Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Deikoo

Mercury 75 4-cyl laddar dåligt/inte alls

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte kolla med er duktiga här inne. Min Mercury 75 gick veven sönder på, men jag hade tur så har hittat en annan likadan motor (från 1986) som jag nu monterat på.

Problemet med denna verkar vara att den inte laddar bra alls. Jag har 12.7 V på batteriet (nyladdat), och när jag startar motorn så är detta oförändrat.

Det bör väl vara någonstans mellan 14-16V?

Med tanke på att motorn går så kan väl inte statorn vara orsaken? Kan det vara likriktaren? Eller kan det vara något annat?

Gamla motorn har jag kvar så kan ta reservdelar därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis likriktaren. Tänk på att det är ingen supergenerator på dessa, utan typ moppeladdning.

Spänningen kan springa iväg över 16 volt med fullladdat batteri och utan förbrukare.

Nu är den där några årsmodeller för ny mot dom jag skruvat en hel del med. Så vet inte om det sitter någon regulator, på dom äldre gör det inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändning och 12 V försörjs av separata lindningar, så det kan vara stator.

 

Men troligen är det som Gelis beskriver, likriktaren. Den går t.ex. sönder omedelbart om man förväxlar poler på batteriet, medan allt annat som har med motorn att göra brukar klara sig.

https://www.boats.net/product/mercury/8M0058226?ref=69600f9acdd4f92834181be681d40346a8421b1d

 

Med motorn stoppad, mät mellan röd ledning på likriktaren och jord. Det skall vara 12 V DC, dvs samma som på batteriet.

 

Med med motorn igång, mät mellan de två gula ledningarna på likrikaren, det skall vara ca 15 V AC. Med motorn stoppad skall det vara 0 V. 

Not: Den grå lednings som är ansluten till en av de gula är puls till varvräknare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-18 vid 14:09 skrev Gelis:

Troligtvis likriktaren. Tänk på att det är ingen supergenerator på dessa, utan typ moppeladdning.

Spänningen kan springa iväg över 16 volt med fullladdat batteri och utan förbrukare.

Nu är den där några årsmodeller för ny mot dom jag skruvat en hel del med. Så vet inte om det sitter någon regulator, på dom äldre gör det inte det.

Kollade lite felsökningsprocedurer på youtube. Av 4 möjliga test så felade två. Testade med den jag hade på gamla motorn, Samtliga tester OK. Bytte likriktaren och nu laddar den fullt igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...