Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nettan1111

Solarmare vikbar solcell 120W dålig kvalitet

Rekommendera Poster

2019 Juni Köpte vi en Solarmare 120W viksolcells matta samt Solarmares MMPT 10A regulator utan förmonterad stickpropp (175*40cm = 6plattor som viks ihop som ett dragspel). Vi är inte speciellt elkunniga så vi lägger här till installation av ett proffs som sätter in en speciell "grövre solcellsstickpropp" m uttag och dragning av rätt tjocklek på kablar fram till regulatorn och batteribanken (blev även en BMV battery monitor för övervakning av el in /ut också) .... VI har knappt rört mattan och har valt att ha den framme utlagd innanför framrutan. (den har även underhållsladdat batterierna på vintern då vi har en genomskinlig presenning)

Nu känns det superkonstigt att en solcellsmatta inte tål solen ? Tyget samt dess nylonremmar har börjat gå av "ätas upp av solen" samt att vi nu inser att det är något diffust glapp i mattan på något ställe då vi tagit hem den och mäter med voltmeter.( MMPT visar ingen sol in där på plats i båten eller när den ligger vanligt platt ner). Mattan kan plötsligt ge någon volt om man rör runt på de 6 plattorna lite alltså "veckar dem lite olika" .... Så trist att det var så   d å l i g   kvalitet på Solarmare vikmattan, fungerade precis 2 säsonger.  Nu satsar vi antagligen på en vanlig rak flex solcell istället finns 110W.. så fram med nya 1000lappar igen ... ;-(   ....Vill bara dela med mig av upplevelsen. Ha en fortsatt fin sommar !

IMG_1849.jpeg

IMG_1850.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nettan1111:

VI har knappt rört mattan och har valt att ha den framme utlagd innanför framrutan. (den har även underhållsladdat batterierna på vintern då vi har en genomskinlig presenning)

 

Nu känns det superkonstigt att en solcellsmatta inte tål solen ? Tyget samt dess nylonremmar har börjat gå av "ätas upp av solen" samt att vi nu inser att det är något diffust glapp i mattan på något ställe då vi tagit hem den och mäter med voltmeter.

 

fungerade precis 2 säsonger.

Det känns ju absolut som ett ursprungligt fel att tyget inte tål sol.

 

Du skriver att ni "knappt rört mattan" så det lutar ju också mot att det är ett ursprungligt fel.

 

Enligt konsumentköplagen kan man reklamera ett köp tre år efter inköpsdatum, så det kan ju vara värt att få panelen lagad av den som sålt den till er.

 

Läs mera här, https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant som skrivits ovan. Samtidigt skulle jag nog säga att den typen av produkt knappast är avsedd för kontinuerlig användning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

Sant som skrivits ovan. Samtidigt skulle jag nog säga att den typen av produkt knappast är avsedd för kontinuerlig användning. 

Det kan jag ju hålla med om, men samtidigt borde ju tyget på en solpanel tåla sol.

En motorbåt körs ju rätt korta stunder varje dag så nog borde panelens tyg tåla rätt mycket sol.

Kanske borde det stå i instruktionsboken att solpanelen inte tål sol. 😛

 

Om den inte ska användas kontinuerligt så ska den ju istället vikas ihop och vikas ut dagligen. Som den nu använts har den ju vikts ut och ihop ett fåtal gånger som jag förstått det och ändå har det blivit glappkontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motsvarande 150W sedan ett år tillbaka, använts frekvent när jag är ute med båten och min ser helt ny ut. Supernöjd med min. Det är väl självklart att den blir solblekt om du har den framme året runt! Inte meningen att den ska vara under solen för jämnan. Har du inte landström/ batteriladdare vid hemmahamnen?

 

Avseende kontakten så rekommenderar jag istället dessa https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/MC4-KONTAKT_2-PACK_HANE_HONA_IP68?id=05776

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Fredric_sthlm:

Har du inte landström/ batteriladdare vid hemmahamnen?

Det fina med solceller är ju att man kommer till en fulladdad båt utan att använda landströmsladdare (som tyvärr inte sällan laddar sönder batterierna), men då kanske man ska välja en solpanel som är fast monterad.

 

Jo, det är dessvärre så att även bra batteriladdare laddar sönder batterierna. Om man känner till husbilar lite mera eller läser på husbilsforum så har de mycket större problem med batterierna än vad båtägare normalt har och det tror jag beror på att man nästan alltid kopplar in sig på "landström". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det fina m solcell är just att alltid få komma ner till en nyladdad båt samt att slippa de galvaniska strömmarna i vattnet som äter offeranoder.

Ni som ligger på Landström mycket kan gärna tänka på att stänga av / plugga ur 220 stickproppen för VVB för den ställer tydligen till med extra galvaniska strömmar enl. Tymar både för egen båt och andras båtar oavsett om jordningen /jordpinnen till bryggan är bra.

Lösningen:

Det var värt att prata lite med butiken som iallafall lät oss handla en annan flexivariant till 50% rabatt eftersom vår trasiga glappa vikbara utgått ur sortimentet...så vi är ändå nöjda och denna är också en Solarmare ;-). Förstår nu i efterhand att produkten "vikbar" inte är tänkt att ligga framme permanent på det viset även om det var inomhus / innanför rutan och håller med som någon ovan skrivit att det faktiskt borde stå i produktbeskrivningen och det framförde vi också till butiken. Underbart med alla engagerade människor här i Maringuiden och jag har verkligen fått så mycket kunskap & tips genom åren. Tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nettan1111:

Ni som ligger på Landström mycket kan gärna tänka på att stänga av / plugga ur 220 stickproppen för VVB för den ställer tydligen till med extra galvaniska strömmar enl. Tymar både för egen båt och andras båtar oavsett om jordningen /jordpinnen till bryggan är bra.

Bra synpunkt!

Vi hade en båtgranne ett år som alltid låg inkopplad på landström och på hösten var våra nya offeranoder nästan helt borta. Normalt räcker de i tre säsonger.

 

Kul att butiken visade lite förståelse för ert problem. Ofta funkar det att ha en konstruktiv dialog när man inte är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...