Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lasholm

Solcellsproblem

Rekommendera Poster

Har för mig att jag har läst nån  liknande tråd här men hittar inte den nu. Jag har en 50w panel med en Epever mppt-regulator som jag har inkopplad för underhållsladdning av mitt enda batteri. Problemet är att efter ett par dagar är batterispänningen nere på 10v och motorn går inte igång då såklart. Jag trodde att regulatorn var så smart att den slår ifrån när den känner att panelen inte ger nån ström längre. Har kollat men hittar ingen inställning för det, det enda som går att ställa in är för lastutgången. Nån som har några idéer eller är det så enkelt att man bara ska ha den inkopplad när det är sol ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej de är igång hela tiden men dra försumbart lite i "standby". Det behövs inte mkt ljus för att de iaf skall ge lite Du måste ha ngt fel på din inkoppling eller så har du glömt ngt på / krypström.

Har du bild på inkopplingen?

Vad händer om du inte har regulator/panel inkopplad, drar den ur då också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev lasholm:

Har för mig att jag har läst nån  liknande tråd här men hittar inte den nu. Jag har en 50w panel med en Epever mppt-regulator som jag har inkopplad för underhållsladdning av mitt enda batteri. Problemet är att efter ett par dagar är batterispänningen nere på 10v och motorn går inte igång då såklart. Jag trodde att regulatorn var så smart att den slår ifrån när den känner att panelen inte ger nån ström längre. Har kollat men hittar ingen inställning för det, det enda som går att ställa in är för lastutgången. Nån som har några idéer eller är det så enkelt att man bara ska ha den inkopplad när det är sol ute?

Hej!

Om batterispänningen bara är tio volt efter ett par dagar, trots solcellsladdning är det antingen en permanent solförmörkelse (vilket många av oss skulle upptäckt ändå) 🌇 eller så är det något elektriskt fel i din installation, jag är övertygad om det senare.

Dessutom misstänker jag att ditt batteri lämnat in en avskedsansökan eller redan innan varit bristfälligt laddat.

 

Du får följa kablarna från panelen, till regulatorn och sedan till batteriet och se om allting är rätt kopplat. Måhända kan det vara så att kabeln från regulatorn till batteriet är kopplad över batterifrånskiljaren (=huvudströmbrytaren) och då laddas ju bara batteriet då denna är tillslagen, alltså inte då du lämnat båten med avslagen batterifrånskiljare. Glöm inte att även kontrollera minuskabeln så att den från regulatorn är ansluten till båtens minusplint eller minusskena.

Kolla även batteriets polskor, de kraftiga anslutningarna på batteriet poler.

 

MPPT-regulatorerna har ju en ingång från panelen och två utgångar, den ena går direkt till batteriet och kan inte påverkas. Den andra, den så kallade "lastutgången" kan du programmera på olika sätt, oftast är det huruvida denna skall ge spänning x antal timmar efter solnedgång etc.

 

Hur vet du att batterispänningen bara är tio volt? har du mätt med multimeter över batteriets poler, eller läser du av detta värde på båtens voltmeter i motorinstrumenteringen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen bild på det men batteriet sitter i bak med  två 6mm2 kablar + och - dragna via huvudströmbrytaren till en kopplingsplint bakom instrumenten. Där har jag kopplat + och - till regulatorn som sitter i ruffen. Panelen är inkopplad och inget är inkopplat på lastutgången. Batteriet är nytt för i år och var uppladdat innan inkoppling av solpanelen. Spänningen är uppmätt med multimeter. Batteriet drar inte ur när panelen är urkopplad och bara regulatorn är igång. Har provat med en annan panel men det blir likadant.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du huvudbrytaren mellan solpanel och batteri och slår av huvudbrytaren när du lämnar båten blir det ju ingen laddning. Solpanelen ska vara ansluten direkt på batteriet med egen säkring och inte gå via någon säkringspanel.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är såklart på och säkring sitter direkt efter regulatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lasholm:

Jag trodde att regulatorn var så smart att den slår ifrån när den känner att panelen inte ger nån ström längre. 

