Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leo75

Motorn dör

Rekommendera Poster

Hej

Min Suzuki DF 150 -09 som har börjat krångla, den startar lätt när den är kall men kör jag länge i låg fart så dör den och är svårstartad. 

Den startar och dör direkt eller så startar den inte alls. 
Efter en stund så går den som vanligt och jag kan köra länge tills jag lägger den i neutral och den går på tomgång en stund och dör. 

Kan det vara vatten i bränslet är dock 140 liter nytt bränsle i, eller 

kan det vara bränslepumpen för  lågfarten som krånglar? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte på vatten i bränsle.

Ta ur tändstift och titta. Gissar att de är blöta och motorn går för fett. Kan vara choke eller annan kallstsrtanordning dom krånglar.

Bränslepump bode ge problem på höga varv. 

När du skriver lagfart misstänker jag förgasare och det skulle även kunna bero på avlagringar i den sedan vinter.

Börja med stift, blöta kolla choke, torra avlagringar i förgasaren.

Ja sen har vi tändning men ta det sen om du går bet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej 

Det sitter 2st bränslepumpar en för lågtrycks och en högtryckspump. Den är servad i våras 200h 

Denna motor har insprutning. 
 

 

Redigerad av Leo75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Leo75:

Hej

Min Suzuki DF 150 -09 som har börjat krångla, den startar lätt när den är kall men kör jag länge i låg fart så dör den och är svårstartad. 

Den startar och dör direkt eller så startar den inte alls. 
Efter en stund så går den som vanligt och jag kan köra länge tills jag lägger den i neutral och den går på tomgång en stund och dör. 

Kan det vara vatten i bränslet är dock 140 liter nytt bränsle i, eller 

kan det vara bränslepumpen för  lågfarten som krånglar? 
 

Hej! Kan även vara någon koppling som inte håller tätt. Hur ser bränslefiltret ut på lågtryckssidan när motorn går på tomgång? Inloppet i denna är lägre än utloppet, så den ska vara helt fylld med bensin när motorn jobbar. Prova att konstant pumpa på blåsan medan motorn går på tomgång för att se om det gör någon skillnad. Om blåspumpningen läker felet så vet du att det är något fel på bränsleleveransen på lågtryckssidan. Om det inte gör någon skillnad, motorn dör ändå så är det förmodligen inte fel på lågtryckssidan. Då skulle jag kolla om det kan vara en igensatt IAC ventil som ställer till det. Vatten i bränslet brukar skapa problem även på högre varv så om motorn går bra för övrigt så borde inte detta vara felet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även insprutningsmotorer berikar bränsle/luft blandningen. Olika system för hur finns. En del sprutar in mer bränsle med de ordinarie insprutarna medans andra har en extra insprutare för kallstart. Tror den senare varianten är ovanlig på de flesta motorer. Hur som så brukar man använda en temp sensor för att styra kallstart, är den felaktig kan motorn gå för fett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du plockar ut tändstiften och inspekterar om de är våta eller torra kan ge lite vägledning till varför motorn har dött. Denna motor har flera temperatur och trycksensorer som styr blandningsförhållandena, alla har en fail safe inställning som gör att motorn borde gå hyfsat på tomgång när den väl är varm. Jag skulle nog felsöka i följande ordning.

1, Pumpa på blåsan medan motorn går

2, Kolla tändstiften efter att motorn dött

3, rengöra IAC (tomgångs) ventilen

4, fungerar inget av detta så finns det mer avancerade felsökning i servicemanualen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Craycoat:

Ja om du plockar ut tändstiften och inspekterar om de är våta eller torra kan ge lite vägledning till varför motorn har dött. Denna motor har flera temperatur och trycksensorer som styr blandningsförhållandena, alla har en fail safe inställning som gör att motorn borde gå hyfsat på tomgång när den väl är varm. Jag skulle nog felsöka i följande ordning.

1, Pumpa på blåsan medan motorn går

2, Kolla tändstiften efter att motorn dött

3, rengöra IAC (tomgångs) ventilen

4, fungerar inget av detta så finns det mer avancerade felsökning i servicemanualen.

Hej. detta händer bara ibland, vissa dagar funkar allt som det skall och ibland inte.  Men det är J…. Jobbigt när det inte funkar. Jag får ta upp båten och kolla IAC ventilen och allt annat. 
Tack för alla tipsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Leo75:

Hej. detta händer bara ibland, vissa dagar funkar allt som det skall och ibland inte.  Men det är J…. Jobbigt när det inte funkar. Jag får ta upp båten och kolla IAC ventilen och allt annat. 
Tack för alla tipsen. 

Ok, lycka till. Jag har själv en Suzuki df140, men än så länge har jag klarat mig från detta, men det är nog bara en tidsfråga tills tomgångsventilen måste rengöras, det är ett vanligt problem på dessa motorer. Meddela vad du kommer fram till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-20 vid 16:37 skrev Craycoat:

Ok, lycka till. Jag har själv en Suzuki df140, men än så länge har jag klarat mig från detta, men det är nog bara en tidsfråga tills tomgångsventilen måste rengöras, det är ett vanligt problem på dessa motorer. Meddela vad du kommer fram till!

