Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattias78

Trögt gasreglage (Mercury)

Rekommendera Poster

Vi håller på att bråka med gasreglaget på båten vi köpte förra året, det går trögt tycker vi. Lite fakta:

Båt: Nordic Centrera 55 (-07)

Motor: Mercury Optimax 75hk (-07)

Gasreglage: Produktnr 883711 A12 (osäker på exakt vad modellnamnet är), se bild.

 

Gasreglaget går alltså trögt med växel i när man gasar (framåt). Det är så trögt att det är väldigt svårt att finjustera gasen vilket är jobbigt när man lägger till tex.

När man har backen i och gasar går det jätte lätt och fint. Likaså när man trycker in neutralknappen och gasar, då går det så fint så.

Kopplar man loss vajrarna från gasreglaget så går det väldigt lätt.

Likaså går vajrarna lätt när de är lossade från reglage och motor.

Och växel/gas på motorn går också lätt.

 

Det är alltså först när man kopplar ihop allt som det går trögt.

 

Vi har även bytt ut reglaget mot ett identiskt (bättre begagnat) och tycker att det kan ha blivit lite lättare men ingen jätteskillnad tyvärr.

 

Någon som har ideér om vad man kan testa eller vad som kan vara felet? Jag har ju läst att Mercury-reglaget är tröga från fabrik, men detta känns överdrivet trögt. Vajrarna kan väl inte vara felmonterade?

001.jpg

inside.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt gasreglage finns det en skruv där

man kan ställa in hur trögt det ska vara. Kan det vara så enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat efter sådan skruv men verkar inte finnas på denna modell tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att när det toppmonterade reglaget "trycks" ner i sitt montagehål så blir det en för snäv radie på gaswiren.

Testa att fånga upp wiren akterut någonstans och dra den lite bakåt. Du kan ju lätt montera ur fotstödet under ratten och komma åt inuti pulpeten. Om detta hjälper men den fjädrar tillbaka kan du komma åt wiren genom att öppna durken inne i "sittlådan" och komma åt wiren där och lägga den i större bukt. Vill sig inte detta heller är wiren för lång och får bytas till en kortare version.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Bosse:

Min gissning är att när det toppmonterade reglaget "trycks" ner i sitt montagehål så blir det en för snäv radie på gaswiren.

Testa att fånga upp wiren akterut någonstans och dra den lite bakåt. Du kan ju lätt montera ur fotstödet under ratten och komma åt inuti pulpeten. Om detta hjälper men den fjädrar tillbaka kan du komma åt wiren genom att öppna durken inne i "sittlådan" och komma åt wiren där och lägga den i större bukt. Vill sig inte detta heller är wiren för lång och får bytas till en kortare version.

 

/B

Hej Bosse, vi har testat lite med detta genom att från pulpeten påverka böjen men det gav inget resultat tyvärr. Däremot har vi inte gått på vajern längre akterut, ska kika hur den ligger där. Men då vajern går väldigt fint när man kopplar ur allt, och även vid back, så rimmar det inte i mina öron riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mattias78:

Hej Bosse, vi har testat lite med detta genom att från pulpeten påverka böjen men det gav inget resultat tyvärr. Däremot har vi inte gått på vajern längre akterut, ska kika hur den ligger där. Men då vajern går väldigt fint när man kopplar ur allt, och även vid back, så rimmar det inte i mina öron riktigt.

Jag tänker mig att vajern reagerar olika huruvida man drar eller putter den genom höljet. I och med de åtgärder och test du redan gjort enligt din beskrivning finns lixom inget mer att testa.
 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Kan det vara så att växelvajern är feljusterad så att den hela tiden ligger i "spänn" när du har framväxeln i som skapar friktion/belastning på nånting i reglaget, typ reglaget vill flytta vajern mer än det går.

