Jump to content
Thursday 09 December 2021
majo44

Mercury 75 hk -08 startproblem

Recommended Posts

Hej!

vänder mig till er som har erfarenhet från båtmotorer, jag har haft båt och motor i 7-8 år. Jag har ett märkligt problem som startade i slutet på förra säsongen.

 

1) inga problem att starta båten när den legat över natten.

2) inga problem att starta motorn efetr korta stopp som slussning eller tankning.

3) när båten stått stilla för en lunch/fika eller badstopp typ 1-4h så startar knappt motorn. Håller på ett par minuter för att få den at tända och tillslut tänder den svagt. MÅste nästan maxa den manuell gasen för att få kontinuitet i motorvarven. Brukar snabbt försöka ge extrabensin genom att pumpa i den manuella bälgen(fasttank). Märkligt nog är den inte alls hård när jag börjar.

Det är ett stressmoment för övriga familjen och har försökt få tag i mercuryservice(skanstull) och marindepån men det verkar ha fullt för att serva alla nya båtägare.

 

Ngt tips på vart jag skall börja att felsöka?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för motor? Optimax eller 4takt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min motor beter sig liknande. Efter stopp på 30 min eller mer måste man pumpa tryck och ge max på manuell gas. Då startar den iofs alltid, men jag tycker det borde gå lite enklare.. i fjol bytte jag i princip hela bränslesystemet (slangar, blåsa, bränslepumpsmembran, packningar i förgasaren, rengjorde och slipade in nålarna) men ändå är den lite tjurig ibland. Dock inte kollat kompressionen i år slog det mig precis?! Värt att kolla även för din del!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle en svagare/sämre kompression få detta scenario menar du? Dvs när den är varm så startar den sämre? Hur kollar man kompressionen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Överdriven hög flottörnivå, eller soltorkad propeller gör att det lätt flödar över och surar ner. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Eile:

soltorkad propeller

 

?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns de som alltid vid stopp känner att propeller blivit för blöt och vill torka den och med tryck kvar från pumpen flödar soppan in. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

 

2021-06-20 vid 22:34 skrev Craycoat:

Vad är det för motor? Optimax eller 4takt?

 

10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev majo44:

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

 

 

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Värt att notera är att blåsan fungerar bäst om man håller den vertikalt, inlopp ner och utlopp upp, då får backventilerna lite hjälp av gravitationen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det biltema blåsa så köp den som tål bensin, den grå den svarta tål inte bensin sväller läcker är allmänt dålig men några 10'or billigare , ev är den ur sortimentet, här plockades den bort från hyllorna ett tag när "gummit sväller" var aktuellt.    Swedol har slang som tål bensin och klarar flera säsonger. Undvik 95 oktan! - råd från Preem kemiska avd som gjorde utredning av bensin skadorna på gummi .    Vad som nu händer med ännu mer sprit inblandning återstår att se.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-23 vid 11:13 skrev Eile:

Är det biltema blåsa så köp den som tål bensin, den grå den svarta tål inte bensin sväller läcker är allmänt dålig men några 10'or billigare , ev är den ur sortimentet, här plockades den bort från hyllorna ett tag när "gummit sväller" var aktuellt.    Swedol har slang som tål bensin och klarar flera säsonger. Undvik 95 oktan! - råd från Preem kemiska avd som gjorde utredning av bensin skadorna på gummi .    Vad som nu händer med ännu mer sprit inblandning återstår att se.  

 

2021-06-22 vid 19:53 skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Bytte slang(inkl blåsa, standard från erlandsson)i veckan. Inga problem alls på lördagen och det känns helt klart att det är tryck i blåsan. När vi tog en snabbtur med bad igår så uppstod ungefär samma scenario. Båten startade lite segare och la av efter ett par meter. Ngra manuella pumpningar så startade allt som det skall. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy