Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ivenblixt

Marin Epoxy på fuktig glasfiber?

Rekommendera Poster

Har en spricka i glasfibret i kölen som jag tror lagas lätt med Plastic Paddings Marin Epoxy. Problemet är att det aldrig torkar! Jag har lutat båten kraftigt bakåt för att försäkra mig om att det inte står vatten ovanför, men det droppar ändå. Kanske en droppe varannan minut. Så har det varit snart två dygn. 

Tror ni det går att spackla på med Marin Epoxy (2-komponent) på en fuktig yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker att man spacklar in fukten..?

Vad tror du händer i vinter då..?

 

Bättre att öppna upp sprickan så det torkar ur innan du lagar skadan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Du tänker att man spacklar in fukten..?

Vad tror du händer i vinter då..?

 

Bättre att öppna upp sprickan så det torkar ur innan du lagar skadan. 

Det är alltid blött där. Mellan durk och ytterskrov. Har aldrig varit helt torrt under de 6 år vi haft henne (Ryds Camping), men självklart vore det fint om det var helt torrt. Vi funderar på att plasta skrovet ordentligt i höst, men nu vill vi bara få det så tätt att vi slipper ösa 20 litet varje gång vi ska ut, och att slippa bli blöt på natten om man sover på durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Ivenblixt:

Det är alltid blött där. Mellan durk och ytterskrov. Har aldrig varit helt torrt under de 6 år vi haft henne (Ryds Camping), men självklart vore det fint om det var helt torrt. Vi funderar på att plasta skrovet ordentligt i höst, men nu vill vi bara få det så tätt att vi slipper ösa 20 litet varje gång vi ska ut, och att slippa bli blöt på natten om man sover på durken.

Det finns ett tätningsmedel för träbåtar som fäster på blött material, det heter Ettan. Använd engångshandskar för det fäster även på fingrar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Det finns ett tätningsmedel för träbåtar som fäster på blött material, det heter Ettan. Använd engångshandskar för det fäster även på fingrar!

Litet problem bara - då det är tjära och bivax blandat är det ingen höjdare om du skulle vilja laga något permanent längre fram. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Ivenblixt:

Det är alltid blött där. Mellan durk och ytterskrov. Har aldrig varit helt torrt under de 6 år vi haft henne (Ryds Camping), men självklart vore det fint om det var helt torrt. Vi funderar på att plasta skrovet ordentligt i höst, men nu vill vi bara få det så tätt att vi slipper ösa 20 litet varje gång vi ska ut, och att slippa bli blöt på natten om man sover på durken.

OK. Låter i mina öron som om du skulle behöva göra ett betydligt mer ordentligt jobb än att bara spackla innan du sjösätter båten…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Litet problem bara - då det är tjära och bivax blandat är det ingen höjdare om du skulle vilja laga något permanent längre fram. 

Skadan skall ju ändå slipas upp och rengöras innan permanent lagning i höst. Lacknafta/Varnolen tar bort Ettan. Avsluta med en vända Aceton på slutet innan plastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Ivenblixt:

Har en spricka i glasfibret i kölen som jag tror lagas lätt med Plastic Paddings Marin Epoxy. Problemet är att det aldrig torkar! Jag har lutat båten kraftigt bakåt för att försäkra mig om att det inte står vatten ovanför, men det droppar ändå. Kanske en droppe varannan minut. Så har det varit snart två dygn. 

Tror ni det går att spackla på med Marin Epoxy (2-komponent) på en fuktig yta?

Sikaflex funkar även om det är blött, så kan du laga riktigt efter sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Viapea:

Sikaflex funkar även om det är blött, så kan du laga riktigt efter sommaren. 

Super, tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-22 vid 15:28 skrev Ivenblixt:

Super, tack för tips!

Sika, inte silikon.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...