Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skeppohojojoj

Skadligt att köra utombordare på endast 3 av fyra cyl?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en gammal snurra 80 Hk från -78 som bara går på 3 av 4 cyl. Felsökning pågår och detta behandlas i separat tråd. 

 

Men solen skiner, sommaren går och familjen vill åka båt. Så till frågan: är det dåligt för motorn att köra den ändå kortare turer i befintligt skick? Den går ju om än med sämre prestanda och dåligt som f-n på tomgång. Kan vi ändå göra kortare turer, vad säger erfarenheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter och kör, en snurra från 78 är i princip slut ändå och en reparation blir ändå dyr. Kolven och kolvringar mår ju inte bra, har du otur knäcker du även vevstaken, men kör du ändå.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev skeppohojojoj:

Hej, jag har en gammal snurra 80 Hk från -78 som bara går på 3 av 4 cyl. Felsökning pågår och detta behandlas i separat tråd. 

 

Men solen skiner, sommaren går och familjen vill åka båt. Så till frågan: är det dåligt för motorn att köra den ändå kortare turer i befintligt skick? Den går ju om än med sämre prestanda och dåligt som f-n på tomgång. Kan vi ändå göra kortare turer, vad säger erfarenheten?

 

10 minuter sedan skrev pseudonym:

Fortsätter och kör, en snurra från 78 är i princip slut ändå och en reparation blir ändå dyr. Kolven och kolvringar mår ju inte bra, har du otur knäcker du även vevstaken, men kör du ändå.😂

Dessutom skall ju tvåtaktarna fasas ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det seriösa svaret är att det beror på vad som är fel.

 

Är det tändningen som felar så är det mindre skadligt än om det är bränsle (olja) som saknas.

 

Jag hade inte kört med motorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Mange skriver kör du utan brånsle/olja så skär nog motorn. Är det tändfel så får den iallafall smörjning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det saknas bränsle så lär inte motorn starta, då behöver du inte fundera på om något går sönder. Får den bränsle så får vevhuset sin dos ändå. Om det saknas gnista blåser den ut bränslet genom avgasporten vilket alla tvåtaktare gör vilket resulterat i tåtaktsförbudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det bränsle så är det mindre skadligt än om det inte finns bränsle.

Är stiftet våt finns det bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...