Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Matiasl

Vindruta Ryds

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Rutan till min Ryds 510 GTS är riktigt trött, repig, gul och dylikt så har solfilm på den för tillfället. Nu min fråga - Kan jag rädda den/slipa upp eller dylikt för att öka sikten och ta bort filmen? Den är för övrigt vääääldigt mörk. Eller kanske är det värt att köpa en ny? 
 

Ägt båten i två veckor och tänker behålla den ett bra tag framöver.

 

tips mottages

 

Tusen tack 

A646842D-1224-4112-9E7D-A318390E1B16.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla direkt med Ryds ibland har dom delar att sälja till äldre modeller. Men helt klart borde den bytas🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solfilmad framruta var ju udda. Såklart man vill se igenom rutan. Ta väck filmen och se hur den ser ut. Jag höll liv i en plastruta länge genom att hantera den som en billack men försiktigare. Rubbade för hand, sen polish tills den blev bra och sen vaxade jag den, polerade om den nästan varje år för att få bort lite repor och matthet. Höll sig väldigt bra, men det är klart , är den så sliten så den börjat krackelera så är det väl kört. Som ovan skrev, kolla med Ryds.kolla även med bilglasmästare eller glasmästare för de kan kanske tillverka en ny i plast om du har den gamla .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En firma som jobbar med plexiglas kan garanterat göra en ny ruta åt dig, det är inte alls svårt.

 

Har du en stor ugn kan du göra en själv.

 

Använd den gamla rutan som form.

  1. Fyll baksidan mad något rinnande som stelnar, tex. betong eller gips.
  2. Värm en lagom stor skiva till runt 140°C. Skivan blir rätt sladdrig, så låt den ligga på något slätt och styvt.
  3. När skivan är mjuk så lägg den ovanpå formen med tex ett lakarn mellan skiva och form. Skivan lägger sig snyggt och viker sig i rätt form.
  4. När det kallnat är det dags att kapa kanterna.

Jag skulle överväga att använda polykarbonat istället, går att bearbeta med träverktyg och spricker inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta bort filmen och kolla om den går att slipa upp eller dylikt, finns en hel del spännande produkter online. Annars får jag köpa en ny helt enkelt via plastbiten.

 

Tack för era tankar 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-22 vid 00:03 skrev Matiasl:

Jag skall ta bort filmen och kolla om den går att slipa upp eller dylikt, finns en hel del spännande produkter online. Annars får jag köpa en ny helt enkelt via plastbiten.

 

Tack för era tankar 🙏

Hur har det gått för dig?

Jag tänkte på denna tråden och dig då jag ramlade på en annons från en firma i Partille, Brion, dom säger att dom kan fixa båtvindrutor som din. Både nytillverkning och polering.

https://brion.se/plast.html

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Bokade tid till hösten av en firma. Tar 3000kr för en helt ny, får även välja ton och dylikt. Kört stående sen några veckor tillbaka, funkar bra, så lämnar den huvudvärken till hösten/våren med massa annat fix. Nu vill man bara vara ute direkt solen skiner ☀️ 

 

🚤💦

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...