Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JoaEde

Glasdörr i härdat glas exploderade

Rekommendera Poster

Hej!

Glasdörren i härdat glas på vår MV-Marin 6600 FC exploderade i en miljon småbitar i lördags - och jag behöver såklart få tag på en ny.

 

Vad tror ni är bäst? Ny ruta i härdat glas el nån form av plexi/polykarbonat?

 

Vill i första hand ha en hel båt - men skulle gärna slippa va med om samma sak igen 

 

mvh

Jocke

bild.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska vara säker på att inte vara med om samma sak igen föreslår jag polykarbonat.

PC är segt och spricker inte, kan bearbetas med vanliga verktyg.

 

PC är aningen UV-känsligt, men går att få med UV-skydd.

Vax skyddar.

 

Vad hände när rutan "exploderade"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa ny ruta i härdat glas! Det kommer att se billigt ut med en "plast"-ruta, plus att den kommer att åldras och repas mycket värre än vad glas gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, skaffa en ny i härdat glas. Den ser ju ut att vara flat/platt, och då kan en bättre glasmästare hjälpa dig (om du inte får tips om originalruta, förstås).

Eftersom båten är hyfsat ny (och CE-godkänd) och rutan/dörren sitter så den kan bli utsatt för och skall motstå översköljande vågor är det nämligen också viktigt med materialegenskaperna (hållfasthet o.s.v.) då tillverkaren lär ha gjort en analys och beräkning på detta.

 

Sedan är jag också nyfiken på vad som hände när den exploderade. Härdat glas tål visserligen mycket högre statiska tryck än vanligt, men klarar skarpa/vassa smällar sämre. Men p.g.a. härdningen blir det just myriader av småbitar som inte är speciellt vassa när de väl går sönder (dvs de är säkrare ur den aspekten).

Var det något som tappades mot rutan, eller smällde den igen med något emellan t ex ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mackey - pratade med flera som säljer polokarbonat - o de sa att även om man väljer den dyra med nån beläggning för att minska rep-risken så kommer troligen plasten åldras o se sunkig ut rätt fort jämfört med glas. Hade hoppats på en plastlösning för att slippa detta - men det känns lite tveksamt. 

 

Det lutar åt en ny i härdat glas - man kanske kan sätta någon plastfilm el liknande som håller ihop bitarna iaf om den skulle gå sönder - typ som de ibland har på krogen

 

Det som hände var att vi mötte en större båt som körde som en plog o drog upp stora svall. Sänkte till någon knops fart men det blev iaf en duns och då gick dörren i småbitar. 

 

Ägnade dagen igår till att försöka få tag på en glasmästare - men har ännu inte lyckats pga sommmar, semestrar o leveranstider på härdat glas.... Får väl köpa en plastskiva på Biltema el nått så länge så man ändå kan använda båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ till härdat glas är lamellglas. 
Det är starkt och personsäkert - men exploderar inte på samma vis och är tåligare än härdat glas. 
Kolla med glasmästaren, så förklarar de skillnaden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske fungerar med en bilruta ifrån någon skrot.

Framruta ifrån buss, lastbil eller något annat fordon.

Bara den är plan där du skall skära ut den.

Jag såg något program på tv där man skar om en bilruta för annat ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Jag har varit med att en glashylla (av härdat glas ?) exploderade i 10000 bitar i min hand helt utan synbar anledning. Håller med, det vill man inte vara med om igen. Fick glasbitar i ansikte och ögonen, tack och lov var inte kanterna speciellt vassa så blodvite uppstod bara i den handen som höll i rutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det kanske fungerar med en bilruta ifrån någon skrot.

Framruta ifrån buss, lastbil eller något annat fordon.

Bara den är plan där du skall skära ut den.

Jag såg något program på tv där man skar om en bilruta för annat ändamål.

De flesta glasmästare har laminatglasämne och kan skära till önskat mått, ingen mening att gå till skroten för en plan bit. Fick t ex alla rutor till min A-ford fixade på det sättet.