Vad skall den slå ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lasholm:

Batteriet drar inte ur när panelen är urkopplad och bara regulatorn är igång. Har provat med en annan panel men det blir likadant.

Vilken spänning har du på panel och batteriutgång när panelen är inkopplad och solen lyser?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev lasholm:

Den är såklart på och säkring sitter direkt efter regulatorn

Ok, är du helt säker på att det är korrekt inkopplat på det viset så är ju antingen solpanelen eller regulatorn trasig.

Men jag håller ändå fast vid att solpanel/ regulator ska vara kopplade direkt mot batteriet för att undvika onödiga förluster och felkällor.

Gör som @Kane säger mät spänningen vid regulatorns utgång när solen lyser och täck sen solpanelen och mät igen så ser du om grejerna funkar.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mätte igår vid solsken och då låg spänningen på 19v på panelen och ca 13v på utgången. Tänkte att regulatorn var så smart att den helt enkelt kopplar ur solpanelen när den känner av att spänningen hamnar under batterispänningen. Ska dubbelkolla ev tjuvström ikväll.

Redigerad av lasholm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, lasholm said:

Mätte igår vid solsken och då låg spänningen på 19v på panelen och ca 13v på utgången. Tänkte att regulatorn var så smart att den helt enkelt kopplar ur solpanelen när den känner av att spänningen hamnar under batterispänningen. Ska dubbelkolla ev tjuvström ikväll.

Det gör den såklart. Den känner även av hur urladdat batteriet är och anpassar spänningen efter det. Men den är alltid igång annars blir det svårt för den att känna av hurvida panelen ger ngt eller inte.

Ditt problem är dock inte huruvida regulatorn drar några watt per dygn utan felaktig inkoppling, trasiga grejer, trasigt batteri eller ngt som ligger o drar.

Jag har själv ca 90watt solceller totalt och laddar 2st 100ah batterier utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Guggen:

Det gör den såklart. Den känner även av hur urladdat batteriet är och anpassar spänningen efter det. Men den är alltid igång annars blir det svårt för den att känna av hurvida panelen ger ngt eller inte.

Ditt problem är dock inte huruvida regulatorn drar några watt per dygn utan felaktig inkoppling, trasiga grejer, trasigt batteri eller ngt som ligger o drar.

Jag har själv ca 90watt solceller totalt och laddar 2st 100ah batterier utan problem.

Ja, börjar misstänka kortis i batteriet. 23mA drar regulatorn när den är igång iaf, ingen krypström annars...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev lasholm:

Ja, börjar misstänka kortis i batteriet. 23mA drar regulatorn när den är igång iaf, ingen krypström annars...

Har du mätt spänningen över batteripolerna med och utan inkopplad regulator och panel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du mätt spänningen över batteripolerna med och utan inkopplad regulator och panel?

Ja, gjorde det igår kväll. 11,84v utan och 11,85 med, men dåligt med ljus. Då gav solpanelen 14v displayen på regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev lasholm:

Ja, gjorde det igår kväll. 11,84v utan och 11,85 med, men dåligt med ljus. Då gav solpanelen 14v displayen på regulatorn.

0,1 volts skillnad, det är marginellt, kan vara inom instrumentets noggrannhet, alltså ingen egentlig spänningsskillnad, det skulle ju varit 14 volt med inkopplad panel.

Då kan det vara regulatorn som inte fungerar, eller kanske snarare kabeln mellan regulatorn och batteriet som har ett brott eller är felkopplad, bortkopplad, eftersom regulatorn visar 14V, om nu det stämmer.

 

Det har varit några inne i denna tråd och tyckt till, och du har fått bra svar, men det blev litet snårigt, som det ofta blir i sådana här diskussioner.

1 timme sedan skrev lasholm:

Ja, börjar misstänka kortis i batteriet. 23mA drar regulatorn när den är igång iaf, ingen krypström annars...

 

voltmeter-hj-lp.jpg.0b673809f39b4a679862d3dc9901d884.jpg

 

Ett nyladdat nytt batteri borde ju ge omkring 12,7 volt, kanske tillockmed några tiondelar mer om du mäter direkt efter laddning.

