Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StortD

Suzuki DF30 startar inte efter jag gick på en sten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kör som sagt en Suzuki DF30 som jag var ute och fiskade med i helgen. Gick på en sten och motorn stannade, sedan fick jag inte igång den. Efter bogsering hem har jag tittat lite närmare när jag fått upp båten på trailern. Det finns gnista på samtliga 3 stift, det stiftet som sitter längst ner är fuktigt dom andra verkar torra. Har kollat bränslepumpen och den levererar bränsle till förgasarna iaf.

 

Är det någon som kan tänka sig vad som kan ha hänt? Allt annat än att det har med grundstöten att göra tycker jag känns långsökt, kan timingen ändras på nått vis? Isåfall var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä tyvärr har kollat den, även kopplat isär och testat köra utan. Ingen skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du läst i manualen om det finns någon form av återställning vid grundstötning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om svänghjulskilen nr10 i bild är hel och om spåret i svänghjulet linjerar med det spåret vevaxeln.

 

image.png.7d0ead18f4e359fe6a2018eb99a0be99.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du även kopplat förbi neutrallägesbrytaren för att utesluta den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du även kopplat förbi neutrallägesbrytaren för att utesluta den?

 

Neutralbrytaren stoppar bara kretsen till startmotorn. Om jag tolkade felbeskrivningen rätt så går startmotorn runt och stiften gnistar, men motorn startar inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Craycoat:

Neutralbrytaren stoppar bara kretsen till startmotorn. Om jag tolkade felbeskrivningen rätt så går startmotorn runt och stiften gnistar, men motorn startar inte.

Javisst ja.

🥴

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kolla om svänghjulskilen nr10 i bild är hel och om spåret i svänghjulet linjerar med det spåret vevaxeln.

 

image.png.7d0ead18f4e359fe6a2018eb99a0be99.png

 

 

 

10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kolla om svänghjulskilen nr10 i bild är hel och om spåret i svänghjulet linjerar med det spåret vevaxeln.

 

image.png.7d0ead18f4e359fe6a2018eb99a0be99.png

 

 

Jo svänghjulskilen är hel. Har inte demonterat svänghjulet ännu. Ska dra hem motorn till garaget först. Antar att jag måste demontera det för att komma åt att se hur det linjerar med vevaxeln?

Det finns ett hål i svänghjulskåpan med en pil i. Har dock inte listat hur hur den ska kunna vara till hjälp men den har helt klart nått med timingen att göra.


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StortD:

 

Jo svänghjulskilen är hel. Har inte demonterat svänghjulet ännu. Ska dra hem motorn till garaget först. Antar att jag måste demontera det för att komma åt att se hur det linjerar med vevaxeln?

Det finns ett hål i svänghjulskåpan med en pil i. Har dock inte listat hur hur den ska kunna vara till hjälp men den har helt klart nått med timingen att göra.


 

 

Hej, det hålet som du hittat är till för att ställa timingen. Genom att lysa med en tändningslampa för att kan man se hur timingen ligger jämfört med TDC på översta cylindern (nr 1). Du skulle kunna plocka ur tändstiftet ur cylinder 1 och vrida svänghjulet till markeringen som visar TDC, samt känna med en skruvmejsel att kolven verkligen är på TDC vid markeringen innan du monterar bort svänghjulet för att se om kilen linjerar med svänghjul och vevaxeln. Jag klistrar in några bilder på vad du har framför dig. Ett annat test du skulle kunna göra är att göra ett vanligt kompressionsprov, det skulle visa om kamaxeln har ändrat position i jämförelse med vevaxeln så att ventilerna öppnar vid fel tillfälle.

