Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nilsh

Rök och ojämn gång Yamaha 4-taktare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

 

På lilla båten har jag en 4hk yamaha 4-takt från 2014/15. Har nyligen transporterat den liggandes i bilen efter instruktion från manual, yamahatekniker och på detta forum.

 

När jag började köra med den igår så började det dock ryka om den vid högre varv, trodde det var att jag hade råkat överfylla bensin först men röken luktade nästan lite bränt. Sen när jag körde på låga varv var det ingen rök. Tog av kåpan och hittade inga synliga läckage. 
Någon som vet vad det kan vara? Har inte vågat köra mer med den sedan dess. Har tittat och det rinner kylarvatten vid gång så den borde ju inte överhettas?

Redigerad av nilsh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge körde du på högt varav? Jag har själv råkat fylla cylindern på min 4hk med olja vid transport. Tog ur stiftet och gjorde rent det samt hällde ut oljan ur cylindern och sedan startade jag. Rök kraftigt ett bra tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen olja i förgasaren. Skruva loss skålen på botten av förgasaren och töm ut innehållet. Det som brukar hända när man transporterar eller lutar motorn åt fel håll är att olja från vevhuset rinner genom vevhusventilationen och in i luftlåda och/eller förgasaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även ta bort slangen till vevhusventilationen och göra rent den invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-18 vid 20:59 skrev Craycoat:

Förmodligen olja i förgasaren. Skruva loss skålen på botten av förgasaren och töm ut innehållet. Det som brukar hända när man transporterar eller lutar motorn åt fel håll är att olja från vevhuset rinner genom vevhusventilationen och in i luftlåda och/eller förgasaren.

Låter rimligt. Har dock extremt dålig koll på hur man gör sådana grejer internt så blir nog in på service med den nu hos yamaha. Skäms nästan över att säga men den är knappt servad tidigare så är nog på tiden hursomhelst haha😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-18 vid 20:16 skrev excel319:

Hur länge körde du på högt varav? Jag har själv råkat fylla cylindern på min 4hk med olja vid transport. Tog ur stiftet och gjorde rent det samt hällde ut oljan ur cylindern och sedan startade jag. Rök kraftigt ett bra tag. 

Är ju möjligt. Körde bara ett par minuter eftersom att röken luktade lite bränt så ville inte riskera att motorn skulle skära sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev nilsh:

Är ju möjligt. Körde bara ett par minuter eftersom att röken luktade lite bränt så ville inte riskera att motorn skulle skära sig.

Så länge du har tillräckligt med olja kvar in vevhuset så är det ingen större risk att motorn skär sig. Kolla oljenivån med stickan bara. Förgasaren är enkel att montera bort, sitter med 2-4 skruvar. Men lämna in den du om du känner dig osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den som den ska och oljenivån är rätt så slutar den ryka efter ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...