Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag var ute förra helgen med båten, utan problem. Nu var jag ute igen, men när jag varvade över 1500 varv, så började summern att pipa, uppe på flybridge. Jag drog ner på gasen sedan slog av maskinerna. Jag gick ner i båten och kollade mätarna såg inget fel. Startade båten provade köra inne, la mig på 1500varv igen, inget ljud från summern, allt såg bra ut på mätarna. Men summern uppe på flybridge tjöt.. 

Om det vore nåt fel så borde väl summern inne i båten tjuta med. Den låter när man trycker på test knappen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fairline37phantom:

Hej. 

Jag var ute förra helgen med båten, utan problem. Nu var jag ute igen, men när jag varvade över 1500 varv, så började summern att pipa, uppe på flybridge. Jag drog ner på gasen sedan slog av maskinerna. Jag gick ner i båten och kollade mätarna såg inget fel. Startade båten provade köra inne, la mig på 1500varv igen, inget ljud från summern, allt såg bra ut på mätarna. Men summern uppe på flybridge tjöt.. 

Om det vore nåt fel så borde väl summern inne i båten tjuta med. Den låter när man trycker på test knappen. 

Volvo-Penta?

I så fall kontrollera den runda multikontakten som sitter i en svart plastlåda uppe på motorn. Glappkontakt där kan orsaka konstiga fel, jag hade tvärt om för ett par år sedan, det tutade inne i båten men inte vid den yttre styrplatsen. Då satt kontakten på sniskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Volvo-Penta?

I så fall kontrollera den runda multikontakten som sitter i en svart plastlåda uppe på motorn. Glappkontakt där kan orsaka konstiga fel, jag hade tvärt om för ett par år sedan, det tutade inne i båten men inte vid den yttre styrplatsen. Då satt kontakten på sniskan.

Ja det är tamd63, ska kolla de imorgon. 

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Fairline37phantom:

Ja det är tamd63, ska kolla de imorgon. 

Tack för svar

Det finns en ring runt kontakten, en bajonettfattning,  kolla den, min ring hade gått sönder så det blev ett buntband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...