Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lagomroligkille

Rätt färg till gel coat / spackel

Rekommendera Poster

Hej! 

Min båt har fått en del skavanker, bland annat från presenning som slagit i vinden och nött mot skrovet. 

 

Men det är inte så mycket att det inte går att spot-laga (jag vill inte lacka om hela båten).

Det finns några gamla lagningar i fören i fel kulörer (inte så snyggt).

 

 

Så frågan lyder: Hur hittar jag gelcoat spackel eller liknande i exakt rätt kulör?

 

Tips på leverantörer/butiker mottages gärna.

 

Båten är en gammal Ockelbo DC21 från 69. Färgen är någon form äggskal/gulvit.

 

Antar att jag behöver skava bort en liten bit med flit i mitt sökande för att kunna identifiera färgen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du låna en färgpallet hos färghandlaren och utgå från ex. NCS 0502-Y den är vit med lite gult i, sen kan det behövas mer eller mindre men jag tror det kan vara ett bra utgångsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Elegancej:

Kan du låna en färgpallet hos färghandlaren och utgå från ex. NCS 0502-Y den är vit med lite gult i, sen kan det behövas mer eller mindre men jag tror det kan vara ett bra utgångsläge.

Just det! Att jag inte tänkte på det.. tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Elegancej:

Kan du låna en färgpallet hos färghandlaren och utgå från ex. NCS 0502-Y den är vit med lite gult i, sen kan det behövas mer eller mindre men jag tror det kan vara ett bra utgångsläge.

Bättre att låna RAL-stickan eftersom gelcoat-kulörerna inte är NCS 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev lagomroligkille:

Har du något tips på vart de har gelcoatspackel i en massa färger? 

Biltema har t ex typ.. tre färger.

SeaSea. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är ytliga repor så kanske du kan skrapa/sickla och slipa bort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan så hade Watski lite olika kulörer, idag vet jag inte hur det är.

Det kan vara lättare att låna en NCS karta än RAL. men brytsystemet gör lätt om från ett system till ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Marex snipa, lite typ äggskalsfärgad. Lånade en färgkarta på Interboat i Örebro och jämförde med färgen på båten. Det gick att hitta nästan exakt samma färg i deras sortiment av gelcoatspackel. Kanske kan tillägga att här har det ibland publicerats listor med färgkoder till massvis med båtmärken men jag hittade inte min båt i de listorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ska försöka få tag på en RAL, men om jag förstått rätt så är det lättare att få låna en NCS och sedan låta färghandlaren berätta vad som är närmast i RAL-systemet enligt deras dator.

 

Det är inte bara så ytliga att man kan Sickla/skrapa ner.. det är så man tydligt ser glasfibern på något ställe, kanske två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...