beemwepaouer 3 Posted June 21, 2021 Hej, har köpt en strippad Quick VV beredare jag tänkte labba lite med. Men har en fråga, ska kylvattnet anslutas till inlopp/utlopp på slingan/röret som loopar in i tanken? Eller skall det anslutas till hela tankvolymen? Share this post Link to post Share on other sites
Mani-32_Hilda 19 Posted June 21, 2021 Kylvattnet skall anslutas till slingan, som du tänkt, I tankvolymen skall det vara färskvatten 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted June 21, 2021 Google är ibland en bra vän..... https://www.seasea.se/doc/VV - ATI - SV.pdf Se speciellt sidan 7. Share this post Link to post Share on other sites
beemwepaouer 3 Posted June 21, 2021 (edited) 35 minutes ago, IngemarE said: Google är ibland en bra vän..... https://www.seasea.se/doc/VV - ATI - SV.pdf Se speciellt sidan 7. Var ser man ifall kylvattnet ska in på slingan eller i tankvolymen? Edited June 21, 2021 by beemwepaouer text Share this post Link to post Share on other sites
beemwepaouer 3 Posted June 21, 2021 46 minutes ago, Mani-32_Hilda said: Kylvattnet skall anslutas till slingan, som du tänkt, I tankvolymen skall det vara färskvatten Tackar! Lite konstigt e de väl, med tanke på legionella? Eller? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted June 21, 2021 (edited) 38 minuter sedan skrev beemwepaouer: Var ser man ifall kylvattnet ska in på slingan eller i tankvolymen? Men tittade du inte på sidan 7 ? Så, nu kan det väl inte bli tydligare (om vi inte läser manualen högt för dig 😉) 37 minuter sedan skrev beemwepaouer: Tackar! Lite konstigt e de väl, med tanke på legionella? Eller? Men du vill väl inte dricka glykolvattnet ?!? Eller har du missat hur VVB fungerar, dvs att konstruktionen genom värmeväxling värmer upp färskvattnet m.h.a. motorkylvattnet (eller elpatronen) till nära dess temperatur - utan att ha fysisk blandning med varandra ? Då den ligger över 60°C kommer bakterierna dö. Sedan har Quick som standard av någon märklig anledning inte blandningsventil (som Isotemp m.fl. alltid har), vilket gör att det finns en rätt stor skållningsrisk. Det rekommenderas att komplettera med en sådan, dessutom räcker varmvattnet längre då. Men installationen av den tror jag du kanske skall ta hjälp med - i så fall. Fundera även på kapitel 7, främst punkt 1. Skrivet i all välmening, men ändå....🙂 Edited June 21, 2021 by IngemarE 1 Share this post Link to post Share on other sites
beemwepaouer 3 Posted June 21, 2021 29 minutes ago, IngemarE said: Men tittade du inte på sidan 7 ? Så, nu kan det väl inte bli tydligare (om vi inte läser manualen högt för dig 😉) Men du vill väl inte dricka glykolvattnet ?!? Eller har du missat hur VVB fungerar, dvs att konstruktionen genom värmeväxling värmer upp färskvattnet m.h.a. motorkylvattnet (eller elpatronen) till nära dess temperatur - utan att ha fysisk blandning med varandra ? Då den ligger över 60°C kommer bakterierna dö. Sedan har Quick som standard av någon märklig anledning inte blandningsventil (som Isotemp m.fl. alltid har), vilket gör att det finns en rätt stor skållningsrisk. Det rekommenderas att komplettera med en sådan, dessutom räcker varmvattnet längre då. Men installationen av den tror jag du kanske skall ta hjälp med - i så fall. Fundera även på kapitel 7, främst punkt 1. Skrivet i all välmening, men ändå....🙂 Tack för all info, här kommer bild på mina anslutningar. Hur hjälper sidan 7 mig? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted June 21, 2021 (edited) 8 minuter sedan skrev beemwepaouer: Tack för all info, här kommer bild på mina anslutningar. Hur hjälper sidan 7 mig? Men är det där en Quick VVB ? Vilken modell då (känner inte igen den alls), den saknar ju f.ö. även isolering ? Vilken som är motorkylvattenslingan får du väl kolla, det är ett slutet rör mellan två av anslutningarna som tar ett varv inne i behållaren - om det nu är en båt-VVB överhuvudtaget. För om du tänker använda den där i båten så har du en hel del jobb innan du ens kan montera den och fundera på att ansluta någonting alls. Ser mer ut som ett allmänt kärl än en VVB till en båt..... Edited June 21, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
