Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fhsp4m

Lasta för mycket på trailer

Rekommendera Poster

Hej! Köpte en ny båt i dagarna här och kom nu på att båtens totalvikt överstiger maxlasten på trailern. Har en Tiki 750 kg EU-trailer med maxlast 590 kg men båten väger 540 kg + 112 kg motor = 652 kg, dvs ca 10% över maxlasten. Några problem med detta eller kan jag köra säkert med en så pass liten överlast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är överlass på vagnen det är böter, det är inte godkänt att dra en obromsad inregad 80 vagn med en vikt över 750 kilo efter bil då är det olovlig körning.

 

Det blir att parkera vagnen i vägkanten om polisen är ute för att kolla just detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ignorerar det lagliga, för det har du säkert själv insett att det inte går inom lagens ramar, så handlar det nog enbart om hur du kör och på vilka vägar du kör. Trailern har givetvis en marginal som gör att den klarar med än 590kg. Den ska klara 590kg last även om det är lite skumpigt och klara att hantera en undanmanöver eller hård inbromsning. Så om du överlastar med 10% och kör kortare sträckor mycket försiktigt och i måttlig fart så lär den säkert hålla utan problem. Tänk på att minimera allt annat som väger! Bensin, ankare, rep, etc etc. Ta det extra försiktigt vid svängar och rondeller. Det händer flera gånger varje år att en båt hamnar i diket pga för kraftig sväng. Det är mycket hård belastning på trailern vid sväng då hela båtens vikt flyttas över på ena sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och händer det något kan man ju tänka sig att försäkringsbolaget har lite åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Om man ignorerar det lagliga, för det har du säkert själv insett att det inte går inom lagens ramar, så handlar det nog enbart om hur du kör och på vilka vägar du kör. Trailern har givetvis en marginal som gör att den klarar med än 590kg. Den ska klara 590kg last även om det är lite skumpigt och klara att hantera en undanmanöver eller hård inbromsning. Så om du överlastar med 10% och kör kortare sträckor mycket försiktigt och i måttlig fart så lär den säkert hålla utan problem. Tänk på att minimera allt annat som väger! Bensin, ankare, rep, etc etc. Ta det extra försiktigt vid svängar och rondeller. Det händer flera gånger varje år att en båt hamnar i diket pga för kraftig sväng. Det är mycket hård belastning på trailern vid sväng då hela båtens vikt flyttas över på ena sidan.

Tyvärr kan jag inte köra utan bensin och diesel för då får jag inget levererat.😂

B726318D-7448-469E-B4A6-096E27325BBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka av motorn, transportera den separat och sen båten på kärran. Problemet löst!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sen beror det lite om du skall köra 250 meter till rampen eller 100 mil. Det första skall gå fint med lite försiktighet, det andra skulle jag avstå. Det är ju som Jörgen01 skriver, risk att överskrida maxvikt för en obromsad vagn, kan bli problem vid t.ex panikbromsning i en kurva....

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Sen beror det lite om du skall köra 250 meter till rampen eller 100 mil. Det första skall gå fint med lite försiktighet, det andra skulle jag avstå. Det är ju som Jörgen01 skriver, risk att överskrida maxvikt för en obromsad vagn, kan bli problem vid t.ex panikbromsning i en kurva....

Tack för alla svar!

 

Är marginalerna verkligen så små, att risken för tillbud ökar så mycket vid bara 10% överlast om jag tolkar er rätt, eller spekulerar ni bara?

 

Jag skulle kanske nämnt hur jag skulle använda trailern. Jag kör 2 resor per år, 5 mil enkel, i Stockholm, en resa för att lägga i och en resa för ta upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev fhsp4m:

Tack för alla svar!

 

Är marginalerna verkligen så små, att risken för tillbud ökar så mycket vid bara 10% överlast om jag tolkar er rätt, eller spekulerar ni bara?

 

Jag skulle kanske nämnt hur jag skulle använda trailern. Jag kör 2 resor per år, 5 mil enkel, i Stockholm, en resa för att lägga i och en resa för ta upp båten.

Det är lite spekulation, till sist är ju det som sitter mellan öronen på föraren som avgör... Du överskrider ju lite 2 gränser, men om du t.ex kör 70 isf. 80 så kommer du längre ifrån den 3:e gränsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnt finns det två problem. Problem 1: 62 kg överlast hämmar knappast köregenskaperna i någon avgörande grad. Går att kompensera med lite försiktighet i framfarten. Problem 2: Överkompenserar du med försiktigheten och krypkör ökar risken att åka fast och sedan beror det på hur noggrann pargrafryttare som stiger ur polisbilen 🙂 Skulle dock tro att det inte blir någon stor dramatik i mötet med lagens långa arm med så liten överlast, de koncentrerar sig nog på värre lagöverträdelser...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl trailern fjädrad men inget de direkt kollar längre,  så åk som 30 trailer obromsat med lgf skylt och anse din trailer som efterfordon.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Eile:

Nu är väl trailern fjädrad men inget de direkt kollar längre,  så åk som 30 trailer obromsat med lgf skylt och anse din trailer som efterfordon.  

Det där skulle jag inte rekommendera. Registrerade fordon utan regskylt, med överkast osv. Skippa den lösningen. Träffar du på kunniga på trafikpolisen blir det tvärstopp och många brottsrubriceringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är säkert konstruerad för att tåla ca 10 % överkast men kan såklart inte rekommenderas, men utifall. Det blir sannolikt böter för överlast. Beroende på hur mycket som vägs fram för överlast kan det bli stopp och du får hämta släpet med bärgningsbil eller motsvarande. Nu finns det dock en intressant punkt här. Polisen väger det som hjulen överför till vägbanan. Dvs om du har hundra kg kultryck överförs ju hundra kg till bilens hjul. Dvs släpet verkar vara hundra kg lättare än det hade varit om det stått med alla hjulen inkl, stödhjul på en våg. Så du skulle kunna ha hundra kg för mycket vikt men låta bilen bära den vikten om du kan balansera det så det hamnar på kulhandsken. Den vikten kontrolleras inte vid vägning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de väger, så väger det naturligtvis på alla stödpunkter.

Och vikten som bilen drar är ju samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev raol:

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Motorn väger 112 kg enligt ursprungsinlägget, och det är inte ”bara” att baxa in 112 kg motor i en baklucka två gånger/år. 

 

Jag hade nog inte riskerat körkortet, utan köpt en annan trailer om detta är något som skall vara funktionellt över tid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Det där skulle jag inte rekommendera. Registrerade fordon utan regskylt, med överkast osv. Skippa den lösningen. Träffar du på kunniga på trafikpolisen blir det tvärstopp och många brottsrubriceringar. 

Ja det där bör du nog kolla upp mer noga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Eile:

Ja det där bör du nog kolla upp mer noga. 

Åh, inte överkast,  överlast ska det stå såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att allt ser väldigt bra ut, belysning och reflexer o.s.v är i perfekt skick. Båten är ordentligt surrad med rejäla spännband. Jag använder 2 där bak, ett på var sida och sedan ett i fören tillsammans med säkerhetskjedjan, har aldrig haft problem. Men fortfarande inte enligt lagboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj trailern. Köp en 30-trailer som klarar vikten utan problem för antagligen samma eller mindre pengar. 
Kör 5 mil i 30 km/h 2 ggr om året. 
På natten kanske så är man inte lika mycket i vägen.

Antagligen väger nog båten mer i praktiken än enligt specen när den köptes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag kommer köpa en större trailer till båten för att slippa hålla på att tänka på allt. Men jag känner mig i alla fall säker, utifrån era kommentarer, att jag kan köra åtminstone en (1) gång med släpet med överlast om jag inte lyckas få tag på en trailer i rätt tid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör polisen en attack mot överlass på båtar är det kört, för en tid sedan gjorde de en attack 100 meter utanför grindarna på sopstationen för att kolla surrning.

Det är ju lättare att göra detta än de det borde göra. (nu får inte detta spåra ur):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara trafikpolisen. Då gör det ju precis det de ska... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Det kan ju vara trafikpolisen. Då gör det ju precis det de ska... 

Vid storrazzia brukar de väl hjälpa varandra oavsett specialitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, raol said:

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Att demontera och montera en motor med styrning, gas- och växelvajrar, bränsleslang, elektronik etc är ingen liten grej att bara göra sådär. Sen ska man ha tillgång till motorlyft på båda ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Alanningen:

Att demontera och montera en motor med styrning, gas- och växelvajrar, bränsleslang, elektronik etc är ingen liten grej att bara göra sådär. Sen ska man ha tillgång till motorlyft på båda ställen.

Nja, så märkvärdigt är det inte. Motorn är så pass liten att tre personer lyfter den utan problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minutes ago, raol said:

Nja, så märkvärdigt är det inte. Motorn är så pass liten att tre personer lyfter den utan problem.

 

Jag har själv monterat min 150hk motor på min båt så jag vet hur man gör. Jag vet också därför att det är rätt pillrigt med alla kablar, vajrar, styrning, tätning med sikaflex, etc. Jag skulle inte vilja hålla på med det varje år. Alla är inte bekväma med att göra jobbet själva och det blir dyrt att anlita ngn för det hela tiden. Om man bortser från allt det arbetet så har du rätt, det går att lyfta och flytta en 112kg motor på 3 personer. Förutsatt att den inte har en massa plastkåpor, som vissa motorer har, som gör att man kan bryta sönder dom vid lyft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vid storrazzia brukar de väl hjälpa varandra oavsett specialitet.

Absolut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...