Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
TheHeadroom

Tvärstopp i VP AQ125 vevaxel, eller något i drevet?

Rekommendera Poster

Det tog helt oväntat tvärstopp i motorn (volvo penta aq125) när vi var ute. Nu har jag plockat ner till kamremmen (dålig). Kan vrida kamaxel utan problem (ingen ventilsallad antar jag?) men inte vevaxeln/remskivan. Knappt 45 grader bara, se bilder. Tänker nog plocka upp båten från vattnet då jag inser att det inte bara var att byta kamremmen. 

Men om nu inte vevaxel eller någon kolv gått åt skogen, hur ser överföringen från motorn till drevet ut? (AQ280). Kan det ha hänt något där, jag vill ogärna börja plocka ner motorn för mycket eftersom jag inte gjort det förut... Eller kan det ha hänt något med kamaxel/ventiler ändå? 

Vad ska jag kolla först, innan jag börjar plocka ner motorn totalt? 

20210619_173709.jpg

20210619_173726.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst kan drevet rasat, men då båten ändå ska upp så ta bort drevet och kolla om det förbättrar läget. 

Går motorn runt då, ja då har du hittat felet. 

Men kvarstår det så måste nog motorn ur båten och då måste drevet bort i alla fall.

Felet kan också sitta i ryckdämparen (anslutningen mellan motor och drivaxel) en fjäder kan ha gått sönder och lagt sig illa så en blockerar. Även här måste motorn ur.

 

Kan naturligtvis vara en ventil som gått av kan kanske vara ide att lyfta toppen först. Men felet kan också vara i bottendelen.

 

Överföringen motor-drev är ryckdämpare med splines för primäraxel (drivaxel) Ser ut som kopplingslamellen på en bil, fast utan lamellmaterial och sitter skruvad direkt på svänghjulet.

Sedan kommer primäraxeln (mellanaxel, drivaxel) som sitter lagrad i svänghjulskåpan (struten).

Där ansluter sedan drevets drivaxel med två knutkors.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket mysko. Var nere till båten för imorrn skulle vi dra upp den på land. Provade att dra runt remskivan och bara med lite extra kraft så kunde jag vrida den, fortsatte och efter ett tag gick den runt utan större ansträngning. Kunde utan spärrskaft bara med händerna vrida remskivan runt, runt. 

Imorgon ska jag prova att sätta på kamremmen. Kan jag ha lyckats få den förbi ett "kärvt" läge och det bara är kamremmen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller så eventuella vattnet i en cylinder runnit ned förbi kolvringarna, och ned i vevhuset... 

 

Om du kollar oljan... Du bör nog pumpa ur för att se detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om inte vatten kanske startmotorn inte kopplat ifrån, sedan kärvat kan kollas utan upptagning iaf.

rek kompprov när den går att köra runt med tanke på remproblemet. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att vi bytt kamremmen så gick motorn bra på land. Provade att lägga i den i vattnet, men gick sådär. Ville inte svara bra på gaspådrag, som att det tog emot från och till, även dåligt drag när jag skulle backa. Tog upp igen, gjorde komptest, alla fyra cylindrar mellan 6,0-6,8 bar. Tolkar jag som ok för en sådan gammal motor? Det ska ju vara lika är väl det viktigaste. 

Men jag borde väl plocka bort drevet, som Gelis skriver är det ju lite "material" i överföringen till drevet som kanske har gått halvt sönder eller kärvar. Kanske man kan få detta symptom då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6-7 kg är för lågt, även för en gammal maskin, måste ha hänt något. Eller så är motorn totalt slut.

Är inte underligt att den går dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt fel, jag var ovan att göra komp.test. Nu blev det bättre siffror, gör om och gör rätt. Borde vara bra tryck för en 38-årig motor.

Jag har lånat en vagga för att ta bort drevet så får jag se, tror fortfarande på att det är något där. Kanske inuti? 

20210722_170227.jpg

Redigerad av TheHeadroom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...