Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
FelixMannen

Yamaha F20 2016 går ojämnt på maxfart

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min pappa köpte för några dagar sen en Buster XS med en 2016-modell Yamaha F20 motor från blocket. Tänkte att den skulle gå bra utan problem med tanke på att motorn är så ny. Fel! När vi åker i maxfart så är det ofta som att motorn går ner i varv och vid ett par tillfällen stannar den nästan, fast throtteln är på maxfart. Tänkte spontant att det skulle kunna vara högfarts-munstycket i förgasaren som kan vara feljusterat då det endast är i högsta hastighet som den saktar ner, men jag kan ha helt fel! Rätta mig gärna isånafall.

Tacksam för all hjälp jag kan få! 🙏

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bränsletillförsel. Kolla att slangen löper fritt och kolla om blåsar "drar ihop sig" när detta sker. Det kan vara smuts i blåsan eller bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FelixMannen:

Hej!

Jag och min pappa köpte för några dagar sen en Buster XS med en 2016-modell Yamaha F20 motor från blocket. Tänkte att den skulle gå bra utan problem med tanke på att motorn är så ny. Fel! När vi åker i maxfart så är det ofta som att motorn går ner i varv och vid ett par tillfällen stannar den nästan, fast throtteln är på maxfart. Tänkte spontant att det skulle kunna vara högfarts-munstycket i förgasaren som kan vara feljusterat då det endast är i högsta hastighet som den saktar ner, men jag kan ha helt fel! Rätta mig gärna isånafall.

Tacksam för all hjälp jag kan få! 🙏

image.jpg

image.jpg

Låter helt klart som bränslerelaterat. Instämmer med föregående skribent om felsökning, kan också lägga till att högfartsmunstycket är fast, alltså inte justerbart såvida man inte tar fram borrlådan 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Låter helt klart som bränslerelaterat. Instämmer med föregående skribent om felsökning, kan också lägga till att högfartsmunstycket är fast, alltså inte justerbart såvida man inte tar fram borrlådan 😉

Okej! Jag förstår. Har endast pluggat på hur man mekar med moppe där man kan justera munstyckena, så tänkte att man kunde göra detsamma med en båtmotor. Man lär sig något nytt varje dag! Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Låter som bränsletillförsel. Kolla att slangen löper fritt och kolla om blåsar "drar ihop sig" när detta sker. Det kan vara smuts i blåsan eller bränslefilter.

Okej, tack så mycket! Ska göra det. 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Låter som bränsletillförsel. Kolla att slangen löper fritt och kolla om blåsar "drar ihop sig" när detta sker. Det kan vara smuts i blåsan eller bränslefilter.

Juste, ska blåsan dra ihop sig eller inte? Är det dåligt eller bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FelixMannen:

Juste, ska blåsan dra ihop sig eller inte? Är det dåligt eller bra?

Blåsan ska inte dra ihop sig. Det skulle även kunna vara vatten eller smuts i förgasaren. Vattnet ligger på botten av skålen tills man börjar få lite mer sug, på höga varv, först då följer vattnet med upp i insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftskruven på tanken är förstås öppen, självklar sak men lätt att missa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev AndreasR:

Luftskruven på tanken är förstås öppen, självklar sak men lätt att missa?

Jaså tror du det är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-18 vid 15:52 skrev Craycoat:

Blåsan ska inte dra ihop sig. Det skulle även kunna vara vatten eller smuts i förgasaren. Vattnet ligger på botten av skålen tills man börjar få lite mer sug, på höga varv, först då följer vattnet med upp i insuget.

Okej jag förstår. Tackar för all hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev FelixMannen:

Jaså tror du det är problemet?

Ja alltså tänkte att det kan vara bra att kolla att den verkligen står öppen, den ska vara öppen när du kör annars kommer inte luften in och bränslet ut till motorn. Skrev kanske lite otydligt 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så enkelt som kondens. Har du nytt bränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...