Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Blixtnedslag i fritidsbåt vid Vinga.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi låg på på Fotö idag med utsikt ut över Vinga.

Vid 14-tiden tittade jag ut mot Vinga och såg en kraftig blixt, har aldrig sett en sådan förr, den var dubbelt så tjock mot vad man brukar se, den varade ockå längre tid. Den grenade heller inte ut sig utan det var bara ett starkt lysande lodrätt sträck. Jag räknade, ettusenett, ettusentvå, ettusen... då kom mullret.

 

Vi hade för avsikt att lämna Fotö men låg kvar för att vänta ut åskovädret så båda VHF apparaterna var igång, och efter en stund blev det en del trafik, lotsbåt, SSRS (tror jag) och ambulansbåten Rescuer, jag hade fällt VHF-antennen så min mottagning var inte så bra. Men två skadade, far och son, det framgår inte om det var en segel- eller motorbåt.

Så här skriver SVT idag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragiskt att det ska behöva hända när vi har så bra väderprognoser. Den dagen borde ingen ha varit ute i båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åskledare eller blixtlås kanske hjälper? Som seglare är det ju ett gammalt knep att hänga startkablar av koppar från sidovanten ner i vattnet för att eventuellt rädda elektronik i båten om man skulle bli överraskad av åskan, vet man om det så har man väl redan innan stängt av och dragit ur antennkontakterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Tragiskt att det ska behöva hända när vi har så bra väderprognoser. Den dagen borde ingen ha varit ute i båt.

Ja och det finns ju även flertalet olika åskradarsidor där man kan följa åskväder och blixtnedslag. De är kanske inte helt hundraprocentigt pålitliga men ger ändå en bra fingervisning om att det är sämre väder på gång. Dessutom ser man ju det med blotta ögat när molnen närmar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:

Tragiskt att det ska behöva hända när vi har så bra väderprognoser. Den dagen borde ingen ha varit ute i båt.

 

19 minuter sedan skrev pseudonym:

Åskledare eller blixtlås kanske hjälper? Som seglare är det ju ett gammalt knep att hänga startkablar av koppar från sidovanten ner i vattnet för att eventuellt rädda elektronik i båten om man skulle bli överraskad av åskan, vet man om det så har man väl redan innan stängt av och dragit ur antennkontakterna.

 

3 minuter sedan skrev JEC78:

Ja och det finns ju även flertalet olika åskradarsidor där man kan följa åskväder och blixtnedslag. De är kanske inte helt hundraprocentigt pålitliga men ger ändå en bra fingervisning om att det är sämre väder på gång. Dessutom ser man ju det med blotta ögat när molnen närmar sig.

Dagens åska torde ju inte vara någon överraskning, då den förvarnats i god tid innan.

Och dessutom drog det ju ihop sig väldigt tydligt på himlen, vinden snodde runt och det förekom mindre regnbyar. Sannolikt hade det regnat mer in över land där vattenpölarna var rätt stora.

Så man undrar ju... men klart tragiskt och tråkigt, och tur att det finns mattläggare och andra proffs som ger sig ut i SSRS båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom från Knippla och hann precis förtöja i hemmahamnen på Hönö innan vinden tog i och regnet kom då vi såg blixten och hörde strax efter trafiken från räddningsenheterna på vhf:en.

Jag hade kollat prognoserna men jag tyckte inte alla var så tydliga med åskvädret.

Så vi blev inte överraskade däremot kom det in lite tidigare än väntat och det kom in en strid ström med båtar på samma gång som oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft nedslag i bilen en gång inget man någonsin glömmer, men trodde båtar var säkra man är ju helt jordad som en faradays bur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eile:

Haft nedslag i bilen en gång inget man någonsin glömmer, men trodde båtar var säkra man är ju helt jordad som en faradays bur. 

Faraday-bur har inget alls med jord att göra. Det handlar bara om att elektronerna "leds" utanpå en elektriskt ledande bur, utan att tränga in. En vanlig bil är en måttligt effektiv bur, men inte så bra skydd som många tror. Så gott som alla båtar är komplett värdelösa som burar. Undantaget kanske en del metallbåtar med metallhytt. Typ en Anytec A27C eller 868 CAB.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan nan läsa mera om åska och hur man byggar åskskydd till bla. tält, husvagn, segelbåt ich motorbåt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Faraday-bur har inget alls med jord att göra. Det handlar bara om att elektronerna "leds" utanpå en elektriskt ledande bur, utan att tränga in. En vanlig bil är en måttligt effektiv bur, men inte så bra skydd som många tror. Så gott som alla båtar är komplett värdelösa som burar. Undantaget kanske en del metallbåtar med metallhytt. Typ en Anytec A27C eller 868 CAB.

Min plåtburk till båt borde vara som en bur allt i aluminium. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev pseudonym:

Som seglare är det ju ett gammalt knep att hänga startkablar av koppar från sidovanten ner i vattnet för att eventuellt rädda elektronik i båten om man skulle bli överraskad av åskan, vet man om det så har man väl redan innan stängt av och dragit ur antennkontakterna.

Nja, det räddar främst båten från att blixten slår hål i skrovet där energin går över från masten till vattnet vid en direktträff.

 

För att rädda elektroniken hjälper inga startkablar/jordkablarvid en närträff. De elektriska fältstyrkorna redan i närheten av en blixt (eller en ledare som avleder blixten) är så höga att elektroniken lär försvinna till Kiseldalen ovan där (dit alla snälla elektronikkomponenter lär komma) bara p.g.a. de energinivåer som induceras i båtens elsystem/kablage.

 

En helt urkopplad elektronikenhet (dvs helt utan anslutna kablar) kan kanske klara sig, men annars är åskledarprincipen mest för att avleda energin en kontrollerad väg. Energi som annars skulle ta en väg där den kan skapa hål, brand och allmän förödelse.

 

Sedan finns ju ett mellanläge mellan direktträff och avlägsen åska. Regnet kan även det bli statiskt laddat. En jordad mast/vant lär säkert höja tåligheten mot dylika naturfenomen, så helt bortkastat är det inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, det räddar främst båten från att blixten slår hål i skrovet där energin går över från masten till vattnet vid en direktträff.

 

För att rädda elektroniken hjälper inga startkablar/jordkablarvid en närträff. De elektriska fältstyrkorna redan i närheten av en blixt (eller en ledare som avleder blixten) är så höga att elektroniken lär försvinna till Kiseldalen ovan där (dit alla snälla elektronikkomponenter lär komma) bara p.g.a. de energinivåer som induceras i båtens elsystem/kablage.

 

En helt urkopplad elektronikenhet (dvs helt utan anslutna kablar) kan kanske klara sig, men annars är åskledarprincipen mest för att avleda energin en kontrollerad väg. Energi som annars skulle ta en väg där den kan skapa hål, brand och allmän förödelse.

 

Sedan finns ju ett mellanläge mellan direktträff och avlägsen åska. Regnet kan även det bli statiskt laddat. En jordad mast/vant lär säkert höja tåligheten mot dylika naturfenomen, så helt bortkastat är det inte.

Där på Fotö, hade vi två jättebra "åskledare" av aluminium, på var sida om oss, men dom båda gav sig iväg innan ovädret bröt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...