Jump to content
Sunday 29 May 2022
StortD

Suzuki DF30 startar inte efter jag gick på en sten

Recommended Posts

Här är anledningen till att det inte var någon komp i motorn.

 

samtliga avgasventiler var krökta och satt fast i öppet läge.

 

dock verkar ventilläget i toppen ha klarat sig bra. Blir att beställa nya ventiler och lite packningar mm så är det BARA att börja skruva ihop allt baklänges igen hehe 🙏

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-13 vid 23:55 skrev StortD:

Blir att beställa nya ventiler och lite packningar mm så är det BARA att börja skruva ihop allt baklänges igen hehe 🙏

Inte riktigt grattis, men nästan, för du verkar ju ha en klar diagnos och vara utan andra skador än själva ventilerna(?), och verkar tillfreds med vad du har att göra.

 

Ditt fall aktualiserar den eviga frågan -  är min motor i båten, i bilen osv en interferencemaskin eller ej. Inte så lätt att få redan på. Men man vill gärna veta!

 

Min Yamaha 200 skall enligt serviceschemat ha ny kamrem efter 4 år. Men den har inte ens gått 100 timmar och framförallt inte i öken eller tropiskt eller arktiskt klimat utan i vårt goa och svala.

 

Är den non-interference så är det kanske rentav ok att dubbla tiden. Annars inte, eftersom maskinförsäkringen då knappast gäller heller.

 

Min tjugoåriga Land Cruiser vet jag har en non-interferensemotor och den börjar närma sig nästa bytesintervall, men det värsta som kan hända om kamremmen skulle gå av är att köra till sidan och bli bärgad till verkstad för kamremsbyte, men inte för motorras.

 

Tänk om det funnes ett ställe på internet där man lätt kan kolla upp denna faktor. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen gott folk!

 

har bytt ut ventiler och packningar mm.

 

nu är min fundering, hur justerar tändningen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev StortD:

Hej igen gott folk!

 

har bytt ut ventiler och packningar mm.

 

nu är min fundering, hur justerar tändningen? 

Har du kört igenom alla steg som jag postat och handlar om linjering av kamaxel, kedja och drivaxeln?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-09 vid 18:23 skrev Craycoat:

Har du kört igenom alla steg som jag postat och handlar om linjering av kamaxel, kedja och drivaxeln?

Ja, har snurrat runt också på svänghjulet samtidigt som jag kollat in i cylindern med hjälp av en liten kamera som går in i tändstiftshålet. Timingen verkar stämma enligt vad jag kan se, har inte testat starta upp den ännu men antar att om tändningen hamnat i fel takt så kommer den ju behöva flyttas fram eller tillbaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M a o fel timing vad gäller kamaxeln / kamaxlar i förhållande till veven. 

 

Vad styr kamdreven mot vevaxel resp kamaxel? 

 

Krysskilar? Är dessa hela? 

 

På flera bilmotorer finns inga krysskilar som låser kamdrev mot kamaxel, kamaxlar. 

Saab 9-3 och Renault Megane 06.

 

Är bara en kona, med mutter / skruv som momentdras. 

 

Nåt med inneboende kraft ger sig ju om veven tvärstoppar. 

 

Att kedjan och drev är rätt positionerade i enlighet med märkning, hjälper inte om kamaxeln för avgasventilerna inte har rätt läge till kamdrevet. 

Kamaxeln har väl inte gått av, strax innanför drevet? Kanske t o m mitt för lagersätet?

 

Av allt att döma är felet där, då samtliga avgasventilerna är skadade, men inte insugsventilerna. 

 

Utan att verkligen kolla detta... Kan innebära nya ventiler en gång till. 

 

För länge sedan var det just detta som hände på en bil motor. Lite sned brottyta, så hela kammen drogs runt vid låga varv. Vid högre så gled kamdelarna mot varandra....

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Hybro:

M a o fel timing vad gäller kamaxeln / kamaxlar i förhållande till veven. 

