Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hbengtsson

Sjungade ljud i ruffen - transmissionsljud från drev?

Rekommendera Poster

Idag av en händelse upptäckte vi ett oroväckande "sjungade" ljud i ruff/förpik (Nimbus 26 Epoca). Det uppstår vid 1000 rpm och efter 1200 rpm ungefär så försvinner det. Har testat varva motorn i neutral och då hörs inget så det känns ju inte som motorn. Då går tankarna till drevet/transmissionen. Men inget hörs uppe i båten/förarplatsen/aktersoffan. Det jag tänker är om transmissonsljudet kanske fortplantas i skrovet och lättare hörs inne i båten.

 

Men som sagt...endast i intervallet 1000-1200 rpm. Vad tusan kan detta vara? Drevet funkar bra i övrigt. Inga vibrationer, båten går som den skall och enligt varvet så är det servat och genomgånget i provbänk inför denna säsong utan anmärkning. 

 

Tack på förhand för ev tankar och teorier. Det känns inte bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev pseudonym:

Har du bogpropeller?
 

ja, dock aldrig reagerat på detta ljud tidigare under de 6 år vi haft båten. MEN varvet har varit där i vinter och lagat en liten sprickbildning i tunneln. Om det kanske kan påverka?

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev pseudonym:

Har du bogpropeller?
 

Du menar att det kan bli en turbulens i bogpropellerns tunnel vid vissa hastigheter och att det ljudet stämmer överens med ruffens resonansvolym och förstärkts ungefär som i en akustisk gitarr!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Du menar att det kan bli en turbulens i bogpropellerns tunnel vid vissa hastigheter och att det ljudet stämmer överens med ruffens resonansvolym och förstärkts ungefär som i en akustisk gitarr!?

Det var ju en tanke att det kunde påverka. Speciellt om nu ljudet försvinner över 1200 varv, då bör ju bogtunneln komma över vattenytan tänker jag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev pseudonym:

Det var ju en tanke att det kunde påverka. Speciellt om nu ljudet försvinner över 1200 varv, då bör ju bogtunneln komma över vattenytan tänker jag?

OK, nja...vi ligger i deplacementfart vid 1200 varv så tunneln är helt klart under vattenytan. Sedan nämnde frugan något om att hon hörde att ljudet följde varvtalet när jag drog av på gasen. När jag lyssnade fick jag också känslan av ett slags transmissionsljud. 

 

Snurrar bogproppen när man kör eller är den låst, någon som vet?

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev hbengtsson:

OK, nja...vi ligger i deplacementfart vid 1200 varv så tunneln är helt klart under vattenytan. Sedan nämnde frugan något om att hon hörde att ljudet följde varvtalet när jag drog av på gasen. När jag lyssnade fick jag också känslan av ett slags transmissionsljud. 

 

Snurrar bogproppen när man kör eller är den låst, någon som vet?

Bogpropellern är inte låst, men den skall ju driva en växellåda och dra runt en elmotor, dessutom kommer ju vattenflödet från fel håll, nej bogpropellern roterar inte.

 

Andra högfrekventa ljud kan ju komma från havererade lager i vattenpumpen, servopumpen, i generatorn, eller kanske någonting annat som snurrar runt då motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bogpropellern är inte låst, men den skall ju driva en växellåda och dra runt en elmotor, dessutom kommer ju vattenflödet från fel håll, nej bogpropellern roterar inte.

 

Andra högfrekventa ljud kan ju komma från havererade lager i vattenpumpen, servopumpen, i generatorn, eller kanske någonting annat som snurrar runt då motorn går.

Tack! Får nog leta efter en mekaniker låter det som. Det kommer ju inte ta någon tid alls... 😒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vad som helst, det behöver inte vara motor eller drev.

Det finns massor utav saker i en båt som kanske sitter lite löst.

Jag orkar inte skriva allt men de kanske finns några här på forumet som kan ge exempel.

Ett exempel kan jag ge, en gryta i pentryskåpet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man lite motoröra kan man bli knäpp på alla ljud när man har en båt med 2 st gamla dieselar och drev. Min båt har till sjösättning och första repan på sig att berätta om krämpor, sedan får man vackert hålla ihop under säsongen, höjer lite på stereon och väljer att inte höra 😎

 

Nä men allvarligt så finns det hur mycket som helst både drivline och inredningsrelaterat som det kan vara, be någon med motoröra göra en bedömning åt dig. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev joelfrodin:

Har man lite motoröra kan man bli knäpp på alla ljud när man har en båt med 2 st gamla dieselar och drev. Min båt har till sjösättning och första repan på sig att berätta om krämpor, sedan får man vackert hålla ihop under säsongen, höjer lite på stereon och väljer att inte höra 😎

 

Nä men allvarligt så finns det hur mycket som helst både drivline och inredningsrelaterat som det kan vara, be någon med motoröra göra en bedömning åt dig. 

Jag har tinnitus, och hör en massa oljud... mest är det en trombon som spelar i en icke existerande tonart.

Man just gryt- och kastrullskåpet, där kokkärlen börjar vibrera, i toalettutrymmet i min båt finns det en del skrovgenomföringar som för oväsen i vissa hastigheter.

I förre båten var det en garderobsdörr som kom i självsvängning och vibrerade när motorn gick.

Där fanns även en spis med ugn som började vibrera.

En gång höll jag på att bli tokig på ett surrande ljud, det kom och försvann, förstod inte vad det var, fören den dagen jag skulle raka mig, det var en elektrisk rakhyvel som hade satt igång, nu var batteriet slut. 

 

Men högfrekventa ljud från motorn brukar härröra från ett dåligt lager, det finns speciella stetoskop med en lång pinne som är i förbindelse men membranet, den pinne sätter man mot generator, vattenpump etc och lyssnar, det brukar höras tydligt om ett lager håller på att lägga av.

 

609578.jpg.5ada4848b140a3ff60cd78824f1fd6b5.jpg

 

Knappt 100 kr på Jula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har tinnitus, och hör en massa oljud... mest är det en trombon som spelar i en icke existerande tonart.

Man just gryt- och kastrullskåpet, där kokkärlen börjar vibrera, i toalettutrymmet i min båt finns det en del skrovgenomföringar som för oväsen i vissa hastigheter.

I förre båten var det en garderobsdörr som kom i självsvängning och vibrerade när motorn gick.

Där fanns även en spis med ugn som började vibrera.

En gång höll jag på att bli tokig på ett surrande ljud, det kom och försvann, förstod inte vad det var, fören den dagen jag skulle raka mig, det var en elektrisk rakhyvel som hade satt igång, nu var batteriet slut. 

 

Men högfrekventa ljud från motorn brukar härröra från ett dåligt lager, det finns speciella stetoskop med en lång pinne som är i förbindelse men membranet, den pinne sätter man mot generator, vattenpump etc och lyssnar, det brukar höras tydligt om ett lager håller på att lägga av.

 

609578.jpg.5ada4848b140a3ff60cd78824f1fd6b5.jpg

 

Knappt 100 kr på Jula.

Tack för feedback.

 

Ja, det kan verkligen vara allt möjligt. Det som gör att jag kanske utesluter motorn är att jag testat att varva i neutral och då hörs inget. Det är endast med växeln i och framfart och specifikt mellan 1000-1200 rpm. Möjligen kan mer belastning då göra att man hör dåliga lager tydligare men... jaja.

 

Skall ner till båten efter jobbet idag och kolla igen. Försöka lyssna närmare framme vid bogsnurran för att se om ljudet då ökar eller avtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hbengtsson:

Tack för feedback.

 

Ja, det kan verkligen vara allt möjligt. Det som gör att jag kanske utesluter motorn är att jag testat att varva i neutral och då hörs inget. Det är endast med växeln i och framfart och specifikt mellan 1000-1200 rpm. Möjligen kan mer belastning då göra att man hör dåliga lager tydligare men... jaja.

 

Skall ner till båten efter jobbet idag och kolla igen. Försöka lyssna närmare framme vid bogsnurran för att se om ljudet då ökar eller avtar.

Ok, då kan det vara drevet.

Jag antar att ett lätt vinande ljud som inte är så högt är normalt, så låter det i min båt runt 3100 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sluta servera snaps o sill så kommer du att märka att sjungande upphör och andra ljud uppstår istället. 

Drick tillräkligt i värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...