Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Makro

Vilket ankare är bäst - Lite tips

Rekommendera Poster

Ja vilket ankare som är bäst beror ju på vad det är för botten där man ankrar samt om ankaret används i kombination med kätting/ lina eller blyad lina t.ex.

Sen kanske olika ankardesigner funkar olika beroende på vikt?

Här är en länk till en hel del tester av ankare varav denna länken visar en resumé av gjorda tester men kolla gärna hans separata tester där bland annat samma ankartyp testas i olika vikter. Tack vare undervattensfilmerna ser man hur ankaren fungerar.

Mycket intressant för den som är intresserade av att ligga till ankars. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja vilket ankare som är bäst beror ju på vad det är för botten där man ankrar samt om ankaret används i kombination med kätting/ lina eller blyad lina t.ex.

Sen kanske olika ankardesigner funkar olika beroende på vikt?

Här är en länk till en hel del tester av ankare varav denna länken visar en resumé av gjorda tester men kolla gärna hans separata tester där bland annat samma ankartyp testas i olika vikter. Tack vare undervattensfilmerna ser man hur ankaren fungerar.

Mycket intressant för den som är intresserade av att ligga till ankars. :)

Detta blir nog en låååång diskussion,  då det finns fler åsikter om ankare än det finns forumdeltagare här.

-Själv har jag goda erfarenheter av Bruce och brucekopia med vässade flyn, (med en juste vinkelslip kan man göra underverk) i de senaste båtarna, detta då på Bohusläns vanligtvis dyiga eller sandiga bottnar.

Jag har ett CQR i reserv som inte är direkt dåligt men bra...? det fungerar nog bra under rätt förutsättningar, men min erfarenhet är att man kan klämma fingrarna ordentlig då flyna är ledade i förhållande till tenen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det kanske var att väcka diskussion som var en del av syftet 😇

 

Jag håller med dig om Bruce och Bohusläns dyiga bottnar, där funkar de bra men det bör vara original eller "moddat" som du gjorde, för kopiorna är många gånger dåliga om man kikar på bilderna av ett äkta 10 kg Bruce och ett försök till kopia. Sen kanske de oäkta i vissa fall kan funka nog så bra om de är rätt utformade.

Så till i år har jag köpt på mig två "nya" begagnade ankare, ett 10 kg Bruce som hänger i fören med kätting och ett Delta 10 kg med blyad lina i aktern, båda är "äkta".
Sen kanske jag borde ha hängt dem tvärt om? Här i Sverige brukar man ju svajankra med det förliga och lägga till mot land med ankaret i aktern, medan man i Medelhavet ofta fäller sitt förliga ankare och backar in mot kajen.

Det återstår att se hur det funkar i sommar 🙂

Tidigare erfarenheter sträcker sig till Bruce och Delta kopior samt den s.k. draggen eller klo-ankare om man så vill, men det hade varit roligt att testa Rocna eller Vulcan.

 

OBS, båda ankaren är märkta med 10kg.

IMG_1258.jpg

IMG_1259.jpg

IMG_1260.jpg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Ja det kanske var att väcka diskussion som var en del av syftet 😇

 

Jag håller med dig om Bruce och Bohusläns dyiga bottnar, där funkar de bra men det bör vara original eller "moddat" som du gjorde, för kopiorna är många gånger dåliga om man kikar på bilderna av ett äkta 10 kg Bruce och ett försök till kopia. Sen kanske de oäkta i vissa fall kan funka nog så bra om de är rätt utformade.

Så till i år har jag köpt på mig två "nya" begagnade ankare, ett 10 kg Bruce som hänger i fören med kätting och ett Delta 10 kg med blyad lina i aktern, båda är "äkta".
Sen kanske jag borde ha hängt dem tvärt om? Här i Sverige brukar man ju svajankra med det förliga och lägga till mot land med ankaret i aktern, medan man i Medelhavet ofta fäller sitt förliga ankare och backar in mot kajen.

Det återstår att se hur det funkar i sommar 🙂

Tidigare erfarenheter sträcker sig till Bruce och Delta kopior samt den s.k. draggen eller klo-ankare om man så vill, men det hade varit roligt att testa Rocna eller Vulcan.

 

OBS, båda ankaren är märkta med 10kg.

IMG_1258.jpg

IMG_1259.jpg

IMG_1260.jpg

Skillnaden är tydlig.

Det kan ju som sagt var finnas fler tillverkare av kopior så det kan ju finnas såväl ättre som sämre sådana.

Hursomhelst anser jag att man bör ha x antal meter kätting mellan linan och ankaret för att få det i gynnsammare vinkel mot botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag valt ett tungt Delta eller liknande (plog) som ankare i fören, för svajankring. Och ett Danforth/Fortress av lättare vikt som akterankare för förtöjning med fören mot land.

 

I vår nuvarande har vi ett RF-Bruce på 10 kg i aktern, med ankarband. Ingen lösning jag hade valt, men den kom med båten och i år tål min rygg inte ankaranvändning ändå, så då skiter jag lite i vad som än sitter där...

Jag har ett 10 kg Delta, galvat, med 5 m kätting och 50 m multiplait, liggande i ett förråd. Till nästa år blir det förmodligen en ankarrulle i fören, strax intill peket, och om budgeten medger, ett elektriskt ankarspel. Jag kommer också att komplettera med ett lätt Danforth/Fortress för aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...