Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
lekstrom

Yamaha F150 startar inte

Rekommendera Poster

Hej

Plötsligt startar inte min yamaha F150. Det kom några förvarningar, men detta avhjälptes med att lägga i växel för att sedan återgå till neutralläge. Men nu hjälper inte detta längre. Detta får mig att misstänka att det kan vara neutrallägesbrytaren i reglaget som gett upp.

Är det någon annan som råkat ut för samma problem?

Kan man på något enkelt sätt "kortsluta" neutrallägesbrytaren så man kan konstatera att det verkligen är det som är problemet?

Det verkar rätt jobbigt att demontera hela reglaget som är av den infällda typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen aning men låter ju inte otroligt. Antar du kollat dödmansgreppet och lirkat  på den med? Har för mig man kan se justeringen av friläge under motorn där vajern fästs i en form av "sko" märke där som ska stå mot ett annat märke. Men det är nog bara en givare som drar ner tändningen när man växlar för det inte ska klonka så mycket. Borde inte vara avgörande för att starta. Hoppas någon vet hur man skruvar loss reglaget snabbt och enkelt för koll av givaren du har väl testat att flytta reglaget lite framåt och bakåt och försökt starta och kanske även med reglaget snudd på växlat och se om givaren sluter (eller bryter) och motorn startar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neutrallägesbrytaren skall sluta startmotorns manöverspäning vid friläge, och bryta när växel läggs i.

Det finns två typer av dödmansgrepp, de som kopplar bort tändspolen, och de som kortsluter densamma, jag tror den senare varianten är vanligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt denna brytare på en av mina tidigare båtar så ja, den kan gå sönder. Bara att bygla förbi för att kontrollera. Se bara för bövelen till att inte skruva ihop ditt reglage förrän du har en ny brytare på plats. Att inte ha denna brytare i reglaget är minst sagt mycket oklokt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...