Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Smidig förvaring av sittbrunnstält mot akterstaget

Rekommendera Poster

Jag söker en förvaringsmöjlighet för vårt sittbrunnstält. Båten är en 33-fotare från 80-talet.

 

Tältet har en vikbar båge och är sytt i ett stycke med uppvikbara sidor och bakdel.

 

Egentligen tror jag att det är konstruerat för att monteras ned helt och stuvas undan vid varje tillfälle men detta vill jag undvika och efterlyser en smidigare variant där sidor och bakstycke rullas upp på bågen och allt förvaras lättåtkomligt i sittbrunnen.

 

Många verkar ju ha tältet stående mot akterstaget - detta lockar men jag behöver i så fall lyfta upp hela bågen och sätta dess ändar i några fästen och även ordna någon upphängninsmekanism i akterstaget? Tips? Tältet är inte såpass högt att det kan stå i sina ordinarie fästen och luta mot akterstaget utan bågens ändar behöver komma upp. Kan man använda "flaggstångsfästen" för bågens ändar som monteras på  push-pit tro?

 

Bör man dessutom ha något skyddande "fodral" eller uv-skydd kring det hoprullade tältet?

 

Hur har ni andra gjort? Eftersöker en smidig lösning där tältet snabbt kan monteras upp och ned. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte två fiskespö håller i rostfritt från Biltema som monterades på aktre pulpit och som bågen sitter i. Kapellskydd för sittbrunskapellet beställde jag från en kapellmakare, betalade 800kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Nht1 said:

Jag köpte två fiskespö håller i rostfritt från Biltema som monterades på aktre pulpit och som bågen sitter i. Kapellskydd för sittbrunskapellet beställde jag från en kapellmakare, betalade 800kr.

Tack för svaret!

 

https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskespon/spohallare-2000036435

 

Sådana?

 

Lutar och fäster du även tältet mot akterstaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...