 

image.png

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-22 vid 22:50 skrev Craycoat:

Hej, det hålet som du hittat är till för att ställa timingen. Genom att lysa med en tändningslampa för att kan man se hur timingen ligger jämfört med TDC på översta cylindern (nr 1). Du skulle kunna plocka ur tändstiftet ur cylinder 1 och vrida svänghjulet till markeringen som visar TDC, samt känna med en skruvmejsel att kolven verkligen är på TDC vid markeringen innan du monterar bort svänghjulet för att se om kilen linjerar med svänghjul och vevaxeln. Jag klistrar in några bilder på vad du har framför dig. Ett annat test du skulle kunna göra är att göra ett vanligt kompressionsprov, det skulle visa om kamaxeln har ändrat position i jämförelse med vevaxeln så att ventilerna öppnar vid fel tillfälle.

 

image.png

image.png

Tack för bra svar. Har beställt både komptest och timing lamp. Dock om jag har förstårt det rätt så måste ju motorn gå på tomgång för att jag ska kunna se timingen med lampan?

 

någon som vet om ventilerna tar i ifall dom hamnar fel på denna modell? Har hört att vissa rensar ventilerna och andra modeller inte beroende på hur mycket plats det finns inne i cylindern? Har inte upplevt nått missljud eller liknande när jag testat starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja kolla markeringen på svänghjulet med TDC på cylinder 1. Det är mer troligt att svänghjulet har fel position än att kamaxeln har det. Kamaxeln drivs av en kedja, så det ska mycket till om den ska tappa sitt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 23:17 skrev Craycoat:

Börja kolla markeringen på svänghjulet med TDC på cylinder 1. Det är mer troligt att svänghjulet har fel position än att kamaxeln har det. Kamaxeln drivs av en kedja, så det ska mycket till om den ska tappa sitt läge.

Men om svänghjulskilen är hel borde väl inte svänghjulet kunna flyttas i förhållande till kamaxeln? Vad är det isåfall som gått sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev StortD:

Men om svänghjulskilen är hel borde väl inte svänghjulet kunna flyttas i förhållande till kamaxeln? Vad är det isåfall som gått sönder?

Det är kilen som ska gå av. Det fungerar som en brytpinne för att skydda motorn vid hastiga stopp. Om du kan se att brytpinnen är intakt och sitter i sitt spår både på vevaxeln och svänghjulet så är allt som det ska. Brukar dock vara svårt att se spåret på vevaxeln utan att demontera svänghjulet. 
Att kontrollera att TDC stämmer med markering på svänghjulet är busenkelt och lättare än att demontera svänghjulet, det var därför jag föreslog det.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Craycoat:

Det är kilen som ska gå av. Det fungerar som en brytpinne för att skydda motorn vid hastiga stopp. Om du kan se att brytpinnen är intakt och sitter i sitt spår både på vevaxeln och svänghjulet så är allt som det ska. Brukar dock vara svårt att se spåret på vevaxeln utan att demontera svänghjulet. 
Att kontrollera att TDC stämmer med markering på svänghjulet är busenkelt och lättare än att demontera svänghjulet, det var därför jag föreslog det.

Kollade TDC och det verkar stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev StortD:

Kollade TDC och det verkar stämma.

Ok får se vad kompressionstestaren säger. Har du provat om startgas gör någon skillnad? Kanske är bra att börja felsöka de vanliga felen, även om det känns långsökt med hänsyn till grundstötningen.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte testat startgas. Ser inte vad det skulle lösa för problem? Det är väl mest om man måste köra motorer vintertid och det är kallt mm? Känns som risken är större att nått går sönder ännu mer om man tvingar igång motorn. Komptestade idag, ingen komp på någon cylinder.. vet inte om jag misslyckades med komptestaren för att tändstifthålen är ju så djupa så att man kommer ju inte åt att skruva in komptestaren stenhårt. Dock så har den ju en oring som borde täta även om man inte orkar dra fast den stenhårt? Gav inget utslag när jag körde den på startmotorn iaf.

 

Demonterade startkransen och kilen ser hel ut.

 

lyfte även av toppen och där såg jag inte heller några uppenbara problem, även fast man kanske inte ser så mycket men alla ventiler rörde iaf på sig och inget verkar löst eller trasigt på den sidan av toppen.