 

Vad styr kamdreven mot vevaxel resp kamaxel? 

 

Krysskilar? Är dessa hela? 

 

På flera bilmotorer finns inga krysskilar som låser kamdrev mot kamaxel, kamaxlar. 

Saab 9-3 och Renault Megane 06.

 

Är bara en kona, med mutter / skruv som momentdras. 

 

Nåt med inneboende kraft ger sig ju om veven tvärstoppar. 

 

Att kedjan och drev är rätt positionerade i enlighet med märkning, hjälper inte om kamaxeln för avgasventilerna inte har rätt läge till kamdrevet. 

Kamaxeln har väl inte gått av, strax innanför drevet? Kanske t o m mitt för lagersätet?

 

Av allt att döma är felet där, då samtliga avgasventilerna är skadade, men inte insugsventilerna. 

 

Utan att verkligen kolla detta... Kan innebära nya ventiler en gång till. 

 

För länge sedan var det just detta som hände på en bil motor. Lite sned brottyta, så hela kammen drogs runt vid låga varv. Vid högre så gled kamdelarna mot varandra....

 

Drevet på kamaxeln är bultat så det borde inte kunna röra sig. Dock är det ju ”bara” pressat på vevaxeln så det är där det rört sig. Att den inte krökt ventilerna på förgasarsidan borde ju ha att göra med tur, alternativt att dom ventilerna är grundare och inte interferar med kolven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

12 timmar sedan skrev StortD:

Ja, har snurrat runt också på svänghjulet samtidigt som jag kollat in i cylindern med hjälp av en liten kamera som går in i tändstiftshålet. Timingen verkar stämma enligt vad jag kan se, har inte testat starta upp den ännu men antar att om tändningen hamnat i fel takt så kommer den ju behöva flyttas fram eller tillbaka.

Tändningen styrs elektriskt från CDI:n. Den får i sin tur information om hur kolvarna står samt motorns varvtal genom 2 stycken sensorer som sitter fastmonterade bredvid den roterande magneten under svänghjulet. Dessa sensorer går inte att flytta på så tändningen är inte justerbar som i äldre motorkonstruktioner. Om markeringar stämmer på kedjan, kamaxeldrev och vevaxel, då borde även timingen för tändningen stämma. Om du har en tändningslampa så kan du kontrollera om tändningen på cylinder 1 är 5gr BTDC vid 900 varv. 

 

Du verkar motorkunnig, så du har förmodligen tänkt på att inslipning av ventilerna och justering av ventilspel måste göras för att du ska få bra kompression och en välfungerande motor!?

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-12 vid 22:27 skrev Craycoat:

 

Tändningen styrs elektriskt från CDI:n. Den får i sin tur information om hur kolvarna står samt motorns varvtal genom 2 stycken sensorer som sitter fastmonterade bredvid den roterande magneten under svänghjulet. Dessa sensorer går inte att flytta på så tändningen är inte justerbar som i äldre motorkonstruktioner. Om markeringar stämmer på kedjan, kamaxeldrev och vevaxel, då borde även timingen för tändningen stämma. Om du har en tändningslampa så kan du kontrollera om tändningen på cylinder 1 är 5gr BTDC vid 900 varv. 

 

Du verkar motorkunnig, så du har förmodligen tänkt på att inslipning av ventilerna och justering av ventilspel måste göras för att du ska få bra kompression och en välfungerande motor!?

Okej. Kan bli lite pyssel att få till om man inte har tur att hamna rätt direkt alltså. Jo ventilerna har jag slipat in mot sätet och ventilspelet är justerat med bladmått.

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev StortD:

Okej. Kan bli lite pyssel att få till om man inte har tur att hamna rätt direkt alltså. Jo ventilerna har jag slipat in mot sätet och ventilspelet är justerat med bladmått.