 

Sedan var det där med batterifrånskiljaren, solcellsladdningen, den skall ju vara inkopplad innan denna, alltså i princip direkt på batteriet, via en säkring nära batteriets pluspol, det är kabeln man säkrar av, inte bra om det blir kortis i kabeln mellan batteri och regulator, då blir det en kabelbrand om den är saknar säkring.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

0,1 volts skillnad, det är marginellt, kan vara inom instrumentets noggrannhet, alltså ingen egentlig spänningsskillnad, det skulle ju varit 14 volt med inkopplad panel.

Då kan det vara regulatorn som inte fungerar, eller kanske snarare kabeln mellan regulatorn och batteriet som har ett brott eller är felkopplad, bortkopplad, eftersom regulatorn visar 14V, om nu det stämmer.

 

Det har varit några inne i denna tråd och tyckt till, och du har fått bra svar, men det blev litet snårigt, som det ofta blir i sådana här diskussioner.

 

voltmeter-hj-lp.jpg.0b673809f39b4a679862d3dc9901d884.jpg

 

Ett nyladdat nytt batteri borde ju ge omkring 12,7 volt, kanske tillockmed några tiondelar mer om du mäter direkt efter laddning.

 

Sedan var det där med batterifrånskiljaren, solcellsladdningen, den skall ju vara inkopplad innan denna, alltså i princip direkt på batteriet, via en säkring nära batteriets pluspol, det är kabeln man säkrar av, inte bra om det blir kortis i kabeln mellan batteri och regulator, då blir det en kabelbrand om den är saknar säkring.

Spänningen ändrade sig varje gång jag kopplade in/ur panelen. Det sitter en säkring i andra änden av kabeln vid batteriet också. Jag kopplade in satte upp panelen igår kväll och ska kolla nu på em vad som har hänt. Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev lasholm:

Spänningen ändrade sig varje gång jag kopplade in/ur panelen. Det sitter en säkring i andra änden av kabeln vid batteriet också. Jag kopplade in satte upp panelen igår kväll och ska kolla nu på em vad som har hänt. Tack för svar!

Var någonstans mätte du då?

Absolut jättebra med säkring!

Om det bara skulle vara mulet idag så borde det ha gått in en del laddning i batteriet ändå, och spänningen borde vara högre.

 

En bra grej är en "batteritankmätare" exempelvis Nasa BM-1 som håller reda på hur mycket man laddat in och hur mycket man förbrukat, samt några fler parametrar. Men det finns sådana instrument även från andra tillverkare, som kanske är både bättre och något mindre dyra, men jag tycker att BM-1 är väldigt enkel och pedagogisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Var någonstans mätte du då?

Absolut jättebra med säkring!

Om det bara skulle vara mulet idag så borde det ha gått in en del laddning i batteriet ändå, och spänningen borde vara högre.

 

En bra grej är en "batteritankmätare" exempelvis Nasa BM-1 som håller reda på hur mycket man laddat in och hur mycket man förbrukat, samt några fler parametrar. Men det finns sådana instrument även från andra tillverkare, som kanske är både bättre och något mindre dyra, men jag tycker att BM-1 är väldigt enkel och pedagogisk.

Jag mätte direkt på batteriet. Ja, jag tycker att det borde ha ökat lite i spänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 11,8v volt är skadligt lite laddning för batteriet. Ta och ladda upp det med en vanlig laddare så fort du kan.

Sen tror jag du måste lägga upp lite bilder på hur allt är kopplat och grejerna om vi skall komma vidare.

Kan du testa att:

Ladda upp batteriet fullt.

Koppla regulatorn direkt mot batteriet.

Fota kopplingen och mät vad som händer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ner till båten nu och nu verkar det lira! Vet inte om det var batteriet som var för dåligt laddat. Nu ser det ut så här på displayen! 

IMG_20210624_154540.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra!
Vad visar nu multimetern om du mäter direkt på batteriet med och utan inkopplad solcellsladdning?

Har du ändrat på inkopplingen så att laddning sker även om batterifrånskiljaren är avslagen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra!
Vad visar nu multimetern om du mäter direkt på batteriet med och utan inkopplad solcellsladdning?

