Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MaxiSailing

Största trailerbara (80km/h) DC. totalvikt 2700kg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en mindre segelbåt (maxi77) idag som vi åker ut med och övernattar en natt med då och då (två vuxna och tre barn). Går mest för motor, så det är som en långsam och trång husvagn.

 

Funderar på att skaffa en lite snabbare och lättmanövrerad motorbåt som passar bättre för dessa dagsutflykter, bad etc men gärna som går att övernatta i en natt då och då (toa, platta, kylbox, diskho). Men det måste gå att ligga fem personer (maxin är inte stor men man måste inte ligga på golvet).

 

Då kom tanken att det skulle vara kul att kunna köra runt med den och t.ex. köra i vättern, havet etc. och framförallt lite smidigt går att ta hem och fixa mellan varven (har båtplats i en större insjö där den skulle ligga oftast).

 

Går det att få ihop på en bil med max totalvikt släp 2700kg? Har E-kort.

 

Hur räknar man typ? en båt verkar vara specad utan batterier, motor, fyllda etc. och ett båtsläp i denna viktklass väger typ 700kg.

 

Så jag skulle gissa att båten får väga fullpackad 2000kg. Vad får man då? vad är bäst, utombordare?

 

Tar tacksamt mot förslag och tankar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag tänkte som du, för ett antal år sedan. Bor mittemellan västkusten, Vänern och Dalslands kanal, och ville kunna variera åkandet däremellan. Började titta på Flipper 620 som är vanlig bland trollingfiskare och trailas lätt. Fastnade för en Uttern 6300. Typ bara någon decimeter större på alla håll, men ett par hundra kilo tyngre. Insåg snart att jag behövde bättre bil, köpte en Kia Sorrento, och bytte snart den till en LandRover Discovery. Det var det dyraste i mitt båtliv.

 

Nu skrev du ju 2700 kg, så riktig bil har du förmodligen redan. Min båt, med trailern vägde uppskattningsvis 2100 kg packad, tankad o klar. Viktmässigt inga problem med en Discovery, men båten var dessutom 2.65 bred, så jag var ju inte helt laglig på vägen ändå. 

Dessutom är mindre båtar alltid för små. Vi (två vuxna och 3 småbarn)  låg ofta ute en vecka i taget, och det var en väldig procedur att bädda / flytta alla grejor inför läggning, och inför frukost. Porta pottin fick man ta fram innan barnen somnade i förruffen, och däremellan flera gånger om dagen...

Efter två bra somrar så tröttnade vi på detta, köpte en välplanerad 31fot motorbåt och skaffade fast båtplats på västkusten istället.

Så jag skulle rekommendera att ta en funderare på hur viktigt trailingsmöjligheten är egentligen. 

Och om du bestämmer dig för det, så är det - som du är inne på - kanske inte helt lätt att hitta en båt runt 2000 kg. 

Specar är nog oftast tomvikt ja, och det blir en del extra med all utrustning och packning. Hittar du någon typ du gillar, prova att maila på alla annonser och fråga om någon har vägt dem, och tänk på att kolla bredden och regler för bred last med.  

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogelsta har ett 2500 kg släp som får lasta 1930 kg med max båtlängd 7,8 meter. Då kvalar t.ex. Finnmaster T7 och Flipper 670 DC in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis sen trailade runt sin forbina 8000, sen om han var laglig vet jag inte, men det borde varit i närheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 3,5 tons trailer så finns det bättre utbud bland båtar att välja mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skillnaden mellan 2,7 och 3,5ton är rätt stor. Känns mastigt att byta bil bara….

 

Bra kommentar längre upp ang. Maxbredden 2,6m. Många bra tankar i den tråden, tack Daniel_K.

 

Hittade en trailer som tog en 2,1ton båt med totalvikt 2700kg. Så där är gränsen. En Finnmaster t7 måste dock vara precis på gränsen.

vikt: 1550kg

motor 150-250kg=2-300kg

Bränsle 227l =200kg

Vatten+septi= 86kg

batterier?: 50kg

=>2086-2186kg 

+ ankare, verktyg, skafferi…… = 200kg

Får köra med tom tank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man leker med tanken att en båt på 1400kg  är max vad som ryms inom totalvikt 2100kg fulltankad med motor, batterier, packning, ankare, verktyg etc)

 

Finns det 1400kg dc man kan bädda fem kojer i? (inte liggunderlag på golvet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MV Marin 6600? Men jag skulle tro att du får 3 fots sjukan tämligen omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

MV Marin 6600? Men jag skulle tro att du får 3 fots sjukan tämligen omgående.

3fotssjukan? :). Vad är det? ”Hade jag haft 3-fot till båt hade det funkat fint”? Kollade som hastigast på den båten, fick inte ihop riktigt hur man sov. Får kolla om det finns något youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3fots sjukan drabbas vi alla av - hela tiden :) Problemet är bara att 3 fot brukar öka pris och komplexitet oproportionerligt mycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...