Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
aga10

Motorn "tjöver" sig vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Kad 32 som vid gaspådrag inte "sömlöst" ökar farten utan "tjöver" sig en kort stund varefter den hugger i s a s och ökar farten som den ska.

Detta inträffar vid ökning från ca 6-7 knop.

Kan kompressorn läcka luft eller vad kan det bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vilket varvtal "tjöver" sig motorn?
Kompressorn ska koppla in på1700 + - 50 varv och koppla ur vid 2600 + - 50 varv under varvtalsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollade idag. Jag kör i 6-7 knop , varv ca 1000, ökar långsamt varvtalet upp mot 2000 varv. Där nånstans slutar fartökningen med bibehållet varvtal och den tappar kraft för att plötsligt vid ytterligare pådrag öka varvtalet och sticka iväg. Precis när detta sker kommer en svart rökpuff också. Därefter går den lugnt och fint i plan och utan rökutveckling.

Vad kan detta bero på? Något med kompressorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den svarta rökpuffen tyder på för mycket bränsle i förhållande till luft så det är möjligt att det har med kompressorn att göra.

Kompressorn ska slå till vid 1700. + -  50 varv, gör den det? Om du är osäker så kör med öppen motorlucka och kolla när kompressorns magnetkoppling slår till. Men man brukar höra det ganska tydligt.

Slår den inte till förrän vid 2000 är något fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur är det med turbon? Även den har ju betydelse i sammanhanget.

Svart rök, och för lite luft, dvs för mycket bränsle är ju även det en komplikation om turbon inte funkar som den skall.

Turbon skall ju börja ladda i det fartområdet som du anger, liksom varvtalsområdet som @Makro anger.

Hur många motortimmar har motorn?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

Motorn har gått ca 350 h efter renovering för tio år sedan. Ca 800 h totalt.

Jag skall kolla det ni anger så får vi vad som ev. kan vara fel.

För det skall väl vara så att accelerationen skall ske någorlunda ”sömlöst” från låga varv och upp i marschfart?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev aga10:

Tack för synpunkterna!

Motorn har gått ca 350 h efter renovering för tio år sedan. Ca 800 h totalt.

Jag skall kolla det ni anger så får vi vad som ev. kan vara fel.

För det skall väl vara så att accelerationen skall ske någorlunda ”sömlöst” från låga varv och upp i marschfart?
 

Jag har visserligen en KAD43, men man märker ingenting som vid acceleration tyder på kompressorns inkoppling och urkoppling då turbon tar vid, sömlöst som du skriver.  Det enda man märker är ju ljudet från kompressorn. Då för tio år sedan åtgärdades då turbon? Vad jag erfar av egen erfarenhet och det jag ser diskuteras här på forumet, är ju det turbon som brukar fallerar på dessa och andra turboladdade dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-21 vid 09:37 skrev aga10:

Hej,

Har en Kad 32 som vid gaspådrag inte "sömlöst" ökar farten utan "tjöver" sig en kort stund varefter den hugger i s a s och ökar farten som den ska.

Detta inträffar vid ökning från ca 6-7 knop.

Kan kompressorn läcka luft eller vad kan det bero på?

Är nog lite dum och trög men vad gör en motor som tjöver sig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev stelben:

Är nog lite dum och trög men vad gör en motor som tjöver sig?

Helt rimlig fråga tycker jag.

 

"Tjöver sig" är något tungomål och betyder i princip att motorn får för mycket luft (eller för lite bränsle) som jag förstått det tidigare, men i det här fallet verkar det vara tvärt om??

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stelben:

Är nog lite dum och trög men vad gör en motor som tjöver sig?

Den kvävs, får i allmänhet för mycket bränsle i förhållande till syre.

Måhända är uttrycket dialektalt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm har helt rätt.

”Tjöva sig” betyder kvävas, att inte få luft. Så om man sätter i halsen kan man ”tjöva sig” och behöver inte bara vara relaterat till motorer. I södra Bohuslän säger man så men uttrycket är säkert mer utbrett än så?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Makro:

@Georg_Ohm har helt rätt.

”Tjöva sig” betyder kvävas, att inte få luft. Så om man sätter i halsen kan man ”tjöva sig” och behöver inte bara vara relaterat till motorer. I södra Bohuslän säger man så men uttrycket är säkert mer utbrett än så?

Vid besök i andra landsändar har jag hört detsamma, men det kanske stavas och bétonas på andra sätt.

 

Hursomhelst, då turbon på marindieslar är en akilleshäl, eller iallafall den komponenten som slits hårdast och fellerar först av ”kringkomponeneterna” på dieslarna är det ju lätt att gissa att det är denna som behöver bytas eller renoveras.

 

@aga10 får skruva loss luftfiler eller andra komponenter för att komma åt att känna på turbinhjulet så att det inte finns något kännbart glapp i varesig axilelt led eller radiellt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den kvävs, får i allmänhet för mycket bränsle i förhållande till syre.

Måhända är uttrycket dialektalt.

Har faktiskt aldrig hört det förut.

Men men man lär sej nåt nytt varje dag.

Tack för svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Kul diskussion kring uttrycket ” tjöver” sig😁

Kanske är dialektalt och här talar vi om Bohuslän.

Uttrycket betyder i vart fall att motorn eller en person kväver sig, kippar efter luft.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På götebosska, bohuslänska, värmländska, västgötska och möjligen också på en rad andra dialekter, med vissa variationer i konsonanter och i diftonger.
 

Pôjk, setter du där å mölar allt sövlet, akta dig djävlit noga så att du inte tjöver dig!

 

översättning:

 

Min käre son, har du nu satt dig till bords och inmundigat dig allt av de kallskurna charkuterivarorna, men du må vara väldigt försiktig så att du inte sätter det i halsen och därmed kvävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

"Tjöver sig" är något tungomål och betyder i princip att motorn får för mycket luft (eller för lite bränsle) som jag förstått det tidigare, men i det här fallet verkar det vara tvärt om??

 

Så här har jag också tolkat det, man ökar gasen på motorn och man hör att insugningsljudet blir kraftigare men varvtalet minskar/stoppar för att bränsleblandningen blir för mager, bränslebrist.

 

Motsatsen är ju att motorn blir sur, får för mycket bränsle som när man chokar den för mycket.

 

När chokespjällen stänger minskar ju luftflödet så blandningen blir fetare, så den ligger ju närmare till hands för att orsaka kvävning genom att stänga luftflödet i förgasaren.

 

Tror jag hörde detta första gången i Norra Bohuslän.

 

Här finns utrymme för missförstånd, vilken tolkning har ni andra av "Tjöver sig" för mager eller för fet blandning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...