 

 

DA42B750-0A5F-4763-915B-3BCD548F7660.jpeg

9E4ED190-9633-40A0-B2BD-1671142D9F28.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev StortD:

Inte testat startgas. Ser inte vad det skulle lösa för problem? Det är väl mest om man måste köra motorer vintertid och det är kallt mm? Känns som risken är större att nått går sönder ännu mer om man tvingar igång motorn. Komptestade idag, ingen komp på någon cylinder.. vet inte om jag misslyckades med komptestaren för att tändstifthålen är ju så djupa så att man kommer ju inte åt att skruva in komptestaren stenhårt. Dock så har den ju en oring som borde täta även om man inte orkar dra fast den stenhårt? Gav inget utslag när jag körde den på startmotorn iaf.

 

Demonterade startkransen och kilen ser hel ut.

 

lyfte även av toppen och där såg jag inte heller några uppenbara problem, även fast man kanske inte ser så mycket men alla ventiler rörde iaf på sig och inget verkar löst eller trasigt på den sidan av toppen.

 

 

DA42B750-0A5F-4763-915B-3BCD548F7660.jpeg

9E4ED190-9633-40A0-B2BD-1671142D9F28.jpeg

Då har nog tyvärr kamaxeln tappat sitt läge jämfört med vevaxeln. Jag har också en Suzuki med likadana djupa tändstifthål, men det räcker med att skruva in komptestaren med handkraft i slangen för att få komptestaren att fungera.

Kontrollera följande för att säkerställa att det är fel på kamaxelns läge,

Ta bort tändstift nr 1 och stoppa in en skruvmejsel i hålet. Rotera svänghjulet medsols och observera när ventilerna öppnar i relation till TDC. Avgasventilen ska öppna lite innan TDC, sedan stänger den när kolven når TDC direkt efter att avgasventilen stängts så ska insuget börja öppna och detta händer då precis efter att kolven vänt för att gå ner (efter TDC). Detta ska enbart inträffa varannan gång kolven når TDC. Men det intressanta är att se att avgasventilen och insugsventilen stänger och öppnar före och efter TDC.

Om detta inte inträffar enligt ovanstående beskrivning så måste du nog tyvärr lossa på motorn för att komma åt och se hur timingmärkena på kedjan stämmer överens med de på kuggarna.  

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att kugghjulet för kamkedjan kan glida på vevaxeln vid grundstötning. Det skulle förklara varför du inte har kompression.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev martinke:

Har hört att kugghjulet för kamkedjan kan glida på vevaxeln vid grundstötning. Det skulle förklara varför du inte har kompression.

 

Det ska jag kolla upp innan jag lyfter av toppen. Tack för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är semestern slut och dags att ta tag i motorn igen!

 

så här ser kamkjedjan och dreven ut. 
 

Antar att den gula markeringen ska tajma in med pilen på drevet vid kamaxelsidan? (Stora drevet) det lilla drevet (vevaxel) hittar jag inte någon pil på.

 

känns konstigt att den ska kunna kugga över så många kugg av en grundstöt?

 

om drevet på vevaxelsidan stått stilla pga grundstöten borde den väl inte ha ändrat timingen på kamaxelsidan? Således fått kjedjan att kugga över så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel!

CA0C8934-5F29-42D3-8602-E08EE4F9FBA4.jpeg

A056E23F-A23C-4839-AFED-E56B19663878.jpeg

1074CEA8-6B94-4891-92BB-1E0984B9D33C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev StortD:

Nu är semestern slut och dags att ta tag i motorn igen!

 

så här ser kamkjedjan och dreven ut. 
 

Antar att den gula markeringen ska tajma in med pilen på drevet vid kamaxelsidan? (Stora drevet) det lilla drevet (vevaxel) hittar jag inte någon pil på.

 

känns konstigt att den ska kunna kugga över så många kugg av en grundstöt?

