Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Smidigare och bekvämare flytvästar för små barn?

Rekommendera Poster

Under helgen hade jag goda vänner på besök i mina hemtrakter, och under lördagen åkte vi ut med båten. Första gången på båt för de små, 1.5 och 4 år gamla. Båda iförda klassiska räddningsvästar i lämplig storlek. Och det var kaos. De avskydde verkligen att ha dem på sig och tillbringade första halvtimmen med att slita och dra i dem under gråt och tandagnisslan.

Och inte är det konstigt.  Flytvästarna är gjorda i ett mycket strävt och stelt tyg, och består av stora, stela flytblock som begränsar rörligheten kraftigt och gör flytvästarna osmidiga och bökiga. Jag har själv inte traditionell flytväst, utan uppblåsbar, av samma skäl. Det är så fruktansvärt obekvämt.

Varför gör man inte flytvästar som är smidigare? Dela upp flytblocken i många mindre delar så de kan röra sig inbördes och ge en rörligare upplevelse. Klä insidorna med fleece, eventuellt fäst med kardborre så det kan tas loss och tvättas enkelt. Det borde verkligen inte vara svårt alls, men jag antar att det är samma skäl till att det inte görs som ligger bakom varför cyklar till barn oftast är rent skräp. Föräldrar vet att barnen är i en viss storlek (för flytväst som för cykel) under så kort tid att man inte vill lägga en gnutta mer pengar på nåt som är bra. Därför cyklar sexåringar runt på cyklar som väger mer än halva kroppsvikten, och inte sällan närmar sig vikten på en cykel för vuxna. Hur kul skulle det vara att cykla på en cykel som väger 40-50 kg?

Vi vuxna har bra alternativ till obekväma räddningsvästar, men barn verkar inte ha det. Väldigt ledsamt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strävt tyg och stela block hade mina Måsen-västar på 60- och 70-talen, men ville man vara på sjön så var det Måsen på som gällde.

images.jpeg-2.jpg.391755a71864cb2a59915c2cc27beadc.jpg

 

 

Våra barns västar på 90- och 00-talet var inte särskilt stela och sträva och det var inte heller några problem att få dem att använda dem.

 

Vårt barnbarn har älskat sina flytvästar sedan 2-års åldern och har inga problem med att ha dem på. Hon vill ha flytvästen på sig.

Däremot skrek hon som en gris när hon var ett år och då tvingade vi inte henne att ha flytväst den sommaren.

 

Dessa två har hon haft och gillat hittills, förutom första sommaren då.

nedladdning.jpeg-2.jpg.83a1cee92a03ddf28ff0c0f3f1909fd4.jpgimages.jpeg.jpg.3bcedfa3bd035e3a7d12a4c0fc97045b.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...