Hej idag så starta båten men dog omedelbart. Filterna var fulla och vi pumpade med blåsan men den startade ej. 
jag kollade ett stift och det var torrt. 
stiften byttes förra sommaren. 

E1A76DFD-7D2D-4DA7-8EE2-0D33C4E0DA59.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Leo75:

Hej idag så starta båten men dog omedelbart. Filterna var fulla och vi pumpade med blåsan men den startade ej. 
jag kollade ett stift och det var torrt. 
stiften byttes förra sommaren. 

E1A76DFD-7D2D-4DA7-8EE2-0D33C4E0DA59.jpeg

Jag hade som nästa steg kollat IAC ventilen. Det är del 5 på bifogad sprängskiss. Plocka ur den och gör rent de inre delarna av den med 5-56 eller WD40.

image.png.e25394fc999b7554402c13ecd63a1d0d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Jag hade som nästa steg kollat IAC ventilen. Det är del 5 på bifogad sprängskiss. Plocka ur den och gör rent de inre delarna av den med 5-56 eller WD40.

image.png.e25394fc999b7554402c13ecd63a1d0d.png

Hej så här ser den ut. 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den såg ju helt okej ut. Prova flöda ur bränslesystemet när du ändå är där och skruvar. Skruva upp dräneringskruven på VST-tanken och pump på blåsan samtidigt som du håller en glasburk under dräneringsslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Leo75:

Hur mycket skall IAC ventilen röra sig? Ser detta ok ut?

IMG_6990.MOV 6 MB · 0 downloads

jag kan inte svara på om det där är normalt. Det finns heller inget angivet om hur mycket den ska röra sig i servicemanualen vad jag kan hitta. Jag rekommenderar att du försöker få tag på servicemanualen till din motor där står det hur dessa system ska testat och justeras. Så här står det för min motor (Suzuki DF 140 -06) gällande justering av tomgångsvarvet.

ADJUSTMENT :
If idle speed is out of specification, perform following adjustment
procedure.
4. Check that CTP switch is in ON position.
5. To set the IAC valve duty to constant 15%, raise engine
speed to 1000 r/min. or higher by turning the by-pass air
screw and hold that speed for 10 seconds.
At this time, caution buzzer will sound to notify that IAC duty
is in fixed mode.
Turning air screw counterclockwise :
Engine speed will increase.
Turning air screw clockwise :
Engine speed will decrease.
NOTE:
• While IAC valve duty is at fixed 15%, caution buzzer will sound
for repeated 0.5 second with an interval of 3 seconds.
• The 15% fixed mode of IAC valve duty will continue for 5
minutes and then it will be automatically cancelled.
6. During fixed mode of IAC valve duty, adjust engine speed
to 625 ± 25 r/min. by turning by-pass air screw.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt ihop allt och den starar ej, tog isär och kollade om det var bensin till spridarna och där var det fullt med bensin. Känns som det är någon givare som lagt av. Kollade med en Suzuki verkstad och dom hade tid tidigast 27/7 😔 

Är det någon som har provat en sådan felkodläsare som man kan köpa själv, om dom funkar? Har inte lust att vänta hela sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Leo75:

Har satt ihop allt och den starar ej, tog isär och kollade om det var bensin till spridarna och där var det fullt med bensin. Känns som det är någon givare som lagt av. Kollade med en Suzuki verkstad och dom hade tid tidigast 27/7 😔 

Är det någon som har provat en sådan felkodläsare som man kan köpa själv, om dom funkar? Har inte lust att vänta hela sommaren. 

Tråkigt att höra! Om du lyckas få tag på servicemanualen till din motor så kommer du hitta en felsökningsmatris som du kan gå igenom (se exempel nedan). Bläddrar man upp sidorna som den hänvisar till så finns det utförliga detaljer om hur man mäter upp att varje komponent fungerar som den ska.

image.png.e964cb473c820148918d7c8468811190.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång den och den går som den skall tror jag. Kanske lite orolig på tomgång, men allt låter annorlunda på land. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hittade du något direkt fel på den ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet, men har gjort rent IAC ventilen och tömt all bensin och haft loss spridarna. 
Hoppas det funkar som det skall nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra att den fungerar igen. Kan ju vara dålig bensin, IAC ventilen såg ju ut att vara ren och fin.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft motorn på en verkstad och dom hittade inget fel, den gick bra ett par dagar och så hände det igen den dör på på tomgång och är svårstartad. Den tänder inte ens till, och så går den igång efter en stund…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-14 vid 22:40 skrev Leo75:

Hej

Har haft motorn på en verkstad och dom hittade inget fel, den gick bra ett par dagar och så hände det igen den dör på på tomgång och är svårstartad. Den tänder inte ens till, och så går den igång efter en stund…

 

Hej!

Det är alltid knepigt att hitta intermittenta fel. Det känns ju som att det är något elfel som kommer och går. Vad händer när du gasar på handgasen när den inte vill starta, får den tändning och startar då? Kan det vara en cylinder som lägger av på låga varv, det kan vara svårt att höra skillnad på en motor som går på 3 eller 4 cylindrar när den går på tomgång, det brukar märkas tydligare vid belastning. Prova ryck en tändspole i taget och se om du märker någon skillnad i gång och varvtal. 

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...