 

om drevet på vevaxelsidan stått stilla pga grundstöten borde den väl inte ha ändrat timingen på kamaxelsidan? Således fått kjedjan att kugga över så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel!

CA0C8934-5F29-42D3-8602-E08EE4F9FBA4.jpeg

A056E23F-A23C-4839-AFED-E56B19663878.jpeg

1074CEA8-6B94-4891-92BB-1E0984B9D33C.jpeg

Den gula länken på kedjan och pilen på kamaxelkransen ska linjera. Det finns även en markering på vevaxeln, men det är en rund markering, den ska linjera med andra gula länken. Jag klistrar in en bild med instruktioner hur du ska ställa timningen nedan.

 

image.png.4a9adae021ae7584e9fd311cc95b616c.pngimage.png.02fda60aca05d1e95abc61c372ac8a49.pngimage.png.9cc0ceecccb3feea651772a85fd61467.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på hur många varv jag drar runt motorn så flyttas markeringen på dreven jämfört med markeringarna på kjedjan. Det närmaste jag har kommit är en kugg ifrån. Bifogar bilder.

bild 1&2 är när jag snurrar vevaxeln och får timingen att stämma enligt den bifogade instruktionen på timingen. 
bild 3&4 har jag försatt vevaxeln så att cylinder 1 står i TDC. Där ser man hur mycket det diffar.

 

Det som borde ha hänt när jag körde på stenen är alltså att drevet på vevaxelsidan stått stilla och axeln fortsatt rotationen och därmed ändrat timingen? Ända rimliga förklaringen enligt mig varför den inte skulle vara i ordning. Men skulle den flytta kjedjan för det? Tycker inte kjedjan borde ha någon betydelse för timingen för den har samma antal länkar oavsett markeringar. Kanske har hänt tidigare och någon inte brytt sig om att montera den med gula markeringarna för timingpilarna?

 

Lösningen borde således vara att snurra vevaxeln till TDC på cylinder 1 och sedan ställa om timingen på kamaxeln efter det?

 

ang toppen så undrar jag om det är någon som vet om ventilerna kan ta skada av fel timing på denna motor. I servicehamdboken så verkar det som att cylindrarna inte är helt plana upptill utan lämnar utrymme för ventilerna i kanterna. 

9582E2F6-2F5D-49ED-B4E7-D30CB162E183.jpeg

FBF6698A-4302-4025-90D0-AC9D0A674BDA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista bilden får jag inte in eftersom jag tydligen laddat upp för mkt enligt Maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev StortD:

Sista bilden får jag inte in eftersom jag tydligen laddat upp för mkt enligt Maringuiden

Du kanske måste plocka av kuggkransen på kamaxeln och kontrollera att "dowel pin" är hel och i rätt position. Se steg 1-2 i instruktionerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Du kanske måste plocka av kuggkransen på kamaxeln och kontrollera att "dowel pin" är hel och i rätt position. Se steg 1-2 i instruktionerna.

Jo det har jag gjort och det såg bra ut. Tänkte lyfta toppen när jag ändå har isär allt för att se så ventilerna klarat sig mm. Kändes trist att montera ihop och sedan behöva demontera allt igen ifall ventilerna är trasiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev StortD:

Jo det har jag gjort och det såg bra ut. Tänkte lyfta toppen när jag ändå har isär allt för att se så ventilerna klarat sig mm. Kändes trist att montera ihop och sedan behöva demontera allt igen ifall ventilerna är trasiga.

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om din motor är av typen interference eller non-interference så jag kan inte hjälpa dig där. Gissningsvis är den en non-interference.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Craycoat:

Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om din motor är av typen interference eller non-interference så jag kan inte hjälpa dig där. Gissningsvis är den en non-interference.

Jag får lyfta av toppen och kolla upp hur den mår. Dock behövde man en 12kantshylsa 10mm lång som jag inte hade så det får bli nästa veckas projekt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...