Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjorn86

Svepta eller raka vantspridare.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderade på det här med spridare. 

Min nuvarande Albin 78 har bakåtsvepta spridare och ett enkelt par undervant. Den seglas med 140% genua och det funkar bra eftersom spridarna inte hindrar Genuan. Den ända nackdelen är väl att storseglet ligger emot spridarna vid slör.

Men jag har kikat på en NF som seglas med fock och undrat över varför de verkar föredra svepta spridare? Är det enbart av anledningen att man då kan ta bort ett undervant? Eller blir det främre undervantet i vägen även för en liten fock? Jag läste nånstans att man behöver backstag om man har raka spridare, men den NF jag kikade på har inte det. Den har å andra sidan 2 st undervant.

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en del olika sätt att hålla masten rak och sträckning i förstaget på en partialrigg så som du beskriver. Fördelen med de svepta spridarna är ju att toppvanten sträcker förstaget, vilket de inte gör med raka spridare. Det går då att ha en fiol i toppen, eller backstag. Med enbart dubbla undervant på en partilrigg och raka spridare lär du få ett rätt saggigt förstag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bjorn86:

Jag läste nånstans att man behöver backstag om man har raka spridare, men den NF jag kikade på har inte det. 

Det låter konstigt, NF har normalt sett 7/8 rigg med svepta spridare. Och ja en partialrigg med raka spridare behöver oftast backstag. Orsaken är att förstaget är fäst en bit ned på masten och vill böja masten framåt (pilbåge) under belastning. Backstag behövs för att räta på msten. Lite ögongodis nedan på en Mosquito 88, med både backstag och checkstag.

Screenshot_20210620-225045_Drive.thumb.jpg.20da21cd83f4f3ea44131900a56e7ec2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Om toppvant och främre undervant sitter i samma fäste och sen är det ett par undervant som sitter lite mer akterut och motverkar "bananböjen" som orsakas av förstagets infästning i 7/8 dels riggen. Ersätter de bakre undrvanten backstag då eller? Och räcker det inte med dom och ett väl ansatt akterstag för att få tillräckligt spänn i förstaget?  Eller blir det dumt att masten dras bakåt i toppen, och framåt en bit ner av förstaget, och sen bakåt igen på mitten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peka67:

Det låter konstigt, NF har normalt sett 7/8 rigg med svepta spridare.

Det finns självbyggen från 70-talet där man experimenterade lite... 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Bjorn86:

Tack för svaren.

 

Om toppvant och främre undervant sitter i samma fäste och sen är det ett par undervant som sitter lite mer akterut och motverkar "bananböjen" som orsakas av förstagets infästning i 7/8 dels riggen. Ersätter de bakre undrvanten backstag då eller? Och räcker det inte med dom och ett väl ansatt akterstag för att få tillräckligt spänn i förstaget?  Eller blir det dumt att masten dras bakåt i toppen, och framåt en bit ner av förstaget, och sen bakåt igen på mitten? 

Jag förstår inte riktigt hur du menar, och var stagningen sitter och var du får en böj i ditt exempel, men det är som jag och Peka skrev:
Backstagens funktion är att få till sträckningen i förstagen på en partialriggad båt. Svepta spridare ger liknande funktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppvant på en båt med raka spridare stagar masten endast i sidled. Undervanten hjälper till att staga masten från spridarna neråt. Så i ditt fall blir masten ej tillräckligt stagad från spridarna till toppen på masten. Det innebär som Peter sa, att fel anspänning på förstaget uppstår. Du kan även få mastbrott i övre delen vid kraftig belastning i medvind. Min gissning är att man från början hade backstag på båten, men att man av bekvämlighet tog bort dessa då man förmodligen bara använde fock (ej spinnaker) och accepterar en sämre trimning.

 

Det finns en latmansvariant som är betydligt bättre, och det är att sätta tillbaks backstag och fästa dem i relingen (med anspänning) en bit bakom masten. Skulle det blåsa upp eller vid hårdare spinnaker gång så kan man alltid flytta tillbaka backstagen till rätt position (vid aktern).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såhär ser det ut.  Raka spridare med ett undervant som sitter i samma fästpunkt i skrovet som toppvanten.  

Sen ett till undervant som sitter lite mer akterut.  Kanske så du menar Peka67?

Detta är alltså bara vanten på EN sida.  Röd är Top-vant,  Grön det främre undervantet, och blå det bakre undervantet.

 

 

Vant.jpg

Redigerad av Bjorn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Bjorn86:

Röd är Top-vant,  Grön det främre undervantet, och blå det bakre undervantet.

Det blå är checkstag, skulle jag säga. 
Och de röda och gröna borde sitta bredvid mastfoten, inte för om. 
Och den riggen hade jag haft backstag på, annars kan du som sagt inte spänna förstaget ordentligt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer diskussioneno om stag. 

På min Cumulus sitter s k Diamantstag. 

Vilken uppgift har dessa? 

Somliga plockar bort dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det blå är checkstag, skulle jag säga. 
Och de röda och gröna borde sitta bredvid mastfoten, inte för om. 

De sitter nog bredvid mastfoten. Det är bara jag som ritat lite slarvigt för att man tydligt ska se de olika vajrarna. 

Men som du säger så kanske det hade behövts backstag. Alternativt bygga om för svepta spridare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Följer diskussioneno om stag. 

På min Cumulus sitter s k Diamantstag. 

Vilken uppgift har dessa? 

Somliga plockar bort dem. 

Min Albin 78 hade också diamantstag när jag köpte den. Om jag förstod det rätt så är de till för att masten ska hålla formen bättre, men de anses gansks överflödiga då masten är ganska grovt dimensionerad på A78an. Så jag plockade bort dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bjorn86:

ett till undervant som sitter lite mer akterut.  Kanske så du menar Peka67?

Nu förstår jag att du har ritat bilden, men några detaljer måste redas ut. Först går förstaget så högt upp på masten (9/10 rigg)? Sedan så antar jag att man ska tolka bilden så att röd och grön sitter i jämnhöjd med masten (ej framför)?

 

Om jag antar att det smugit sig in lite ritfel och förstagsinfästningen sitter längre ned, så skulle man behöva fästa backstag på ungefär samma höjd där röd linje är fäst i masten. Dessa kan sedan fästas antingen i relingen strax bakom blå linje eller i aktern vid högre belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peka67:

Nu förstår jag att du har ritat bilden, men några detaljer måste redas ut. Först går förstaget så högt upp på masten (9/10 rigg)? Sedan så antar jag att man ska tolka bilden så att röd och grön sitter i jämnhöjd med masten (ej framför)?

Ja det stämmer som du säger. Det är lite slarvigt ritat. Förstaget sitter på 7/8 del och röd grön jäms med mastfoten. 

 

Det lättaste är kanske att byta till svepta spridare ändå. Backstag och sånt känns som de är i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bjorn86:

Ja det stämmer som du säger. Det är lite slarvigt ritat. Förstaget sitter på 7/8 del och röd grön jäms med mastfoten. 

 

Det lättaste är kanske att byta till svepta spridare ändå. Backstag och sånt känns som de är i vägen.

Eller köpa en annan mer färdig båt?

Bygga om riggen samt skapa fästen för röstjärn i nytt läge är inte helt gratis. 

🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Följer diskussioneno om stag. 

På min Cumulus sitter s k Diamantstag. 

Vilken uppgift har dessa? 

Somliga plockar bort dem. 

Ta absolut inte bort diamanstaget, en gyllende regel är att spridaren skall stagas med samma vinkel både på ovan och undersidan (se 4). Tar du bort diamantstaget så försvagas spridaren som lättare kommer att gå av.

 

Screenshot_20210621-184121_Google.thumb.jpg.2cde5d4f689350d42fa4457d15f1fbac.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni tror inte att checkstag och ett hårt ansatt akterstag räcker för att få förstaget spänt nog? 

Även om den bara seglas med fock?  Kanske inte för kappsegling men för cruising? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Bjorn86:

Ni tror inte att checkstag och ett hårt ansatt akterstag räcker för att få förstaget spänt nog? 

Även om den bara seglas med fock?  Kanske inte för kappsegling men för cruising? 

 

Nej, det är inte tillräckligt.
Du får en felaktig belastning på riggen och ett stort sagg i förstaget som kan leda till haveri på sikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.  Tack för infon.  Kanske är lättast att behålla båten man har :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Bjorn86:

Min Albin 78 hade också diamantstag när jag köpte den. Om jag förstod det rätt så är de till för att masten ska hålla formen bättre, men de anses gansks överflödiga då masten är ganska grovt dimensionerad på A78an. Så jag plockade bort dem.

Rekommenderar varmt att du sätter tillbaka diamantstaget. Dess uppgift är att ge rätt stagning till spridaren, mastens tjocklek har inte med saken att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stagning, dvs så inte spridarna glider nedåt efter toppvanten tror jag på. 

 

Kollar man vinklarna på toppvantet i förhållande motspridarna, så är de inte lika. Men det är de på diamantstaget. 

 

Har även hört att de förhindrar mastpumpning vid vissa förhållanden. 

 

Och spridarna på min Cumulus ska peka lite uppåt. 

 

Varje vår, ser man spridare som t o m pekar nedåt! Dåär det fara å färde. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...