Jump to content
Saturday 25 September 2021
moltas

Betalningskrav

Recommended Posts

Är båtplatsansvarig för en båtklubb. Vi har personer som inte är medlemmar och nyttjat våra tjänster. Vi har fakturerat men dessa struntar i att betala till vår förening. Ge mig bra tips hur vi ska få i  beloppen. Tycker i en del fall det är lite krångligt med inkasso.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slå en signal till Kronofogdemyndigheten, de kan nog guida er.

Lite svårt case känns det som eftersom det inte är medlemmar i er förening det är frågan om. Brukar inte vara lätt att kunna kräva in pengar då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga att det är inte lätt.....
Kanske läxa inför framtiden: Ta betalt i förskott.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kan det bero på vad som står i stadgarna och de övriga på årsmötena klubbade regelverken. Framgår inte om det bara är tjänster eller om det är båtar som står uppställda utan att betalas för.

 

Ofta glömmer man att reglera sådana saker, men det sistnämnda är väldigt bra att reglera och ha tydliga direktiv om för att underlätta när det verkligen händer. T ex att det är tydligt att man måste vara medlem för att få ha båten där, vad som händer annars med den och efter vilken tid o.s.v.

 

När det gäller tjänster är det viktigt att klubben kan visa att tjänsten är inte bara utförd utan även beställd/önskad av båtägaren. I vår klubb måste alla t ex ha fyllt i ett formulär för att få bli lyfta/transporterade, med lite grunduppgifter. Men det är också just kvittot på att båtägaren önskar denna tjänst, så kan det aldrig bli diskussion om det.....

 

När det är tydligt att en önskad tjänst utförts och fakturerats men inte betalas så är det läge att ansöka om betalningsföreläggande hos KFM. Kostar några hundra (som givetvis läggs på skulden, men som man kanske inte får igen). Ofta är brevet som båtägaren då får från KFM tillräckligt för att vakna och förstå att det är allvar.

Men det finns alltid de som kommer bråka, bestrida o.s.v. Då är det stämning i Tinget som gäller (KFM får inte driva in tvistiga fordringar). Finns allt tydligt i beslut och underlag från klubbens sida så är det stora chanser att det går klubbens väg, men det är en lång och jobbig process - även om man har rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för er input i ämnet.

Lite förtydligande. Den ena har sökt medlemskap i höstas och använt sig av hamnplan och lyft. Hans båt ligger på en anvisad båtplats. Vi har slutbetalningar i mars månad för detta och han har inte betalt, trots påminnelser, hot om att han ska flytta bort båten, flera sms men inte hört av sig. Har dessutom nämnt inkasso.

Den andra har använt vår hamnplan samt nyttjat torrsättning. Sålt båten under vintersäsongen. Har prislistor för icke medlemmar men han betalar inte. Harmlösa förklaringar om att han inte fått breven med faktura, flera sådana. Fotograferade av fakturan och skickade via sms. Då kunde ha inte neka längre. Honom hotade jag direkt med inkasso. Har inget hört ännu. Är mest en principfråga att driva det så långt det går, även om klubben inte får så mycket av beloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 minuter sedan skrev moltas:

Honom hotade jag direkt med inkasso. Har inget hört ännu. Är mest en principfråga att driva det så långt det går, även om klubben inte får så mycket av beloppen.

Vad gör inkasso för nytta ?  Det blir bara ett annat bolag som hanterar fakturan (mot betalning), men de har inga ytterligare befogenheter egentligen. H*n kan bara bestrida, och då får de enligt inkassolagen inte driva ärendet vidare förrän en domstol avgjort utan bollar tillbaka det till er. Visserligen samma sak med KFM, men de har lite mer verktyg att ta till, särskilt om en domstol prövat ärendet.

 

Inkassobolag är egentligen tomma hot, så länge det är bolag som håller sig inom lagens gränser 😉. Det vet nog de som är skyldiga pengarna också. 

Men vet DU hur du tänkte driva det om du behöver göra inkassohotet till verklighet, och vinner du i så fall något på det ?  Annars är det dumt att hota, om det bara är ett hotfullt ord..... 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev moltas:

Lite förtydligande. Den ena har sökt medlemskap i höstas och använt sig av hamnplan och lyft. Hans båt ligger på en anvisad båtplats. Vi har slutbetalningar i mars månad för detta och han har inte betalt, trots påminnelser, hot om att han ska flytta bort båten, flera sms men inte hört av sig. Har dessutom nämnt inkasso.

Är han inte medlem än kan det bli svårt med indrivning av skulden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Inkassobolag är egentligen tomma hot, så länge det är bolag som håller sig inom lagens gränser 😉. Det vet nog de som är skyldiga pengarna också. 

Dock är det många som är känsliga när det kommer inkassokrav och då betalar de. Gäller inte smitningsproffs, de har koll på läget.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar tufft när skrotbåtar blir liggande på land med oklar ägarbild och ingen som betalar något. 

Vet inte hur det funkar och hur mycket en klubb får göra i det läget. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Kane:

Är han inte medlem än kan det bli svårt med indrivning av skulden.

Kan vara så!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Kane:

Dock är det många som är känsliga när det kommer inkassokrav och då betalar de. Gäller inte smitningsproffs, de har koll på läget.........

Det var lite så jag tänkte. Vet dock inte statusen på personerna gällande betalansvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan meddela att båtägare som har/står på vår marina med sina båtar UTAN att betala, blir automatiskt efter ett år marinans båtar.

 

Förra året så blev 2 varse om detta, dom låg ihoptryckta i en container med rubb och stubb.

 

Då vi har tagg till grindar som är personliga, så kunde medlemmar inte komma in då det enkelt kan avaktiveras. Betalkrav skickas såklart.

 

Enda sättet för att bli av med skrotbåtar som dumpas och idioter som inte betalar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Verkar tufft när skrotbåtar blir liggande på land med oklar ägarbild och ingen som betalar något. 

Vet inte hur det funkar och hur mycket en klubb får göra i det läget. 

Det gäller för klubben att agera snabbt om båtar blir kvar på land. Man måste agera medan man fortfarande vet vems båten är. Som båtklubb ska man aldrig acceptera att en båt blir kvar på land i flera år utan styrelsens godkännande.

 

Om någon går bort ställer man inom några månader krav på dödsboet att båten ska bort om ingen arvinge eller köpare tagit hand om den. Man måste tyvärr vara tuff annars ser båtklubben snart ut som en soptipp. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan meddela att båtägare som har/står på vår marina med sina båtar UTAN att betala, blir automatiskt efter ett år marinans båtar.

 

Förra året så blev 2 varse om detta, dom låg ihoptryckta i en container med rubb och stubb.

 

Då vi har tagg till grindar som är personliga, så kunde medlemmar inte komma in då det enkelt kan avaktiveras. Betalkrav skickas såklart.

 

Enda sättet för att bli av med skrotbåtar som dumpas och idioter som inte betalar.

Mycket intressant. Hur har ni skrivit in det i kontraktet och hur juridiskt bindande är det om någon ifrågasätter. Väldigt bra idé. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev excel319:

Mycket intressant. Hur har ni skrivit in det i kontraktet och hur juridiskt bindande är det om någon ifrågasätter. Väldigt bra idé. 

Sitter inte i styrelsen än, men står i stadgarna som man får vid ansökan om medlemskap, båtplats ect. Finns även vissa plikter, som städdagar mm.

Marken ägs av klubben, många andra klubbar arrenderar marken från kommunen, kanske skillnad då. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev excel319:

Mycket intressant. Hur har ni skrivit in det i kontraktet och hur juridiskt bindande är det om någon ifrågasätter. Väldigt bra idé. 

Många funderingar mynnar ut i "vad får båtklubben göra".

 

Det var lite det jag berörde i mitt inlägg ovan - beslut om vad som händer när man inte uppfyller det ena och det andra kan/bör beslutas om på t ex årsmöte vid klubbning av ett regelverk eller t.o.m. stadgar. Då slipper man dessa gråzoner och tassemarker, samtidigt som medlemmarna själva varit med och beslutat om det (och det är frivilligt att vara medlem) så är de bindande. Man kan givetvis också reglera det i varje enskilt kontrakt, men att ha det som generella regler är bättre.

Väldigt viktigt att ha beslut på saker också för att t ex styrelse eller båtplatsansvarig skall hålla sina ryggar fria när de hamnar i TS läge och måste hantera en situation.

 

Samtidigt är ett sådant tydligt regelverk preventivt. För vet medlemmarna vad som gäller redan innan, kommer färre situationer att uppstå. Finns ingen procedur utan "någon" hotar lite med inkasso (kanske utan att ha tänkt igenom hur det verkligen skall genomföras) eller improviserar varje gång det inträffar, så blir det snabbt kaos.

 

Summering: Vad en båtklubb "får" göra när någon inte sköter sig  skall/bör vara beslutat någonstans. Då blir vad som är juridiskt rätt och fel en icke-fråga (i de allra flesta fall).

 

TS: Vad har ni för regelverk kring problemet i er klubb ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Summering: Vad en båtklubb "får" göra när någon inte sköter sig  skall/bör vara beslutat någonstans. Då blir vad som är juridiskt rätt och fel en icke-fråga (i de allra flesta fall).

Det tråkiga i detta ärende är att det verkar beröra icke-medlemmar. Då är det oftast tufft att driva caset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Kane:

Det tråkiga i detta ärende är att det verkar beröra icke-medlemmar. Då är det oftast tufft att driva caset.

Inte alls. Inte om det är reglerat.

Vi har t ex klausuler om att man måste vara medlem för att få bla bla bla. Om man INTE är medlem så har man xx tid på sig att avveckla sina aktiviteter, sedan tillfaller det som är kvar klubben.

Och om man som icke-medlem vill utnyttja vissa saker så är det kontant (swish) betalning som gäller och till en annan taxa.

 

Visst finns det svårigheter i olika fall, men väldigt mycket går att reglera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Inte alls. Inte om det är reglerat.

Vi har t ex klausuler om att man måste vara medlem för att få bla bla bla. Om man INTE är medlem så har man xx tid på sig att avveckla sina aktiviteter, sedan tillfaller det som är kvar klubben.

Och om man som icke-medlem vill utnyttja vissa saker så är det kontant (swish) betalning som gäller och till en annan taxa.

 

Visst finns det svårigheter i olika fall, men väldigt mycket går att reglera.

Eftersom man inte har ett "avtal" mellan icke-medlem och klubben spelar det ingen roll hur många klausuler man har i klubben. Det blir knöligt.

Mycket enklare när medlemmar inte sköter sig.

 

".....sedan tillfaller det som är kvar klubben." Det är egenmäktigt förfarande att flytta eller beslagta annans egendom, oberoende om den står på klubbens mark/vatten eller inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev Kane:

".....sedan tillfaller det som är kvar klubben." Det är egenmäktigt förfarande att flytta eller beslagta annans egendom, oberoende om den står på klubbens mark/vatten eller inte.

Inte om det är reglerat och det är en (f.d.) medlem. Då kan man anses ha accepterat villkoren, som var tydliga när båten ställdes dit (och man fortfarande var medlem).

 

Men jag håller med om att det kan bli stora problem om det är en helt okänd eller en som aldrig varit medlem o.s.v. Men vanligare orsak är nog att båtklubbarna har dåligt reglerat vad som gäller när man "lämnar" något eller missköter sig, oavsett om man förblir medlem eller inte. Och detta måste ju varit reglerat medan personen fortfarande var medlem och hade sin möjlighet att påverka och sitt val att vara med och acceptera eller inte.

 

Inte svart eller vitt således, men behöver alltså inte vara egenmäktigt förfarande.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan meddela att båtägare som har/står på vår marina med sina båtar UTAN att betala, blir automatiskt efter ett år marinans båtar.

Risken är bara att marinan åker på åtal om egenmäktigt förfarande… 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy