Jump to content
Friday 17 January 2025
DanielMalmgren

Bottenkänning - vad borde man kolla?

Recommended Posts

2021-06-21 vid 07:04 skrev DanielMalmgren:

Det såg ju ut som att någon millimeter var bortskrapat ifrån bladen, så det skulle inte förvåna mig om det skiljer. Å andra sidan såg det ut att vara ungefär lika på alla blad så balansen kanske är bibehållen ändå...

Det är detta som hänt, så varför axel, vevlager och motorolja?

Det är väl en alupropeller även om man kan få uppfattningen av stål på bilden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Att backa på grund med stålpropeller låter på mig att dags att beställa tid på verkstaden för att undersöka axeln och växelhuset. Det hände mig med 30 hk Yamaha, alupropeller och tomgångsfart, axel blev något skev och någon kugge var av. Jag betalade bara självrisken så jag vet inte exakt vad de gjorde. Märkte ingen själv, det var under vinterservices som jag bett de kolla växelhuset pga. bottenkänning.

 Hmm känns lite som att den verkstaden kanske passade på att suga ur lite ur försäkringsbolaget?

 

Åter till TS Jag har skrotat x antal propellrar både i planande fart och tomgång, har aldrig skadad mer än propeller. Har också åkte flera år med stukade och ojämna propellrar utan haveri som följd (Jämna till med tång och sandpapper för att slippa vibrationer). Följ de råd som du fått här med att ta det lugnt, hyfsa till propellern, njut av sommaren och var glad att det bara blev märken, sen kan man ju lämna in den för renoveringen under vintern, alt köpa en ny/utbytes och sätta på och ha den gamla som reserv ifall man är osäker.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul jänkare som riktar axeln med järnrör o skjutmått!Inte så dumt.Såg en annan på tuben som virade typ ett startsnöre runt propellern o roterade den i friläge.Det syntes ganska tydligt att han hade obalans.Ohms metod är också bra.Då jag själv har haft många sådana här skador i min smala inkörningsränna tror jag Jörgen01 har rätt att det inte är någon fara i detta fallet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Busteri:

 

Efter att ha sett den videon kan jag ju förstås konstatera att min propp inte är tillnärmelsevis lika skadad som hans, om det ska så där mycket skada till för att man ska börja bli orolig så kan jag nog sitta lugnt i båten 😄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja det kan du nog. Men alltid bra och kolla i alla fall. Men du har ju oddsen på din sida.

 

Du beskrev ju att du körde på lågvarv, så din rörelseenergin borde vara relativt låg vi kollisionen. Sen kan utombordaren också rotera sig några millimetrar vid en kollision, som borde absorbera en del av energin. 

Edited by Busteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte bara följa upp den här tråden... Nu har jag haft båten på service. Sa till mekanikern att jag hade varit i botten med propellern och att de skulle ta en titt. Han tog en titt på ungefär tre sekunder, skrattade lite och sa att det absolut inte var någonting att bry sig om så lite. Det lät som att han hade koll, så nu har jag en mindre sak att oroa mig för 🙂

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Tänkte bara följa upp den här tråden... Nu har jag haft båten på service. Sa till mekanikern att jag hade varit i botten med propellern och att de skulle ta en titt. Han tog en titt på ungefär tre sekunder, skrattade lite och sa att det absolut inte var någonting att bry sig om så lite. Det lät som att han hade koll, så nu har jag en mindre sak att oroa mig för 🙂

Det var det jag sa, inget att oroa sig för.

Tänk vad alla olyckskorpar spekulerade , utan att kunna det minsta om ämnet.

Edited by Jorgen01
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det var det jag sa

Visst är det härligt att få säga så ibland? 😇

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...