Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rwidlund

Krav på olåst båt

Rekommendera Poster

Det har kommit krav från båtklubben att alla båtar måste vara olåsta.  Dvs ingen kedja/lås i bryggan. Vi har en ny styrpulpetbåt med 50hk motor inköpt för 1månad sedan. Vår försäkring har högre premie utan godkänt lås. Det är bevakning av medlemmar nattetid men det är en stor klubb och jag bedömer det ganska lätt att koppla loss iaf en mindre båt o sedan skära bort motorn på annan plats. 

 

Klubben säger att svenska sjö inte har krav på låst båt.


Som jag tänker är det båtförsäkrinsbolagen som äger risken o de.bedömer ju att en låst båt är mindre risk.


Mitt båt försäkrings bolag hade inte hört talas om ett krav på olåst båt tidigare.
 

Hur skulle ni tänka?
(Är kö till båtplats överallt så byta klubb är.svårt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min klubb har inte krav, men rekommenderar att man inte har båten låst. 
men anledning är att om båten bredvid börjar brinna. Kan de då inte flytta närliggande båtar, är risken stor att även de fattar eld. Går de att flytta. Så går branden begränsa på ett annat sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Niklas-L:

Min klubb har inte krav, men rekommenderar att man inte har båten låst. 
men anledning är att om båten bredvid börjar brinna. Kan de då inte flytta närliggande båtar, är risken stor att även de fattar eld. Går de att flytta. Så går branden begränsa på ett annat sätt. 

Visst tanken är väl rätt, men undrar vad som är vanligast, båtbrand i hamn eller båtstöld?


/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Båtklubben kan ju köpa in en kapmaskin som dom kan använda om det börjar brinna...

 

Så kan ju båtarna fortsatt vara låsta...

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rwidlund:

Det har kommit krav från båtklubben att alla båtar måste vara olåsta.  Dvs ingen kedja/lås i bryggan. Vi har en ny styrpulpetbåt med 50hk motor inköpt för 1månad sedan. Vår försäkring har högre premie utan godkänt lås. Det är bevakning av medlemmar nattetid men det är en stor klubb och jag bedömer det ganska lätt att koppla loss iaf en mindre båt o sedan skära bort motorn på annan plats. 

 

Klubben säger att svenska sjö inte har krav på låst båt.


Som jag tänker är det båtförsäkrinsbolagen som äger risken o de.bedömer ju att en låst båt är mindre risk.


Mitt båt försäkrings bolag hade inte hört talas om ett krav på olåst båt tidigare.
 

Hur skulle ni tänka?
(Är kö till båtplats överallt så byta klubb är.svårt).

Känns ju tråkigt att inte kunna låsa. Är det stor skillnad på premie/självrisk och det är OK för ditt försäkringsbolag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var en brand. Funderat på att föreslå alternativ o kapmaskin var bra! Eller att klubben ordnar lås med en central nyckel som kan användas. Försäkringen inte jättemycket dyrare (300-400) men jag vill ha båten låst och har svårt att tro klubben kan ta detta beslut utan medlemsbeslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, rwidlund said:

Jo, det var en brand. Funderat på att föreslå alternativ o kapmaskin var bra! Eller att klubben ordnar lås med en central nyckel som kan användas. Försäkringen inte jättemycket dyrare (300-400) men jag vill ha båten låst och har svårt att tro klubben kan ta detta beslut utan medlemsbeslut.

Jag gillar tanken på att klubben säljer låsen och har en nyckel som fungerar till alla lås! Har man regeln att båten enbart får låsas med ett lås sålt av klubben så bör det hjälpa. Om sedan klubben har en batteridriven kapmaskin tillgänglig så hjälper det också. Plus att det finns väl ingen brandbil utan kapmaskin idag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mycket väl beslutet som den ansvarige inom klubben fattat. Men som Du säger: Kan klubben fatta ett så pass påverkande beslut på egen hand utan medlemsmöte? Tveksamt.

 

Klubblås med huvudnyckel? Hur tillgänglig blir huvudnyckeln? Finns den åtkomlig för vem som helst? Det är ju vem som helst som behöver agera när branden hälsar på...

 

Batteridriven kapmaskin? Den förvaras ofta i ett låst förråd till vilket eventuell hamngrupp och båtklubbens styrelse har nyckel. Att den är inlåst är självklart eftersom allt som är bra att ha får fötter...

 

Jaha, och nu brann det i båt hamnen. 10 personer är i närheten.

Nr 1. Båtägaren är paralyserad och kommer inte åt brandsläckaren på grund av... kanske lågorna.

Nr 2. Båtägarens partner bidrar med att skrika. Mycket effektivt släckmedel eftersom det förbrukar mycket syre.

Nr 3-8. Tar upp sina smartphones för att dokumentera en spännande happening som ska offentliggöras i alla möjliga och omöjliga sociala avloppskanaler.

Nr 9. Förstår att det är nog bäst att ringa brandkåren.

Nr 10. Funderar på om han hade hört talas om en batteridriven kapmaskin. Minns att så faktiskt var fallet, funderar med djupa rynkor i pannan på var batterikapen kan finnas just nu, kanske i förrådet. Möts av en låst förrådsdörr.

 

Tolv minuter senare anländer brandkåren. Under tiden som förlupit sedan branden startade har minst 3 båtar blivit skrot och ytterligare några blivit värmeskadade i olika omfattning. Och delar av brygganläggningen har också fått sin släng av sleven och måste därför spärras av tills den konstaterats vara i säkert skick.

 

Vad händer oftare i en större klubbhamn, båtbrand eller stöld? Tja, det får nog de lärde tvista om.

 

Nä, båtar i större hamnanläggningar ska nog inte vara fastlåsta så att vem som helst kan flytta de obrunna båtarna i säkerhet. Den brunna båten är ju redan avskriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger försäkringsbolaget om båten blir stulen och det kommer fram att personer som inte äger båten har tillgång till nyckel som båten va fastlåst med?

Hur ofta fungerar det med att ha en huvudnyckel så att den inte missbrukas eller kommer på avvägar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Wildeside:

Vad säger försäkringsbolaget om båten blir stulen och det kommer fram att personer som inte äger båten har tillgång till nyckel som båten va fastlåst med?

Hur ofta fungerar det med att ha en huvudnyckel så att den inte missbrukas eller kommer på avvägar?

Det är ju lite som miljoner svenskar som bor i hyresrätter där hyresvärden har huvudnycklar som de kan komma och gå med som de vill. Det verkar ju vara möjligt att ha hemförsäkring i såna fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev raol:

Det är ju lite som miljoner svenskar som bor i hyresrätter där hyresvärden har huvudnycklar som de kan komma och gå med som de vill. Det verkar ju vara möjligt att ha hemförsäkring i såna fall.

Nu är det lite skillnad fastighetsskötare/hemtjänst mfl som kvitterat ut en nyckel än att ett hel hamn/varv har tillgång till nyckeln, eller ska hamnvärden ha hand om nyckeln inlåst och han är ute på segelsemester?

Aspekterna är många och mitt råd är att få skriftligt från försäkringsbolaget att försäkringen gäller för det som gäller i hamnen.

Det finns många fall av stölder m.m. som inte ersatts av försäkringsbolag bara för att behörig och obehörig har haft tillgång till nyckel.

Många försäkringsbolag har ändrat villkoren efter att ett antal personer inte fått ersättning för stöld i hemmet av personer med tillgång till nyckel.

 

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...