Inte alls, tändningen ska stämma ändå och är oberoende av det du pysslat med. Den styrs enbart av vevaxeln rotation, och denna har du ju inte ändrat på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Craycoat:

Inte alls, tändningen ska stämma ändå och är oberoende av det du pysslat med. Den styrs enbart av vevaxeln rotation, och denna har du ju inte ändrat på. 

Nej jag har inte ändrat på den men stenen jag körde på har väl gjort det? Drevet på vevaxeln har ju ändrats och stämmer ju inte överens med TDC. Så vet ju inte om jag ställt in den efter TDC på insugstakten eller arbetstakten. Eller tänker jag fel där?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-12 vid 10:16 skrev StortD:

Ja, har snurrat runt också på svänghjulet samtidigt som jag kollat in i cylindern med hjälp av en liten kamera som går in i tändstiftshålet. Timingen verkar stämma enligt vad jag kan se, har inte testat starta upp den ännu men antar att om tändningen hamnat i fel takt så kommer den ju behöva flyttas fram eller tillbaka.

Du skriver ju att timningen verkar stämma, varför tror du att bultcirkeln på kamaxeln eller vevaxeln skulle ha glidigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Du skriver ju att timningen verkar stämma, varför tror du att bultcirkeln på kamaxeln eller vevaxeln skulle ha glidigt?

Är ganska säker på att den glidit på vevaxeln eftersom det drevet endast är pressat på vevaxeln, varken bult eller kil. Innan jag demonterade stämde aldrig markeringarna för timingen överens på vevaxeln och kamaxeln. Därav har vevaxeln stannat när jag gått på grund men kamaxeln har fortsatt rotera, vet dock inte hur mycket eller lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev StortD:

Är ganska säker på att den glidit på vevaxeln eftersom det drevet endast är pressat på vevaxeln, varken bult eller kil. Innan jag demonterade stämde aldrig markeringarna för timingen överens på vevaxeln och kamaxeln. Därav har vevaxeln stannat när jag gått på grund men kamaxeln har fortsatt rotera, vet dock inte hur mycket eller lite.

Om vevaxeldrevet har glidigt så kanske presskopplingen inte kommer att hålla samma friktion som om den var ny. Huruvida detta kommer att ställa till problem framöver är svårt att sia om. Att träffa rätt grad på kamaxeln jämfört med TDC borde gå hyfsat lätt, svårare att veta om man är på rätt takt (kompression- eller avgastakt). Som du kommit fram till själv så får du prova dig fram. Tändningen kommer i alla fall att ske vid rätt ögonblick, fast kanske i fel takt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Om vevaxeldrevet har glidigt så kanske presskopplingen inte kommer att hålla samma friktion som om den var ny. Huruvida detta kommer att ställa till problem framöver är svårt att sia om. Att träffa rätt grad på kamaxeln jämfört med TDC borde gå hyfsat lätt, svårare att veta om man är på rätt takt (kompression- eller avgastakt). Som du kommit fram till själv så får du prova dig fram. Tändningen kommer i alla fall att ske vid rätt ögonblick, fast kanske i fel takt.

Ja precis, jag får testa helt enkelt👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev StortD:

Ja precis, jag får testa helt enkelt👍

Det kan vara så att CDIn skickar en gnista både på kompression- och avgastakt. Jag misstänker nästan det eftersom det inte finns någon givare på kamaxeln. I så fall är det ett ickeproblem att försöka hitta rätt takt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-18 vid 07:16 skrev Craycoat:

Det kan vara så att CDIn skickar en gnista både på kompression- och avgastakt. Jag misstänker nästan det eftersom det inte finns någon givare på kamaxeln. I så fall är det ett ickeproblem att försöka hitta rätt takt.

Skruvade ihop motorn idag och provstartade, till min förvåning startade motorn och verkar gå bra. Nu blir det att montera resten av prylarna samt svetsa dit en ny skäddare under propellern så får man ju hoppas att det inte tar lika hårt nästa gång hehe

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-26 vid 12:27 skrev Craycoat:

Grattis bra jobbat!

Man får tacka ödmjukast för din hjälp

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy