Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
DanielMalmgren

Bottenkänning - vad borde man kolla?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag var häromdagen i botten med propellern. Skulle backa ut ifrån naturhamn och så plötsligt var där en sten på ett helt oväntat ställe. Typ tomgångshastighet, men det dundrade i ganska ordentligt. Har kollat och man ser tydligt att bladen på propellern är skadade (klipper in en bild nedan, den blev väl tyvärr sådär vad gäller tydligheten), men i övrigt märks det ingenting. Dvs det märks inga märkliga vibrationer eller så när man kör. Borde man kolla upp någonting mer eller är det bara att köra vidare och vara glad?

21-06-10_21-43-33.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var glad för att det inte hände mer, det där har inte någon märkbar betydelse.

Kuppningen har fått sig en törn smärgla till kanten och åk vidare till nästa smäll och reparera då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra med en stukad propp ökar risken för att få skev propeller axel. Lämna in proppen för lagning eller köp en ny och laga den nuvarande så har du en i reserv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev axeln inte skev av smällen så blir den inte skev av fortsatt drift med de graderna som är på kanten.

Men lämna in den för rep, köpa ny är ju onödigt i så fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som att jag kan slipa till de vassa kanterna lite bara och så köra vidare, men med lite extra vaksamhet på det hela. Ser ut att vara ungefär lika skadat på alla bladen, så det borde ju inte påverka balansen på proppen. Men jag ber väl verkstaden ta en extra titt på den i höst när det är dags för motorservice.

 

Jag har ju ingen som helst koll på propellrar (och blir inte mycket klokare när jag bläddrar runt i propeller-kategorin på exempelvis Hjertmans), men jag antar att en ny propeller går på några tusen? Motorn är en Mercury F115 CT med originalpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensionen på propellern brukar vara stansat mellan bladen eller i centrumet för avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel

 

Jag vill bara tillägga att du skall testa om du har några vibrationer i låg fart. Det är då de märks.

 

Själv hade jag motsvarande historia förra året och det kostade en ny propelleraxel.

Efter det gick jag över till en propulse kompositpropeller. Vid grundstötning så går bladen av och varje enskilt blad är utbytbart. Propulse har fått mycket skit i olika forum och av förståsigpåare. Så därför var jag tvungen att testa själv. Den funkar utmärkt. Något högre bränsleförbrukning har dock noterats än med den rostfria. Reservblad finns med i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Jorgen01:

Blev axeln inte skev av smällen så blir den inte skev av fortsatt drift med de graderna som är på kanten.

Men lämna in den för rep, köpa ny är ju onödigt i så fall. 

Nä, men det gäller ju att vara säker på att det bara är grader ytterst på bladen och inga blad som är skeva. Detta är väldigt svårt att se för oss lekmän. Skeva blad ökar risken för skev axel och sliter på bussningarna till växelhuset med potentiellt läckage som följd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Jorgen01:

Dimensionen på propellern brukar vara stansat mellan bladen eller i centrumet för avgaserna.

Ska försöka kolla det nästa gång jag har möjlighet då, känns ju hur eller hur som att det är bra att ha de siffrorna nedskrivna någonstans.

 

12 minuter sedan skrev lekstrom:

Hej Daniel

 

Jag vill bara tillägga att du skall testa om du har några vibrationer i låg fart. Det är då de märks.

 

Själv hade jag motsvarande historia förra året och det kostade en ny propelleraxel.

Efter det gick jag över till en propulse kompositpropeller. Vid grundstötning så går bladen av och varje enskilt blad är utbytbart. Propulse har fått mycket skit i olika forum och av förståsigpåare. Så därför var jag tvungen att testa själv. Den funkar utmärkt. Något högre bränsleförbrukning har dock noterats än med den rostfria. Reservblad finns med i båten.

Det låter ju oroväckande. Förmodar att en propelleraxel också kostar några tusen. Ska kolla vibrationerna nästa gång jag är ute vid båten. Kruxet är väl dock att en bensinmotor alltid vibrerar, antar att det handlar om att märka vibrationer utöver de vanliga.

 

Propulse har jag hört talas om förut, men aldrig riktigt läst på. Låter ju spontant som en ganska vettig idé. Hoppas ju att inte över huvud taget behöva byta propp nu, men om det blir så ska jag kolla upp dem ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den lilla skadan på en alupropeller så är risken för att axeln blivit skev lika med noll, och skulle den blivit det så vete fan vad Mercury använder för stål i sina axlar. Det kan ju inte vara nermalda bilkarosser.

Propulse kan du glömma ett bladbyte kan inte ske utan demontering av propellern

vilket kan vara svårt med båten i sjön och grundkänning till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här!

Utrusta din med badbyxor och ett skjutmått eller annat tillförlitligt mätverktyg.

Tag båten in på grunt vatten, hissa upp motorn, ställ dig bakom båten, rotera propellern och mät avståndet noga mellan varje propellerblads avstånd mot undersidan av kavitationsplattan, om det blir en skillnad där indikerar det på för stor avvikelse på bladen, men kan även innebära att axeln är stukad.

Sedan kan du noga observera där propellerns innersta del överlappar och täcker den utskjutande delan av växelhuset, när du roterar propellern ser du om det vobblar här och då är axeln sned.

 

Min erfarenhet av aluminiumpropellrar och grundstötningar är att propellern skadas, aluminiumet är mjukt och tar smällen så att axeln klarar sig. Om man däremot hat en propeller av rostfritt stål, är den propellern hårdare och låter sig inte deformeras på samma sätt och då kan axeln ta upp belastningen och kan då skadas, bli sned.

 

Fila och slipa kanterna rena och provkör i olika hastigheter, om du inte märker av några vibrationer är allt gott och väl. Sedan är det ju aldrig fel att ha en reservpropeller med ombord, samt verktyg att byta den med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vibrationer brukar öka med ökat varvtal.

 

Kör upp båten i 25 knop och lägg handen en bit ner på riggen, obs det går åt två pers, håll i dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall kontrollera om axeln är sned måste propellern  bort, gör sen som Ohm beskriver mät avståndet till kaviationsplattan samtidigt som du roterar axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om du skall kontrollera om axeln är sned måste propellern  bort, gör sen som Ohm beskriver mät avståndet till kaviationsplattan samtidigt som du roterar axeln.

Bra idé, men man kan även se om det skevar i spalten mellan propellernnavets innersta kant och växelhusets infasning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tag båten in på grunt vatten, hissa upp motorn, ställ dig bakom båten, rotera propellern och mät avståndet noga mellan varje propellerblads avstånd mot undersidan av kavitationsplattan, om det blir en skillnad där indikerar det på för stor avvikelse på bladen, men kan även innebära att axeln är stukad.

Sedan kan du noga observera där propellerns innersta del överlappar och täcker den utskjutande delan av växelhuset, när du roterar propellern ser du om det vobblar här och då är axeln sned.

Ok, blir att ta med skjutmått nästa gång jag ska ut och bada helt enkelt då. Bara så jag har förstått det rätt, jag roterar alltså upp ett blad i taget så det pekar rakt upp och mäter avståndet mellan bladet och kavitationsplattan? Det såg ju ut som att någon millimeter var bortskrapat ifrån bladen, så det skulle inte förvåna mig om det skiljer. Å andra sidan såg det ut att vara ungefär lika på alla blad så balansen kanske är bibehållen ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än väljer att göra så slipa åtminstone skadorna med en fil och lite slippapper. Annars kommer någon, förr eller senare, att skära sig på den. Sådana där skador brukar resultera i vassa kanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Vad du än väljer att göra så slipa åtminstone skadorna med en fil och lite slippapper. Annars kommer någon, förr eller senare, att skära sig på den. Sådana där skador brukar resultera i vassa kanter.

Jepp, det har jag redan planerat. Noterade mycket riktigt en väldigt vass kant och det är ju ganska nära badstegen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Ok, blir att ta med skjutmått nästa gång jag ska ut och bada helt enkelt då. Bara så jag har förstått det rätt, jag roterar alltså upp ett blad i taget så det pekar rakt upp och mäter avståndet mellan bladet och kavitationsplattan? Det såg ju ut som att någon millimeter var bortskrapat ifrån bladen, så det skulle inte förvåna mig om det skiljer. Å andra sidan såg det ut att vara ungefär lika på alla blad så balansen kanske är bibehållen ändå...

Ja ungefär så, men jag kanske förklarade på ett omständigt sätt. 

Rotera propellern och titta på kanten längst in på propellern respektive på den fasade kanten på växelhuset, den kanten som möter propellern, här kan man se om avståndet förändras eller är det samma när du roterar propellern. Här kan lacken ha skadats om det är snett någonstans.

 

Nu har jag inte ägt eller misshandlat större utombordsmotorer de senaste 25-30 åren, men det skall mycket våld till för att skada axel eller andra delar på motorn om man lyckas träffa en sten med en aluminiumpropeller. Jag har aldrig lyckats. Däremot var jag en stor konsument av propellrar under en tid, då jag hade en kass tilläggningsplats där man en gång hade dumpat en massa sprängsten.

Sedan körde jag på bräder, och lastpallar som låg och flöt i marvattnet efter en storm en gång, gick att ta sig hem med reducerad hastighet, propellern kass men motorn höll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Jepp, det har jag redan planerat. Noterade mycket riktigt en väldigt vass kant och det är ju ganska nära badstegen.

Modellera alla bladen så de ser ungefär lika krockade ut allihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa på grund med stålpropeller låter på mig att dags att beställa tid på verkstaden för att undersöka axeln och växelhuset. Det hände mig med 30 hk Yamaha, alupropeller och tomgångsfart, axel blev något skev och någon kugge var av. Jag betalade bara självrisken så jag vet inte exakt vad de gjorde. Märkte ingen själv, det var under vinterservices som jag bett de kolla växelhuset pga. bottenkänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Att backa på grund med stålpropeller låter på mig att dags att beställa tid på verkstaden för att undersöka axeln och växelhuset. Det hände mig med 30 hk Yamaha, alupropeller och tomgångsfart, axel blev något skev och någon kugge var av. Jag betalade bara självrisken så jag vet inte exakt vad de gjorde. Märkte ingen själv, det var under vinterservices som jag bett de kolla växelhuset pga. bottenkänning.

Och du märkte ingenting, var du inte med i båten?:)

Det måste tagit tvärstopp för att få det resultatet.-_-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig otydligt,  jag märkte inga skador på växelhuset/axeln, självklart blev det stopp och propellern blev misshandlad, men funkade bra att komma hem och fortsätta säsongen ut med reservpropellern.

 

Hade jag inte märkt något alls skulle väl knappast be verkstan att kolla växelhuset 🥺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fila på propellerblad är ett utmärkt sätt att skapa obalans! Små skador och stukningar kan knackas tillbaka med lätta hammarslag och mothåll på baksidan av bladet. Större skador fixar en prop. firma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Att fila på propellerblad är ett utmärkt sätt att skapa obalans! Små skador och stukningar kan knackas tillbaka med lätta hammarslag och mothåll på baksidan av bladet. Större skador fixar en prop. firma.

Nu börjar tråden att spåra ur.

Jag har upplevt trådskaparen som en man med sunt förnuft, nu klarar han sig själv.

Och begriper med hundra procents säkerhet vad han skall göra.

Se bilden överst i tråden och hammarslag och annat kan utebli.

Endast filen behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu börjar tråden att spåra ur.

Jag har upplevt trådskaparen som en man med sunt förnuft, nu klarar han sig själv.

Och begriper med hundra procents säkerhet vad han skall göra.

Se bilden överst i tråden och hammarslag och annat kan utebli.

Endast filen behövs.

Vem är det som spårar ur?

TS vet kanske numera vad han ska göra men mitt svar kan ju hjälpa någon annan med liknande problem nu eller i framtiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var trådskaparen som ville ha hjälp med sin skada.

Annars kan man ju vräka på med hur mycket som helst i en sådan här tråd.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag har upplevt trådskaparen som en man med sunt förnuft

Tack! 😎

 

Ja, min plan nu är att gå på @Georg_Ohms rekommendationer och se om jag därmed hittar någonting som skulle kunna vara det minsta skevt. Och så lite märgelduk på det vassaste så ingen skär sig när man ska upp på badstegen. Sedan får de kolla på servicen i höst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag trodde det var trådskaparen som ville ha hjälp med sin skada.

Annars kan man ju vräka på med hur mycket som helst i en sådan här tråd.

Om du tittar lite noggrant så ser du att det är betydligt fler än bara trådskaparna som besöker resp. tråd så man kan ju hjälpa någon annan också av bara farten och det tycker jag är bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Tack! 😎

 

Ja, min plan nu är att gå på @Georg_Ohms rekommendationer och se om jag därmed hittar någonting som skulle kunna vara det minsta skevt. Och så lite märgelduk på det vassaste så ingen skär sig när man ska upp på badstegen. Sedan får de kolla på servicen i höst.

Ja vad bra, det är nog det enklaste.

 

Ingen som nämnt något om skeddan, men klart om man backat på en sten har ju den inte gjort någon nytta. Men vid andra manövrar kan den bli sned också, som häromdagen, en granne rangerade släpvagnar, en båttrailer med båt på och minst en bil var inblandad i någonting som kunde liknas vid ett femtonspel. Ett fordon måste flyttas för att ett annat skall kunna dras ut på gatan, där det redan står minst två bilar parkerade...

Det var sig inte bättre än att han backade galet med båttrailern så att skeddan tog i en trottoarkant och blev stukad, propellern satt inte på... jag föreslog att vi skulle koppla skeddan med min STORA skiftnyckel och bända skeddan rätt, men det ville inte grannen så han åkte i väg till en auktoriserad verkstad. Där tog man fram en ännu STÖRRE skiftnyckel och riktade skeddan rätt...

 

1496FAB0-9DC3-4795-AD27-85C1A7B67D19.jpeg.9e49777da1269fa62d1ba1b681760522.jpeg

För er som inte vet eller har glömt hur ett femtonspel ser ut.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Georg_Ohms förslag är lysande.

 

Tror att axeln blivit marginellt påverkad och likaså motorn avseende vevlager. Typ milimeternivå. Men det borde ha klarat sig rätt bra i alla fall. I praktiken är en propelleraxel aldrig riktigt rak. 

 

Värsta jag sett var en 200 hk utombordare som fått riggen avskuren 30 cm ovanför vatttenlinjen, vid rejäl grundstötning, säkert 35knop+  Metallen hade alltså brustit och brottytan var ojämn. Såg väldigt lustigt ut. Tror de behöll motorn dock och beställde en ny rigg. 

 

Men så länge din propelleraxel ser ok ut, bör det nog inte vara några problem. Kolla gärna magnetpluggen till växelhuset oxå för säkerhetskull. Byt eventuellt motorolja. Men rådfråga din verkstad innan. De brukar ha rutin på sådana saker. Skulle nog personligen undvika att rätta axeln själv. 

 

Skulle nog ha köpt en ny propeller i aluminum. Kostar säkert lika mycket som att reparera. Samt passa på och fundera igenom om man vill ändra stegningen. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...