabel förser drönaren med el för elektroniken/mekatroniken, och vatten under tryck för att använda för att spola med och att ge motkraft in mot skrovet genom vattenjet bakåt. Borde kunna tvätta vilken skrovform som helst på ganska kort tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Den lösningen har jag ofta tänkt på, i form av små undervattensdrönare som är anslutna till en vattenpump på däck eller på bryggan, som via en slang och kabel förser drönaren med el för elektroniken/mekatroniken, och vatten under tryck för att använda för att spola med och att ge motkraft in mot skrovet genom vattenjet bakåt. Borde kunna tvätta vilken skrovform som helst på ganska kort tid.

Javisst, eller med en tank som kan fyllas med luft så att denna drönare eller robot pressas uppåt mot skrovet.

Så kan Citroëns tekniker slänga sig i vägen...

 

Jag funderade även på om man kunde använda en lastbils- eller biltvätt och montera denna horisontellt mellan några pontoner som båten drogs mellan....:wub:

 

På sätt och vis var det bättre förr, då bottenfärgerna verkligen var giftiga...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Javisst, eller med en tank som kan fyllas med luft så att denna drönare eller robot pressas uppåt mot skrovet.

Så kan Citroëns tekniker slänga sig i vägen...

 

Jag funderade även på om man kunde använda en lastbils- eller biltvätt och montera denna horisontellt mellan några pontoner som båten drogs mellan....:wub:

 

På sätt och vis var det bättre förr, då bottenfärgerna verkligen var giftiga...

Jag har jobbat med ett sådant projket för några år sedan, det är nu i drift.
https://c-leanship.com/hull-cleaning/

Utan att avslöja några hemligheter så ser inte den färdiga produkten ut som i reklamvideon 🙂

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror inte att man kan eliminera bottenfärgen på västkusten, iallafall inte i Bohuslän där de ettriga havstulpanerna snabbt får fäste, möjligen om man kan borsta bort dem när de är i larvstadiet, men då får man nog borsta varje dag från slutet av juli till torrsättningen.

Är havstulpanerna bara en dag i det sista larvstadiet på västkusten?

 

På ostkusten är det inga problem att borsta bort havstulpaner två till tre veckor efter att de satt sig på skrovet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Är havstulpanerna bara en dag i det sista larvstadiet på västkusten?

De har flera arter, vill minnas en 6-7 olika som larvar sig vid olika tider. Dvs, inte som på ostkusten där det räcker att borsta ett par gånger i typ skiftet av juli-augusti för att det skall vara snäckfritt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

De har flera arter, vill minnas en 6-7 olika som larvar sig vid olika tider. Dvs, inte som på ostkusten där det räcker att borsta ett par gånger i typ skiftet av juli-augusti för att det skall vara snäckfritt. 

Ja, sedan har vi blåmusslor och en ”ny” sorts av invasivt ostron som också kan etablera sig på båtbottnar också. 🦪 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Är havstulpanerna bara en dag i det sista larvstadiet på västkusten?

 

På ostkusten är det inga problem att borsta bort havstulpaner två till tre veckor efter att de satt sig på skrovet.

Dom är i larvstadiet rätt så länge. Men det är bara under en period under vissa betingelser som dom sätter sig fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

De har flera arter, vill minnas en 6-7 olika som larvar sig vid olika tider. Dvs, inte som på ostkusten där det räcker att borsta ett par gånger i typ skiftet av juli-augusti för att det skall vara snäckfritt. 

 

9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom är i larvstadiet rätt så länge. Men det är bara under en period under vissa betingelser som dom sätter sig fast.

Det jag menar är att på ostkusten tar det två, tre veckor från att de satt sig på skrovet (man känner knottrorna tydligt) till dess det blir svårt att få bort dem.

 

Om det tar två till tre veckor för havstulpanerna att fastna ordentligt på västkusten också så borde man inte behöva skrubba båten varje dag utan varannan vecka.

2021-06-24 vid 07:15 skrev Georg_Ohm:

möjligen om man kan borsta bort dem när de är i larvstadiet, men då får man nog borsta varje dag från slutet av juli till torrsättningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skillnad i beteende mellan arter också? Har vi nån marinbiolog som kan detta här, tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackey:

Om det tar två till tre veckor för havstulpanerna att fastna ordentligt på västkusten också så borde man inte behöva skrubba båten varje dag utan varannan vecka.

Jag kill-gissar att det var en överdrift med varje dag, och att det säkert skulle räcka att tvätta båten med intervaller på 1-2 veckor under hela säsongen, vilket inte är speciellt realistiskt att man orkar göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...