Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Werger

Motorn hoppar / rycker

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har precis köpt min första motorbåt. Tyvärr är lyckokänslan ändå inte riktigt helt på topp eftersom motorn rycker kraftigt ganska ofta, med ca 5s mellanrum. Volvo Penta 45hp 2T -70 talet. Motorn går jämnt och fint och startar lätt men hoppar alltså till så nästan hela båten hoppar lite. Problemet är mycket större i högre hastighet, så nu vågar jag därför inte dra på. Puttrar jag fram sakta så märks nästan inget. Någon här som har en aning om vad detta kan tänkas bero på? Fick tips om impellern, kan det vara det?

 

Oerhört tacksam för råd eller tips. Stor tack på förhand!

 

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej?

Impellern ser till att kylvattnet kyler motorn, den har ingenting med detta att göra.

Kan det vara så att propellern ibland suger luft då den inte får jobba i ostört vatten?

Du kan prova med olika riggvinklar eller omfördela lasten (passagerarna) i båten för att få propellern att gå litet djupare i vattnet.

 

Om detta inte hjälper får man fundera vidare på om det kan vara något mekaniskt fel, om nu propellern delvis slirar i sitt nav, det brukar vara en gummiring i navet som är vulkad i propeller och i navet, vulkningen kan släppa med åren och om man kört på grund.

Rita ned tuschpenna över navet ut och kör,  och se sedan om propellern flyttat sig i förhållande till navet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hej?

Impellern ser till att kylvattnet kyler motorn, den har ingenting med detta att göra.

Kan det vara så att propellern ibland suger luft då den inte får jobba i ostört vatten?

Du kan prova med olika riggvinklar eller omfördela lasten (passagerarna) i båten för att få propellern att gå litet djupare i vattnet.

 

Om detta inte hjälper får man fundera vidare på om det kan vara något mekaniskt fel, om nu propellern delvis slirar i sitt nav, det brukar vara en gummiring i navet som är vulkad i propeller och i navet, vulkningen kan släppa med åren och om man kört på grund.

Rita ned tuschpenna över navet ut och kör,  och se sedan om propellern flyttat sig i förhållande till navet.

Hej!

 

tack för svar. Du tror mer på detta än ngt med motorn? Typ ngt med tändningen? Felet märks inte när man kör riktigt sakta. Går det att åtgärda på en verkstad tror du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klart du kanske kan få tag i en marinmotortekniker eller vad dom nu har för titel.

Volvo-Penta slutade väl med utombordare bara några år senare efter det att någon hade dräpt Bockstensmannen... 😀 alltså det var rätt längesedan. Det är en gammal maskin så det kan ju tänkas vara många felorsaker.


Men tädningen, ja en möjlig orsak, misständning, börja med att byta tändstift, och se över kablar, det kan sedan vara svårt att se över själva tändapparaten då den dold under svänghjulet.


Ojämn bränsletillförsel, kan även vara en orsak.

 

Sedan får vi se vad de som är bättre på utombordare har för tips.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att säkerställa att tändhattarnas position är lika vid alla varvtal.

Någon kanske rör sig vid det högre varvtalet.

Varvid gnista till stiftet uteblir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal Penta ifrån 70 talet har väl brytpinne?

Rätta mig om jag har fel.

Och isåfall slirar inte propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Jorgen01:

En gammal Penta ifrån 70 talet har väl brytpinne?

Rätta mig om jag har fel.

Och isåfall slirar inte propellern.

Även en 45-hästars? Ja det var så längesedan jag såg en sådan, men i så fall har vi uteslutit en felorsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.

Johnson och Evinrude -73 med 50 hk har

gummibussning.

Jag ser bilden av en  blåvit Penta 45 med en orange propeller och svart kon med en sax sprint. Och sprinten ersatt med en spik varvid det var lätt att knäcka ett blad.

Men på den tiden hade man ingen aning om skeva axlar.

Det var mer beskymmersfritt då.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är svart, men jag tror nog inte det är den ursprungliga lackeringen. Vad innebär brytpunkt? På ngt konstigt vis tycker jag mig ana att detta fel även beror på om jag styr eller ej, vilket jag tänkte styrkte tesen att kanske propellern slirar? Tror ni att motorbåtsfirmor utför service även på såhär gamla motorer?

30EE9DE2-28C2-4F42-A786-6C6351A56546.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte om jag tror på teorin om att propellern skulle slira. När den väl börjat slira så slits ju gummit fort likt svarv. Så då borde det snarast vara så varje gång du försöker öka farten. Snarare glad om man kan linka hem i låg fart. Tror mera på bränsle eller tändningsfel. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tycker jag att den gör med god marginal. Man fäller ner motorn när man ska använda den genom att ändra på en spak från locked till release sen kan man lossa den med en hake och fälla ner den. Varför ska man fälla upp den när man ligger förtöjd i hamnen egentligen? Ser att det finns ett antal justeringsmöjligheter under motorn, sprintar och pinnar och lite annat smått och gott 😅. Är det något av dessa som menas med brytpinne? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä brytpinnen är till för att rädda växelhuset (inkromet) och axeln vid grundstötning.

Sprintarna är till för att justera riggvinkeln.

I och med att det saknas trim på motorn så gäller det att hitta ett läge där båten får ett skapligt gångläge  i marschfart.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kanske kan den här videon underlätta för er att försöka berätta vad det är för fel? Kör jag fortare så blir det betydligt värre än såhär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felbeskringningen stämmer bra med att dog clutchen släpper:

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundkoppling eller kopplingshund?

 

Jag skulle nog kalla den för klokoppling men någon annan kanske har ett alternativt namn för den på svenska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-20 vid 09:01 skrev Werger:

Hej!
 

Jag har precis köpt min första motorbåt. Tyvärr är lyckokänslan ändå inte riktigt helt på topp eftersom motorn rycker kraftigt ganska ofta, med ca 5s mellanrum. Volvo Penta 45hp 2T -70 talet. Motorn går jämnt och fint och startar lätt men hoppar alltså till så nästan hela båten hoppar lite. Problemet är mycket större i högre hastighet, så nu vågar jag därför inte dra på. Puttrar jag fram sakta så märks nästan inget. Någon här som har en aning om vad detta kan tänkas bero på? Fick tips om impellern, kan det vara det?

 

Oerhört tacksam för råd eller tips. Stor tack på förhand!

 

Mvh Per

Hej felet ligger i växeldelen . detta händer bara vid drift framåt ej back. Det är drevet som är slitet .

Lätt att ordna till. Ring Bosse Nilsson i Växjö, 

han har delarna som behövs till riktigt bra priser samt är väldigt duktig på penta utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...