 

Om du kopplar loss växelvajern i motorn så den kan röra sig fritt och provar att gasa med reglaget framåt och bakåt blir det någon skillnad då ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kan det vara så att växelvajern är feljusterad så att den hela tiden ligger i "spänn" när du har framväxeln i som skapar friktion/belastning på nånting i reglaget, typ reglaget vill flytta vajern mer än det går.

 

Om du kopplar loss växelvajern i motorn så den kan röra sig fritt och provar att gasa med reglaget framåt och bakåt blir det någon skillnad då ?

 

Tack för svar, att bara ha gasvajern påkopplad tror jag inte vi testat. Ska absolut kolla upp det också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mattias78 said:

Tack för svar, att bara ha gasvajern påkopplad tror jag inte vi testat. Ska absolut kolla upp det också!

Du skriver att gasen går lätt med neutralknappen intryckt. Då behöver du inte testa hur det går med bara gasvajern påkopplad, det blir samma sak. Ngt händer när växelvajern sätter i växel fram, men inte bak. Min gissning är att du har en spänning mellan växelvajer och gasvajer bak vid motorn på något ställe. Gissningsvis vid en böj in till motorn. Där skulle jag börja leta och testa. När du lägger i fram så skapas en spänning mot gasvajern som gör den trög. Om du har möjlighet så ta upp båten på land, ta bort propeller (så ingen skadar sig), koppla på vatten och ha ngn vid gashantaget och kolla själv bak vid motorn hur vajrarna rör sig vid växling och prova att röra/flytta/bryta lite på dom och se om det påverkar. Kolla även under kåpan att vajrarna och infästningar sitter rätt och rör sig rätt vid växlingar. Ha motorn igång, men var mycket försiktig med alla rörliga delar som svänghjul och propelleraxel!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Alanningen:

Du skriver att gasen går lätt med neutralknappen intryckt. Då behöver du inte testa hur det går med bara gasvajern påkopplad, det blir samma sak. Ngt händer när växelvajern sätter i växel fram, men inte bak. Min gissning är att du har en spänning mellan växelvajer och gasvajer bak vid motorn på något ställe. Gissningsvis vid en böj in till motorn. Där skulle jag börja leta och testa. När du lägger i fram så skapas en spänning mot gasvajern som gör den trög. Om du har möjlighet så ta upp båten på land, ta bort propeller (så ingen skadar sig), koppla på vatten och ha ngn vid gashantaget och kolla själv bak vid motorn hur vajrarna rör sig vid växling och prova att röra/flytta/bryta lite på dom och se om det påverkar. Kolla även under kåpan att vajrarna och infästningar sitter rätt och rör sig rätt vid växlingar. Ha motorn igång, men var mycket försiktig med alla rörliga delar som svänghjul och propelleraxel!!!

Tack för bra tips, jag tar till mig allt jag kan för att komma vidare med problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om växelvajern är feljusterad så att den ligger i "spänn" när framväxeln ligger i, så ligger det belastning på mekanismen i reglaget som gör att det kan gå trögt.

 

Testa utan växelvajer som jag sa tidigare så kan vi utesluta det sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev touchwood:

 

Om växelvajern är feljusterad så att den ligger i "spänn" när framväxeln ligger i, så ligger det belastning på mekanismen i reglaget som gör att det kan gå trögt.

 

Testa utan växelvajer som jag sa tidigare så kan vi utesluta det sedan.

 

Absolut, ska testa även det till helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/24/2021 at 12:59 PM, Mattias78 said:

Absolut, ska testa även det till helgen!

Hur gick det med ditt gasreglage? Jag har EXAKT! samma problem med min Mercury 4-takt 115 -04, dock med sidomonterat reglage..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-15 vid 11:06 skrev abrakadabra:

Hur gick det med ditt gasreglage? Jag har EXAKT! samma problem med min Mercury 4-takt 115 -04, dock med sidomonterat reglage..

Fick tyvärr ingen ordning på det. Vi testade att byta hela reglaget, det vart lite bättre då åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...