Jump to content
Friday 06 August 2021
Sign in to follow this  
fhsp4m

Lasta för mycket på trailer

Recommended Posts

Hej! Köpte en ny båt i dagarna här och kom nu på att båtens totalvikt överstiger maxlasten på trailern. Har en Tiki 750 kg EU-trailer med maxlast 590 kg men båten väger 540 kg + 112 kg motor = 652 kg, dvs ca 10% över maxlasten. Några problem med detta eller kan jag köra säkert med en så pass liten överlast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är överlass på vagnen det är böter, det är inte godkänt att dra en obromsad inregad 80 vagn med en vikt över 750 kilo efter bil då är det olovlig körning.

 

Det blir att parkera vagnen i vägkanten om polisen är ute för att kolla just detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man ignorerar det lagliga, för det har du säkert själv insett att det inte går inom lagens ramar, så handlar det nog enbart om hur du kör och på vilka vägar du kör. Trailern har givetvis en marginal som gör att den klarar med än 590kg. Den ska klara 590kg last även om det är lite skumpigt och klara att hantera en undanmanöver eller hård inbromsning. Så om du överlastar med 10% och kör kortare sträckor mycket försiktigt och i måttlig fart så lär den säkert hålla utan problem. Tänk på att minimera allt annat som väger! Bensin, ankare, rep, etc etc. Ta det extra försiktigt vid svängar och rondeller. Det händer flera gånger varje år att en båt hamnar i diket pga för kraftig sväng. Det är mycket hård belastning på trailern vid sväng då hela båtens vikt flyttas över på ena sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och händer det något kan man ju tänka sig att försäkringsbolaget har lite åsikter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Alanningen:

Om man ignorerar det lagliga, för det har du säkert själv insett att det inte går inom lagens ramar, så handlar det nog enbart om hur du kör och på vilka vägar du kör. Trailern har givetvis en marginal som gör att den klarar med än 590kg. Den ska klara 590kg last även om det är lite skumpigt och klara att hantera en undanmanöver eller hård inbromsning. Så om du överlastar med 10% och kör kortare sträckor mycket försiktigt och i måttlig fart så lär den säkert hålla utan problem. Tänk på att minimera allt annat som väger! Bensin, ankare, rep, etc etc. Ta det extra försiktigt vid svängar och rondeller. Det händer flera gånger varje år att en båt hamnar i diket pga för kraftig sväng. Det är mycket hård belastning på trailern vid sväng då hela båtens vikt flyttas över på ena sidan.

Tyvärr kan jag inte köra utan bensin och diesel för då får jag inget levererat.😂

B726318D-7448-469E-B4A6-096E27325BBA.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plocka av motorn, transportera den separat och sen båten på kärran. Problemet löst!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Sen beror det lite om du skall köra 250 meter till rampen eller 100 mil. Det första skall gå fint med lite försiktighet, det andra skulle jag avstå. Det är ju som Jörgen01 skriver, risk att överskrida maxvikt för en obromsad vagn, kan bli problem vid t.ex panikbromsning i en kurva....

Edited by jan_af_lisoe

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Sen beror det lite om du skall köra 250 meter till rampen eller 100 mil. Det första skall gå fint med lite försiktighet, det andra skulle jag avstå. Det är ju som Jörgen01 skriver, risk att överskrida maxvikt för en obromsad vagn, kan bli problem vid t.ex panikbromsning i en kurva....

Tack för alla svar!

 

Är marginalerna verkligen så små, att risken för tillbud ökar så mycket vid bara 10% överlast om jag tolkar er rätt, eller spekulerar ni bara?

 

Jag skulle kanske nämnt hur jag skulle använda trailern. Jag kör 2 resor per år, 5 mil enkel, i Stockholm, en resa för att lägga i och en resa för ta upp båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev fhsp4m:

Tack för alla svar!

 

Är marginalerna verkligen så små, att risken för tillbud ökar så mycket vid bara 10% överlast om jag tolkar er rätt, eller spekulerar ni bara?

 

Jag skulle kanske nämnt hur jag skulle använda trailern. Jag kör 2 resor per år, 5 mil enkel, i Stockholm, en resa för att lägga i och en resa för ta upp båten.

Det är lite spekulation, till sist är ju det som sitter mellan öronen på föraren som avgör... Du överskrider ju lite 2 gränser, men om du t.ex kör 70 isf. 80 så kommer du längre ifrån den 3:e gränsen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som redan nämnt finns det två problem. Problem 1: 62 kg överlast hämmar knappast köregenskaperna i någon avgörande grad. Går att kompensera med lite försiktighet i framfarten. Problem 2: Överkompenserar du med försiktigheten och krypkör ökar risken att åka fast och sedan beror det på hur noggrann pargrafryttare som stiger ur polisbilen 🙂 Skulle dock tro att det inte blir någon stor dramatik i mötet med lagens långa arm med så liten överlast, de koncentrerar sig nog på värre lagöverträdelser...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är väl trailern fjädrad men inget de direkt kollar längre,  så åk som 30 trailer obromsat med lgf skylt och anse din trailer som efterfordon.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Eile:

Nu är väl trailern fjädrad men inget de direkt kollar längre,  så åk som 30 trailer obromsat med lgf skylt och anse din trailer som efterfordon.  

