Jump to content
Tuesday 27 July 2021
Sign in to follow this  
Gelis

Avgaslimpor från mörkrets furste.

Recommended Posts

Nu är det visst min tur att få problem, har kört problemfritt i många år, tills förra säsongen.

Lätt varmgång, vilket visade sig vara topplockspackning och väldigt anfrätta avgasportar. Motor VolvoPenta V6 Aq175a som är en 3.8 liters GM i grunden

Avagasdelar bytta 2016 till HGE, satt HGE innan också men nu har man ändrat designen för vattendumpen i knät.
Efter 4 år i drift till 2020 så såg dom rätt ok ut, planfräste packningsytorna så dessa blev ok.

 

Vilket fall som helst bättre beggagnade toppar togs hem från USA, allt frid o fröjd. Provstart på landbacken i våras, inga problem ok komp och inga tendenser till varmgång eller andra tidigare problem. 

Och här gör jag då den stora tavlan, jag återanvänder avgasdelarna utan att tänka lite på varför avgasportarna i gamla topparna är så anfrätta.

Avgasdelarna ser som sagt bra ut och i o med planfräsningen så ska det inte vara några problem. Näe, men det är nog bara så att det varit problem ända sedan 2016 med dessa HGE. Dom har antagligen något gjutfel så det kommer in ytterst lite sjövatten i avgaskanalerna  eller så är den nya designen boven i dramat. 

Om det här nya utförandet medger att vatten dras tillbaka in i avgaskanalen pga reversionen, det vet jag inte. Men avgasportarna har helt klart blivit sprayade med saltvatten, dom rostar inte så här annars.

 

Som sagt motorn gick bra vid sjösättningen och resan veckan efter men nu så går motorn som en påse nötter, känner ju igen symtomen, så ur med stiften och visst vatten, inte mycket men avgörande. Det är saltvatten så det kommer från avgassystemet

 

Bort med ena knät ock limpa, visst är det vatten i avgaskanalen. Nu åker skiten bort och HGE hamnar på min svarta lista. Skulle naturligtvis dumpat dessa och monterat nya som har det gamla utförandet av vattendumpen. Sierra verkar se ut som original.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Gelis:

Nu är det visst min tur att få problem, har kört problemfritt i många år, tills förra säsongen.

Lätt varmgång, vilket visade sig vara topplockspackning och väldigt anfrätta avgasportar. Motor VolvoPenta V6 Aq175a som är en 3.8 liters GM i grunden

Avagasdelar bytta 2016 till HGE, satt HGE innan också men nu har man ändrat designen för vattendumpen i knät.
Efter 4 år i drift till 2020 så såg dom rätt ok ut, planfräste packningsytorna så dessa blev ok.

 

Vilket fall som helst bättre beggagnade toppar togs hem från USA, allt frid o fröjd. Provstart på landbacken i våras, inga problem ok komp och inga tendenser till varmgång eller andra tidigare problem. 

Och här gör jag då den stora tavlan, jag återanvänder avgasdelarna utan att tänka lite på varför avgasportarna i gamla topparna är så anfrätta.

Avgasdelarna ser som sagt bra ut och i o med planfräsningen så ska det inte vara några problem. Näe, men det är nog bara så att det varit problem ända sedan 2016 med dessa HGE. Dom har antagligen något gjutfel så det kommer in ytterst lite sjövatten i avgaskanalerna  eller så är den nya designen boven i dramat. 

Om det här nya utförandet medger att vatten dras tillbaka in i avgaskanalen pga reversionen, det vet jag inte. Men avgasportarna har helt klart blivit sprayade med saltvatten, dom rostar inte så här annars.

 

Som sagt motorn gick bra vid sjösättningen och resan veckan efter men nu så går motorn som en påse nötter, känner ju igen symtomen, så ur med stiften och visst vatten, inte mycket men avgörande. Det är saltvatten så det kommer från avgassystemet

 

Bort med ena knät ock limpa, visst är det vatten i avgaskanalen. Nu åker skiten bort och HGE hamnar på min svarta lista. Skulle naturligtvis dumpat dessa och monterat nya som har det gamla utförandet av vattendumpen. Sierra verkar se ut som original.

 

Hur kyler du din motor, söt eller sjö, halv eller helsats vid sötkylning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den är sötvattenkyld, halvsats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy