Jump to content
Tuesday 03 August 2021
Mattias78

Trögt gasreglage (Mercury)

Recommended Posts

Vi håller på att bråka med gasreglaget på båten vi köpte förra året, det går trögt tycker vi. Lite fakta:

Båt: Nordic Centrera 55 (-07)

Motor: Mercury Optimax 75hk (-07)

Gasreglage: Produktnr 883711 A12 (osäker på exakt vad modellnamnet är), se bild.

 

Gasreglaget går alltså trögt med växel i när man gasar (framåt). Det är så trögt att det är väldigt svårt att finjustera gasen vilket är jobbigt när man lägger till tex.

När man har backen i och gasar går det jätte lätt och fint. Likaså när man trycker in neutralknappen och gasar, då går det så fint så.

Kopplar man loss vajrarna från gasreglaget så går det väldigt lätt.

Likaså går vajrarna lätt när de är lossade från reglage och motor.

Och växel/gas på motorn går också lätt.

 

Det är alltså först när man kopplar ihop allt som det går trögt.

 

Vi har även bytt ut reglaget mot ett identiskt (bättre begagnat) och tycker att det kan ha blivit lite lättare men ingen jätteskillnad tyvärr.

 

Någon som har ideér om vad man kan testa eller vad som kan vara felet? Jag har ju läst att Mercury-reglaget är tröga från fabrik, men detta känns överdrivet trögt. Vajrarna kan väl inte vara felmonterade?

001.jpg

inside.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

På mitt gasreglage finns det en skruv där

man kan ställa in hur trögt det ska vara. Kan det vara så enkelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kikat efter sådan skruv men verkar inte finnas på denna modell tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min gissning är att när det toppmonterade reglaget "trycks" ner i sitt montagehål så blir det en för snäv radie på gaswiren.

Testa att fånga upp wiren akterut någonstans och dra den lite bakåt. Du kan ju lätt montera ur fotstödet under ratten och komma åt inuti pulpeten. Om detta hjälper men den fjädrar tillbaka kan du komma åt wiren genom att öppna durken inne i "sittlådan" och komma åt wiren där och lägga den i större bukt. Vill sig inte detta heller är wiren för lång och får bytas till en kortare version.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Bosse:

Min gissning är att när det toppmonterade reglaget "trycks" ner i sitt montagehål så blir det en för snäv radie på gaswiren.

Testa att fånga upp wiren akterut någonstans och dra den lite bakåt. Du kan ju lätt montera ur fotstödet under ratten och komma åt inuti pulpeten. Om detta hjälper men den fjädrar tillbaka kan du komma åt wiren genom att öppna durken inne i "sittlådan" och komma åt wiren där och lägga den i större bukt. Vill sig inte detta heller är wiren för lång och får bytas till en kortare version.

 

/B

Hej Bosse, vi har testat lite med detta genom att från pulpeten påverka böjen men det gav inget resultat tyvärr. Däremot har vi inte gått på vajern längre akterut, ska kika hur den ligger där. Men då vajern går väldigt fint när man kopplar ur allt, och även vid back, så rimmar det inte i mina öron riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mattias78:

Hej Bosse, vi har testat lite med detta genom att från pulpeten påverka böjen men det gav inget resultat tyvärr. Däremot har vi inte gått på vajern längre akterut, ska kika hur den ligger där. Men då vajern går väldigt fint när man kopplar ur allt, och även vid back, så rimmar det inte i mina öron riktigt.

Jag tänker mig att vajern reagerar olika huruvida man drar eller putter den genom höljet. I och med de åtgärder och test du redan gjort enligt din beskrivning finns lixom inget mer att testa.
 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Kan det vara så att växelvajern är feljusterad så att den hela tiden ligger i "spänn" när du har framväxeln i som skapar friktion/belastning på nånting i reglaget, typ reglaget vill flytta vajern mer än det går.

 

Om du kopplar loss växelvajern i motorn så den kan röra sig fritt och provar att gasa med reglaget framåt och bakåt blir det någon skillnad då ?

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kan det vara så att växelvajern är feljusterad så att den hela tiden ligger i "spänn" när du har framväxeln i som skapar friktion/belastning på nånting i reglaget, typ reglaget vill flytta vajern mer än det går.

 

Om du kopplar loss växelvajern i motorn så den kan röra sig fritt och provar att gasa med reglaget framåt och bakåt blir det någon skillnad då ?

 

Tack för svar, att bara ha gasvajern påkopplad tror jag inte vi testat. Ska absolut kolla upp det också!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Mattias78 said:

Tack för svar, att bara ha gasvajern påkopplad tror jag inte vi testat. Ska absolut kolla upp det också!

Du skriver att gasen går lätt med neutralknappen intryckt. Då behöver du inte testa hur det går med bara gasvajern påkopplad, det blir samma sak. Ngt händer när växelvajern sätter i växel fram, men inte bak. Min gissning är att du har en spänning mellan växelvajer och gasvajer bak vid motorn på något ställe. Gissningsvis vid en böj in till motorn. Där skulle jag börja leta och testa. När du lägger i fram så skapas en spänning mot gasvajern som gör den trög. Om du har möjlighet så ta upp båten på land, ta bort propeller (så ingen skadar sig), koppla på vatten och ha ngn vid gashantaget och kolla själv bak vid motorn hur vajrarna rör sig vid växling och prova att röra/flytta/bryta lite på dom och se om det påverkar. Kolla även under kåpan att vajrarna och infästningar sitter rätt och rör sig rätt vid växlingar. Ha motorn igång, men var mycket försiktig med alla rörliga delar som svänghjul och propelleraxel!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Alanningen:

Du skriver att gasen går lätt med neutralknappen intryckt. Då behöver du inte testa hur det går med bara gasvajern påkopplad, det blir samma sak. Ngt händer när växelvajern sätter i växel fram, men inte bak. Min gissning är att du har en spänning mellan växelvajer och gasvajer bak vid motorn på något ställe. Gissningsvis vid en böj in till motorn. Där skulle jag börja leta och testa. När du lägger i fram så skapas en spänning mot gasvajern som gör den trög. Om du har möjlighet så ta upp båten på land, ta bort propeller (så ingen skadar sig), koppla på vatten och ha ngn vid gashantaget och kolla själv bak vid motorn hur vajrarna rör sig vid växling och prova att röra/flytta/bryta lite på dom och se om det påverkar. Kolla även under kåpan att vajrarna och infästningar sitter rätt och rör sig rätt vid växlingar. Ha motorn igång, men var mycket försiktig med alla rörliga delar som svänghjul och propelleraxel!!!

Tack för bra tips, jag tar till mig allt jag kan för att komma vidare med problemet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Om växelvajern är feljusterad så att den ligger i "spänn" när framväxeln ligger i, så ligger det belastning på mekanismen i reglaget som gör att det kan gå trögt.

 

Testa utan växelvajer som jag sa tidigare så kan vi utesluta det sedan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev touchwood:

 

Om växelvajern är feljusterad så att den ligger i "spänn" när framväxeln ligger i, så ligger det belastning på mekanismen i reglaget som gör att det kan gå trögt.

 

Testa utan växelvajer som jag sa tidigare så kan vi utesluta det sedan.

 

Absolut, ska testa även det till helgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy