Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Burton666

Uttern S64 eller Finnmaster 5700 WA

Rekommendera Poster

Jag har tidigare alltid köpt skrotbåtar för runt 20000:- men tänkte nu i år slå till och köpa en "riktig" båt. Jag är helt grön på båtar men har efter några veckors spanande på blocket börjat att bestämma mig för Uttern S64 Exclusive eller Finnmaster 5700 WA. Jag vill ha möjlighet att kunna sova över i båten även om det troligen inte kommer att bli så många dagar per år. Samt ha bra möjligheter för att kunna fiska ca 3 personer samtidigt.

 

Frun vill nog kunna sola i båten med skulle jag gissa. Samt att jag vill kunna traila båten med vanligt b-körkort. Uttern kanske är lite gränsfall misstänker jag om man räknar in trailer och bensin. Hur mycket skiljer det i försäkring om man har en båt med utombordare då Finnmaster båtarna brukar ha en 115hk fyrtaktare istället för inombordare som det är på Uttern. Någon som har tips eller åsikter om vilken båtmodell jag ska välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en 5700 med utombordare, motorn är ett säkrare kort.

En Uttern med en gammal Chevamotor så blir du i alla fall solbränd på ryggen.

Då du garanterat får ligga i motorrummet och skruva på limpor och annat som kommer att rasa.

När du är klar med detta så får du börja med drevet, skruvandet kommer aldrig att ta slut. Uttern är en större båt vilket gör att den går bättre i sjön vilket är en fördel.

Men skall du traila så vinner 5700.  Och en 115 hk fyrtaktare tar bara hälften så mycket bensin.

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...