Det där skulle jag inte rekommendera. Registrerade fordon utan regskylt, med överkast osv. Skippa den lösningen. Träffar du på kunniga på trafikpolisen blir det tvärstopp och många brottsrubriceringar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vagnen är säkert konstruerad för att tåla ca 10 % överkast men kan såklart inte rekommenderas, men utifall. Det blir sannolikt böter för överlast. Beroende på hur mycket som vägs fram för överlast kan det bli stopp och du får hämta släpet med bärgningsbil eller motsvarande. Nu finns det dock en intressant punkt här. Polisen väger det som hjulen överför till vägbanan. Dvs om du har hundra kg kultryck överförs ju hundra kg till bilens hjul. Dvs släpet verkar vara hundra kg lättare än det hade varit om det stått med alla hjulen inkl, stödhjul på en våg. Så du skulle kunna ha hundra kg för mycket vikt men låta bilen bära den vikten om du kan balansera det så det hamnar på kulhandsken. Den vikten kontrolleras inte vid vägning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de väger, så väger det naturligtvis på alla stödpunkter.

Och vikten som bilen drar är ju samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev raol:

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Motorn väger 112 kg enligt ursprungsinlägget, och det är inte ”bara” att baxa in 112 kg motor i en baklucka två gånger/år. 

 

Jag hade nog inte riskerat körkortet, utan köpt en annan trailer om detta är något som skall vara funktionellt över tid. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev M__G:

Det där skulle jag inte rekommendera. Registrerade fordon utan regskylt, med överkast osv. Skippa den lösningen. Träffar du på kunniga på trafikpolisen blir det tvärstopp och många brottsrubriceringar. 

Ja det där bör du nog kolla upp mer noga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Eile:

Ja det där bör du nog kolla upp mer noga. 

Åh, inte överkast,  överlast ska det stå såklart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se till att allt ser väldigt bra ut, belysning och reflexer o.s.v är i perfekt skick. Båten är ordentligt surrad med rejäla spännband. Jag använder 2 där bak, ett på var sida och sedan ett i fören tillsammans med säkerhetskjedjan, har aldrig haft problem. Men fortfarande inte enligt lagboken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sälj trailern. Köp en 30-trailer som klarar vikten utan problem för antagligen samma eller mindre pengar. 
Kör 5 mil i 30 km/h 2 ggr om året. 
På natten kanske så är man inte lika mycket i vägen.

Antagligen väger nog båten mer i praktiken än enligt specen när den köptes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar! Jag kommer köpa en större trailer till båten för att slippa hålla på att tänka på allt. Men jag känner mig i alla fall säker, utifrån era kommentarer, att jag kan köra åtminstone en (1) gång med släpet med överlast om jag inte lyckas få tag på en trailer i rätt tid.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör polisen en attack mot överlass på båtar är det kört, för en tid sedan gjorde de en attack 100 meter utanför grindarna på sopstationen för att kolla surrning.

Det är ju lättare att göra detta än de det borde göra. (nu får inte detta spåra ur):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ju vara trafikpolisen. Då gör det ju precis det de ska... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev M__G:

Det kan ju vara trafikpolisen. Då gör det ju precis det de ska... 

Vid storrazzia brukar de väl hjälpa varandra oavsett specialitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, raol said:

Jag förstår fortfarande inte detta krångel, när det i detta fallet går att transportera båten utan motor utan att bryta mot några lagar eller regler. Det är förmodligen till och med så att man kan släpa in motorn i bilen, om det är en större kombi med bra lastutrymme.

 

Att demontera och montera en motor med styrning, gas- och växelvajrar, bränsleslang, elektronik etc är ingen liten grej att bara göra sådär. Sen ska man ha tillgång till motorlyft på båda ställen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Alanningen:

Att demontera och montera en motor med styrning, gas- och växelvajrar, bränsleslang, elektronik etc är ingen liten grej att bara göra sådär. Sen ska man ha tillgång till motorlyft på båda ställen.

Nja, så märkvärdigt är det inte. Motorn är så pass liten att tre personer lyfter den utan problem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, raol said:

Nja, så märkvärdigt är det inte. Motorn är så pass liten att tre personer lyfter den utan problem.

 

Jag har själv monterat min 150hk motor på min båt så jag vet hur man gör. Jag vet också därför att det är rätt pillrigt med alla kablar, vajrar, styrning, tätning med sikaflex, etc. Jag skulle inte vilja hålla på med det varje år. Alla är inte bekväma med att göra jobbet själva och det blir dyrt att anlita ngn för det hela tiden. Om man bortser från allt det arbetet så har du rätt, det går att lyfta och flytta en 112kg motor på 3 personer. Förutsatt att den inte har en massa plastkåpor, som vissa motorer har, som gör att man kan bryta sönder dom vid lyft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vid storrazzia brukar de väl hjälpa varandra oavsett specialitet.

Absolut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy