Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Afem

Vem har tillverkat Båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Planerar att bli återfalls seglare efter att ha hjälpt en bekant med hennes båt. Vi fick skicka spridaren på service, rensade ut en ICA-kasse med överflödiga elkablar och slipade / lackade stora delar av inredningen. Det gav mersmak ...

 

Då jag går till hennes båt passerar jag en uppställd motorseglare (ca 28-35 fot) utan namn eller uppgifter om tillverkare. Jag tänker att den är intressant och har bett hamnkontoret ge mina kontaktuppgifter till ägaren.

 

Vet någon av er vad detta är för båt, tillverkare årsmodell etc?

Motorseglare.JPG

Redigerad av Afem
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var en bra ingång och en tillverkare jag inte alls har koll på.

 

Googlade och hittade denna gamla bildserie av en Ansö 31 med stålskrov. Kanske byggdes Ansö med olika skrovmaterial …

https://sites.google.com/site/motorseglarenanso/2017---bilder

 

Motorseglaren på min bild har plastskrov och är enligt en närliggande båtägare byggd i Finland. Har googlat på Nauticat utan att hitta någon bild på internet som stämmer överens med denna.

 

Det är såklart helt OK att spekulera och resonera, alltså skriva ett inlägg utan att vara helt säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som en on off/hemmabygge. Styrhyttens rutlösningar känns inte så massproducerad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  ,Det ärtroligen  ett one off bygge,  konstruktör Olof Rehnberg södertälje  på 70 talet . byggdes några  båtar     av  den formen  .formen  såldes  sedan till hans bror i finland som göt upp en båt   sedan såldes  formen  till Muiovi Simola   som  gjrde ett antal halvfabrikat  ,dock slutade dom  göra fler  då CE märkningen  satt stopp för   tillverkningen ,  formen såldes troligen vidare till nån   privat person   om jag är rätt informerad . Var finns denna båt ,är intresserad   att köpa  en .finns lite  bilder om man goglar muovi simola  1100

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som Limhamns småbåtshamn i Malmö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om båten på bilden så skulle jag följa alla ledtrådar som pekar mot Finland. För mig är det där ett uppenbart bygge från Finland och som nämnts innan, sannolikt ett one off bygge baserad på befintlig form......men då kanske det mer ska kallas ett halvfabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är Muovi Simola MS1100. Som ovan nämnts kan den ha tillverkats med andra namn under årens lopp.

Den här ligger vid en av de större båtklubbarna här i Vasa:

MS1100 på Nettivene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...