Har du ändrat på inkopplingen så att laddning sker även om batterifrånskiljaren är avslagen?

13,8v med inkopplad och 13,6v utan. Har inte ändrat dragningen än. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev lasholm:

13,8v med inkopplad och 13,6v utan. Har inte ändrat dragningen än. 

Då är det som det skall!

 

Jag hade en ensam 50w panel i förra båten, med litet hjälp av generatorn, ungefär en timmas motorgång per dag, kunde jag hålla ett 42liters kompressorkylskåp igång samt de andra förbrukarna, men det var då precis att det räckt till. Måhända är modernare kompressorkylskåp effektivare, om du nu har ett sådant ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Litet trådstöld.

 

I vintras sanerade jag i elsystemet och gjorde om solcellsladdningen litet.

2 x 100 wattara laddar enbart förbrukarbanken. 50 wattaren laddar det jag kallat för ”reservbatteriet” 

Men jag hade kopplat 50 wattspanelen på fel sida av mätshunten till ”batteritankmätaren”, alltså registrerades allting som den laddade som en förbrukning, ja det blev fel, jag fick konstiga värden, batteristapeln föll, så kopplade jag bort den lilla panelen, då normaliserade det sig... Så nu har jag krupit inunder durkarna och funnit felet, kopplat rätt och dessutom nollställt batteritankmätaren, jag vet nämligen att batterierna är fulladdade då jag för en gångs skull kopplat landström, och dessutom betalat hela 60 riksdaler förde få Ah jag har förbrukat.


Det visade sig sedan att ”reservbatteriet” försörjer larmet, länspumpen, värmaren och radions minneskrets, kanske någon mer förbrukare som inte låter sig påverkas av batterifrånskiljarna.

 

Jag har ett 30 Ah ”gräsklipparbatteri” silver-kalcium, till den elektriska utombordaren. Det var dåligt laddat och det ”gröna ögat” var svart, en billig panel V och A-meter jag har i batterilådan visade bara 3,5 V. Och då jag anslöt batteriladdaren via en inverter lyste en röd lysdiod på laddaren och signalerade ”fault”... Men via laddning från en annan laddare som jag kunde ställa in på ”motorcykel” laddade den på med 0,7- 1A till att börja med, sedan var det batteriet fulladdat efter en natt. Testkörning runt Huöarna förlöpte väl. Testade den ursprungliga laddaren som ibland visade ”fault” och ibland laddade på som vanligt, tills en annan lysdiod signalerade ”fulladdat”.

Batteritestaren visade ”good battery” även då spänningen var låg, annars hade jag inte brytt mig om att ladda. Nu syns det gröna ögat igen.

 

Frågan är då OM spänningen verkligen var 3,5 volt (idag visar det instrumentet 37,9 V...) och silver-kalciumbatteriet var ordentligt urladdat, om det då kanske tagit skada?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Frågan är då OM spänningen verkligen var 3,5 volt (idag visar det instrumentet 37,9 V...) och silver-kalciumbatteriet var ordentligt urladdat, om det då kanske tagit skada?

Som du själv sagt är en gång ingen gång, om det nu ens var så låg spänning.

Med tanke på att den första laddaren klagade låter det som att spänningen var ganska låg. Fast om du kunde köra så pass mycket med utombordaren efter att batteriet laddats är nog den "skadan" i så fall tämligen lindrig.

 

Något som mer troligt är skadat är instrumentet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Som du själv sagt är en gång ingen gång, om det nu ens var så låg spänning.

Med tanke på att den första laddaren klagade låter det som att spänningen var ganska låg. Fast om du kunde köra så pass mycket med utombordaren efter att batteriet laddats är nog den "skadan" i så fall tämligen lindrig.

 

Något som mer troligt är skadat är instrumentet...

Ja det hade regnat in i min förträffliga kombinerade sittlåda/batterilåda, så det är nog fukt i det där instrumentet. Voltemetern visade 88:88 vid något tillfälle, alla segmenten lyste, men amperemetern visade relevanta värden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...