Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
majo44

Mercury 75 hk -08 startproblem

Rekommendera Poster

Hej!

vänder mig till er som har erfarenhet från båtmotorer, jag har haft båt och motor i 7-8 år. Jag har ett märkligt problem som startade i slutet på förra säsongen.

 

1) inga problem att starta båten när den legat över natten.

2) inga problem att starta motorn efetr korta stopp som slussning eller tankning.

3) när båten stått stilla för en lunch/fika eller badstopp typ 1-4h så startar knappt motorn. Håller på ett par minuter för att få den at tända och tillslut tänder den svagt. MÅste nästan maxa den manuell gasen för att få kontinuitet i motorvarven. Brukar snabbt försöka ge extrabensin genom att pumpa i den manuella bälgen(fasttank). Märkligt nog är den inte alls hård när jag börjar.

Det är ett stressmoment för övriga familjen och har försökt få tag i mercuryservice(skanstull) och marindepån men det verkar ha fullt för att serva alla nya båtägare.

 

Ngt tips på vart jag skall börja att felsöka?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor beter sig liknande. Efter stopp på 30 min eller mer måste man pumpa tryck och ge max på manuell gas. Då startar den iofs alltid, men jag tycker det borde gå lite enklare.. i fjol bytte jag i princip hela bränslesystemet (slangar, blåsa, bränslepumpsmembran, packningar i förgasaren, rengjorde och slipade in nålarna) men ändå är den lite tjurig ibland. Dock inte kollat kompressionen i år slog det mig precis?! Värt att kolla även för din del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle en svagare/sämre kompression få detta scenario menar du? Dvs när den är varm så startar den sämre? Hur kollar man kompressionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdriven hög flottörnivå, eller soltorkad propeller gör att det lätt flödar över och surar ner. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Eile:

soltorkad propeller

 

?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns de som alltid vid stopp känner att propeller blivit för blöt och vill torka den och med tryck kvar från pumpen flödar soppan in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

 

2021-06-20 vid 22:34 skrev Craycoat:

Vad är det för motor? Optimax eller 4takt?

 

10 timmar sedan skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev majo44:

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

 

 

Tack för tipset. Skall kolla efter helgen. Har köpt ny bensinslang med blåsa sedan kollar jag bensinpumpen. Hann läsa endel om kompression och jag håller med  den slutsatsen

Värt att notera är att blåsan fungerar bäst om man håller den vertikalt, inlopp ner och utlopp upp, då får backventilerna lite hjälp av gravitationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det biltema blåsa så köp den som tål bensin, den grå den svarta tål inte bensin sväller läcker är allmänt dålig men några 10'or billigare , ev är den ur sortimentet, här plockades den bort från hyllorna ett tag när "gummit sväller" var aktuellt.    Swedol har slang som tål bensin och klarar flera säsonger. Undvik 95 oktan! - råd från Preem kemiska avd som gjorde utredning av bensin skadorna på gummi .    Vad som nu händer med ännu mer sprit inblandning återstår att se.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 11:13 skrev Eile:

Är det biltema blåsa så köp den som tål bensin, den grå den svarta tål inte bensin sväller läcker är allmänt dålig men några 10'or billigare , ev är den ur sortimentet, här plockades den bort från hyllorna ett tag när "gummit sväller" var aktuellt.    Swedol har slang som tål bensin och klarar flera säsonger. Undvik 95 oktan! - råd från Preem kemiska avd som gjorde utredning av bensin skadorna på gummi .    Vad som nu händer med ännu mer sprit inblandning återstår att se.  

 

2021-06-22 vid 19:53 skrev Craycoat:

Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.

Bytte slang(inkl blåsa, standard från erlandsson)i veckan. Inga problem alls på lördagen och det känns helt klart att det är tryck i blåsan. När vi tog en snabbtur med bad igår så uppstod ungefär samma scenario. Båten startade lite segare och la av efter ett par meter. Ngra manuella pumpningar så startade allt som det skall. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...