Fördelen med laminatglas är att rutan håller ihop även när den spricker, dvs det blir minimalt med  lösa vassa skärvor. Den är dock inte riktigt lika stark som härdat glas, men säkert tillräckligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det kanske fungerar med en bilruta ifrån någon skrot.

Framruta ifrån buss, lastbil eller något annat fordon.

Bara den är plan där du skall skära ut den.

Jag såg något program på tv där man skar om en bilruta för annat ändamål.

Ja i Discoverys Wheeler Dealer, i det avsnittet då dom renoverar en Saab 95.

Dom köpte en tillvaratagen framruta från nån amerikansk bil, den har rätt rundning, sedan visade man exakt hur glasmästaren skar till den, i ett moment lät man isopropanolalkohol brinna i snittet. 
Men du behöver ju en plan ruta, lättare att då tag på... 

Men du kanske kan ta detta på försäkringen? Om rutan/dörren är dyrare än självrisken.

Dessvärre kan du ju inte hävda att du fått stenskott...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm jodå - jag har skapat ett ärende hos Atlantica. 25% av reparationskostnaden (minst 5.000) kommer det kosta mig - vilket jag är beredd att betala bara jag får tag på någon som har tid att hjälpa mig få detta klart. Det verkar va den knepiga delen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JoaEde:

@Georg_Ohm jodå - jag har skapat ett ärende hos Atlantica. 25% av reparationskostnaden (minst 5.000) kommer det kosta mig - vilket jag är beredd att betala bara jag får tag på någon som har tid att hjälpa mig få detta klart. Det verkar va den knepiga delen

Vad bra så långt, jag vet hur nervigt det kan vara, jag monterade nyligen en duschvägg med tillhörande vikdörr, i härdat glas i badrummet, det var något nervöst, vi var tre personer och jag hade lagt tjocka mattor på golvet samt frigolitskivor, utifall att... men det gick bra.

 

Annars kanske man skulle skära upp x antal dörrar av någon högkvalitativ plast och byta vart annat år eller så när dom börjar bli sjaskiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt säkerhetsfilm/folie som skyddar större fönster mot t.ex. inbrott, slag osv. och som håller ihop rutan vid eventuell skada. Då får du inte en miljon bitar. En folieringsfirma/reklamfirma som håller på med tejpningar kan säkert hjälpa dig med detta och rätt utfört ser man inget av filmen/folien. Men fråga pris först så det inte blir fel. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev AndreasR:

Det finns som sagt säkerhetsfilm/folie som skyddar större fönster mot t.ex. inbrott, slag osv. och som håller ihop rutan vid eventuell skada. Då får du inte en miljon bitar. En folieringsfirma/reklamfirma som håller på med tejpningar kan säkert hjälpa dig med detta och rätt utfört ser man inget av filmen/folien. Men fråga pris först så det inte blir fel. 😃

Laminatglas för bilvindrutor som glasmästaren kan fixa gör precis samma sak, fast filmen ligger färdig inuti. Då behöver inte TS gå först till glasmästaren och skaffa ruta och sedan leta en annan firma för en film att lägga utanpå.

 

Nackdelen (?) är möjligen att rutan inte är härdad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nackdelen (?) är möjligen att rutan inte är härdad.

Man gör skyltfönster och glasdörrar av lamellglas/laminatglas, så det borde gå bra utan att det är härdat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte första dörren som gått sönder på MV-Marin av just den modellen. Den byggdes om på senare årsmodeller för att undvika detta problem. 
 

vet tyvärr inte vart du ska vända dig. Men Bella Boats drev MV-Marin på slutet. Jag lyckades få tag i plast detaljer till glasluckan i fören. Möjligen så sitter de på en glasskiva eller kanske en komplett akterdörr av nyare modellen!

 

 

C802DB03-4138-406F-9B87-669241CCD53A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exakt samma hände mig i förrgår.....hur har det gått för dig med att fixa ny ruta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update: Fick hjälp av den lokala glasmästaren att göra en tillfällig i plexi o så beställde de en ny glasdörr ifrån glasmästaren i Finland som gjort alla MV marins glas. Tydligen nån märkning i hörnet av fönstren som man kan använda för att få fram tillverkaren.