beemwepaouer 3 Posted June 21, 2021 7 minutes ago, IngemarE said: Men är det där en Quick VVB ? Vilken modell då (känner inte igen den alls), den saknar ju f.ö. även isolering ? Vilken som är motorkylvattenslingan får du väl kolla, det är ett slutet rör mellan två av anslutningarna som tar ett varv inne i behållaren - om det nu är en båt-VVB överhuvudtaget. För om du tänker använda den där i båten så har du en hel del jobb innan du ens kan montera den och fundera på att ansluta någonting alls. Ser mer ut som ett allmänt kärl än en VVB till en båt..... Mani-32_Hilda gav mig svar på min fråga, har du gjort det? 1 Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted June 21, 2021 (edited) 15 minuter sedan skrev beemwepaouer: Mani-32_Hilda gav mig svar på min fråga, har du gjort det? Du frågade om en Quick-beredare, och det fick du svar på. Att du har något som inte ens liknar en komplett Quick-VVB kan vi ju inte veta. Men sedan tyckte du ju svaret från @Mani-32_Hilda var konstigt, så då fick du ett svar från mig som kanske skulle övertyga dig i bakteriefrågan och inte koppla glykolvatten in i dricksvattendelen. Och så även förtydligandet nedan: 23 minuter sedan skrev IngemarE: Vilken som är motorkylvattenslingan får du väl kolla, det är ett slutet rör mellan två av anslutningarna som tar ett varv inne i behållaren - om det nu är en båt-VVB överhuvudtaget Men tycker du redan du har infon du behöver, så behöver du ju inte fråga mer..... Edited June 21, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,833 Posted June 21, 2021 30 minuter sedan skrev beemwepaouer: Tack för all info, här kommer bild på mina anslutningar. Hur hjälper sidan 7 mig? Blås med munnen i den anslutningen som saknar plastlock, känn med handen i den som sitter mittemot, om du känner din ”blåsning” där är det värmeslingan. Om det inte är det tar du bort en av de andra plastlocken, bara det ena, håll handen över hålet i mitten, om det nu blir motstånd när du blåser och du kan känna luften i hålet i mitten har du funnit anslutningarna för kallvatten in och varmvatten ut. Su kan även göra ungefär det samma med en trädgårdsslang, anslut den i valfri anslutning, sätt på vattnet, om det vara efter en stund kommer upp vatten ur motstående anslutning har du funnit värmeslingan, om det skvalar inne i beredaren har du funnit en av anslutningarna till färskvattnet. Gör sedan detta varvet runt, sannolikt hör motstående anslutningar ihop. Om du inte har en blandningsventil som du bör ha, så blir det varma vattnet väldigt varmt, som redan påpekats, dessutom håller inte den utgående slangen (med varmvatten) slangen den kommer att ”krypa” under slangkämmorna och lossna (obs! två stycken här) och det kommer att spruta ut varmvatten i det utrymmet som du har beredaren. Det kan hända även om du har en blandningsventil, så den första biten av varmvattenslangen bör vara värmerålig, ex.v en armerad gummislang. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,492 Posted June 21, 2021 Det finns ju också beredare som är konstruerade så att den stora volymen ingår i motorns kylsystem på glykolsidan och slingan i tanken värmer färskvattnet när man använder det. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,650 Posted June 21, 2021 23 minuter sedan skrev Mackey: Det finns ju också beredare som är konstruerade så att den stora volymen ingår i motorns kylsystem på glykolsidan och slingan i tanken värmer färskvattnet när man använder det. S.k. genomströmningsvärmare är nog synnerligen ovanliga, i synnerhet i en båt och värmd med en volym på tiotals liter på motorsidan. Eller hur ? Har aldrig sett någon. Men det är ovanligt med en VVB utan isolering som TS har också... Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 547 Posted June 21, 2021 Just nu skrev IngemarE: S.k. genomströmningsvärmare är nog synnerligen ovanliga, i synnerhet i en båt och värmd med en volym på tiotals liter på motorsidan. Eller hur ? Har aldrig sett någon. Men det är ovanligt med en VVB utan isolering som TS har också... Volvo Penta sålde en beredare utan isolering för länge sedan. " Den är blankpolerad på insidan, så det behövs ingen isolering" Påstod de. Men den blev väldigt varm på utsidan, så det stämde nog inte. 1 Share this post Link to post Share on other sites