Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lagomroligkille

Ångerrätt undantag?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

En snabb fråga. Jag har köpt en bränslepump av ett företag som säljer via blocket. Jag har fått paketet samt en faktura idag

 

Nu vill jag returnera pumpen. Har inte tagit den ut sitt paket. Bara öppnat locket på kartongen.

 

Då säger säljaren kort och gott att "som vanligt inga returer på bränsle eller eldetaljer". Hittar inget om detta på Konsumentverket men finns ju bransch bestämmelser.. ett dokument jag inte lyckats öppna ännu. 

 

Stämmer det som säljaren påstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev lagomroligkille:

Hejsan!

 

En snabb fråga. Jag har köpt en bränslepump av ett företag som säljer via blocket. Jag har fått paketet samt en faktura idag

 

Nu vill jag returnera pumpen. Har inte tagit den ut sitt paket. Bara öppnat locket på kartongen.

 

Då säger säljaren kort och gott att "som vanligt inga returer på bränsle eller eldetaljer". Hittar inget om detta på Konsumentverket men finns ju bransch bestämmelser.. ett dokument jag inte lyckats öppna ännu. 

 

Stämmer det som säljaren påstår?

Borde väl stå nåt om det på hans hemsida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt (öppet köp) överhuvudtaget, det är något som företag ofta erbjuder som en service till kunderna, om de vill.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nimsee:

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt (öppet köp) överhuvudtaget, det är något som företag ofta erbjuder som en service till kunderna, om de vill.

Det trodde jag det var med vissa undantagsvaror/tjänster. 14 dagar vid internetköp.. men aja. Synd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Nimsee:

Det finns ingen lagstadgad ångerrätt (öppet köp) överhuvudtaget, det är något som företag ofta erbjuder som en service till kunderna, om de vill.

Jo, det är just det det gör !

Men bara vid distansköp, dvs på nätet eller postorder. Är det en fysisk butik man handlat i är det mycket riktigt frivilligt.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

 

En bränslepump är ingen vara som hör till undantagen (såsom färskvaror eller måttbeställda/specialtillverkade varor). Så den omfattas av den tvingande, lagstadgade ångerrätten. Du har ju heller inte ens öppnat paketet.

 

Kanske finns en anledning till att företaget varken har hemsida eller annat....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, det är just det det gör !

Men bara vid distansköp, dvs på nätet eller postorder. Är det en fysisk butik man handlat i är det mycket riktigt frivilligt.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

 

En bränslepump är ingen vara som hör till undantagen (såsom färskvaror eller måttbeställda/specialtillverkade varor). Så den omfattas av den tvingande, lagstadgade ångerrätten. Du har ju heller inte ens öppnat paketet.

 

Kanske finns en anledning till att företaget varken har hemsida eller annat....

Helt sant. Gick lite fort ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...