 

Funderar på att sätta dit nån plastfilm el liknande som håller ihop bitarna om det skulle hända igen.

Funderar även på om det går att sätta nån ventil el nått i rutan då det blir varmt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev JoaEde:

Funderar på att sätta dit nån plastfilm el liknande som håller ihop bitarna om det skulle hända igen.

Beställer du laminerat glas i stället för säkerhetsglas så har du en film inne i glaset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev JoaEde:

Update: Fick hjälp av den lokala glasmästaren att göra en tillfällig i plexi o så beställde de en ny glasdörr ifrån glasmästaren i Finland som gjort alla MV marins glas. Tydligen nån märkning i hörnet av fönstren som man kan använda för att få fram tillverkaren.

 

Hej JoaEde, tar gärna kontaktuppgifter till denna glamästare, så kanske han även kan hjälpa mig? :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mindre än 1km  från där jag bor görs både laminat och härdglas, de skräddarsyr allt i glas hela affärsinredningar mm, jag vet att de även tar emot små beställningar- i alla fall till oss lokala kunder. När du då beställer kan du välja valfri värmeavstötande film som laminat min ena bil har såna runt om i hytt och camper.    Jag lade för länge sen upp länk dit om någon behövde nya glas till båt i udda mått men då kallades det reklam. så vid intresse googla min bostadsort och lägg till sliperi och glasmästeri - det är ett riktigt stort företag troligen störst i denna delen av världen.  

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-29 vid 14:46 skrev mkillen:

Hej JoaEde, tar gärna kontaktuppgifter till denna glamästare, så kanske han även kan hjälpa mig? :)

 

 

Vi fick hjälp av Freddy på Gustavsbergs glas (https://gustavsbergsglas.se/). Väntar fortfarande på leverans av dörren - men det beror på fabriken i Finland som har sommarstängt i 3v (borde va igång igen nästa vecka om jag räknat rätt)

 

Hoppas det löser sig för dig oxå!

 

mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev JoaEde:

Vi fick hjälp av Freddy på Gustavsbergs glas (https://gustavsbergsglas.se/). Väntar fortfarande på leverans av dörren - men det beror på fabriken i Finland som har sommarstängt i 3v (borde va igång igen nästa vecka om jag räknat rätt)

 

Hoppas det löser sig för dig oxå!

 

mvh

Jocke

Stort tack! 

 

Verkar som mitt bläck där låskolven åker in i fönstret försvunnit i all röra när vi städade upp glaset (kanske flög ner i vattnet?), men har handtagen & gångjärn kvar iaf, så får väl försöka tillverka något nytt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla delar kvar om du vill ta mått så är det bara att hojta

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev JoaEde:

Vi fick hjälp av Freddy på Gustavsbergs glas (https://gustavsbergsglas.se/). Väntar fortfarande på leverans av dörren - men det beror på fabriken i Finland som har sommarstängt i 3v (borde va igång igen nästa vecka om jag räknat rätt)

 

Hoppas det löser sig för dig oxå!

 

mvh

Jocke

Här är nog glasfabriken igång som vanligt https://www.varnamoglas.se/glasbearbetning/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite stolt, fick till en nödlösning idag som gör att båtsommaren är räddad! 🥳

 

köpte "plastglas" på Biltema, en skiva på 1200x800x4 (349:-) som jag fick såga till....snål som ja va köpte jag ingen sticksåg, så jag fick dagens gympass gratis! 😄Jäklar va de va tungt o såga med en vanlig handsåg, såga den till 105 x 60 cm. Men mycket bättre än träskivan jag hade där från dag 1 som snabb lösning för att skydda mot regn, den hade redan börjat svälla o böja sig.

 

Visst, kan inte låsa båten, men har inge direkt av värde i, och där den ligger nu har jag svårt att se att nån går in, och när jag e ute till sjöss har jag ofta koll på båten.

 

"Låser" den på plats med bagagestroppar både på in & utsidan. Handtagen(49:- på Jula) gör det enkelt att lägga skivan på plats, och nedre handaget hindrar även skivan för att åka ner.

IMG_3562.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...