Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Evinrude9

Krpnglande Evinrude Oceanpro 90 hk -03

Rekommendera Poster

Hej

Köpte förra sommaren en båt med en Evinrude Oceanpro 90hk -03. Gick som en klocka vid köp. 

 

Under sommaren började den krångla, svårstartad. Startade endast med choke och fullgas och rök som attan. Ojämn tomgång  fick alltid lägga till med lite gas för att den inte skulle dö. Fick hjälp med att ställa förgasarna. Funkade ett tag men sedan började den krångla igen. Tog upp den efter säsongen och bokade tid direkt nu i april.  Väl på firman startade den som en klocka på första försöket. De kunde inte felsöka den för där var inget fel! Hämtade båten och sjösatte och då slår inte startmotorn till. Tar upp den igen och kör till annan firma som byter ut en kolv till startmotorn.  Sjösätter igen och den vägrar starta!! Försöker på alla sätt och får igång den med choke och gas ( fast alla säger man ej skall göra så med en Evinrude, men det är det enda som funkar....)

Vad kan vara problemet?! Självfallet finns det nu ingen firma som har tid å ta emot den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får den soppa?

Koppla ur bränslepumpens slang som leder från pumpen och se om den spottar när startmotorn går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

följetongen fortsätter…

Fick tid på firma förra sommaren som bytte ut ”kopparna” till förgasarna då de var något skeva samt ställt förgasarna. Det funkade hyfsat men det verkar som det är vi som inte vet hur man startar motorjä…n….

Både förgående ägare, alla verkstäder den varit inne på startar motorn på ett försök….nån som har tips innan vi drar bottenpluggen 😰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillägga…i vinter när vi checkade motorn kände vi att det var fullt med bränsle i tändstiftshålen. Vi tog ut tändstiften och körde den på starten för att få bort bränslet. Min teori är att jag och 2-taktare inte går ihop…att jag pumpar in för mkt bränsle innan jag startar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Evinrude9:

Att tillägga…i vinter när vi checkade motorn kände vi att det var fullt med bränsle i tändstiftshålen. Vi tog ut tändstiften och körde den på starten för att få bort bränslet. Min teori är att jag och 2-taktare inte går ihop…att jag pumpar in för mkt bränsle innan jag startar?

Vet inte om det gäller din modell men Johnson/Evinrude har två olika system för start av kall motor. Dels vanlig choke men även ett primersystem, som behandlas helt annorlunda.

Kan inte nån av dom som kan starta den visa dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Evinrude9:

Att tillägga…i vinter när vi checkade motorn kände vi att det var fullt med bränsle i tändstiftshålen. Vi tog ut tändstiften och körde den på starten för att få bort bränslet. Min teori är att jag och 2-taktare inte går ihop…att jag pumpar in för mkt bränsle innan jag startar?

Var bor du, kan visa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är primer, pröva att göra följande…

 

1. Pumpa blåsan hård (annars fungerar inte primersystemet).

2. Vrid på tändningen

3. Aktivera primersystemet (brukar vara att trycka in och hålla in nyckeln) ca 3-5 sekunder.

4. Starta motorn.

5. Tvekar den, dra upp ca 50% gas.

 

Motorer är lite olika. Vissa vill ha gas trots primer, andra vill ha primer längre eller kortare. Det vanligaste felen på en 2t med primer är att bara hålla in nyckeln vid start (som på choke) eller att inte pumpa på blåsan tillräckligt…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

Vet inte om det gäller din modell men Johnson/Evinrude har två olika system för start av kall motor. Dels vanlig choke men även ett primersystem, som behandlas helt annorlunda.

Kan inte nån av dom som kan starta den visa dig?

De har visat, dock när jag gör det själv så blir jag troligtvis för otålig och chokar/gasar för mkt? Stinker bränsle och när den väl startar så blir det ett svart rökmoln…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Var bor du, kan visa

Båten står på Hisingen, Göteborg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha jag är på Saltholmen Göteborg. 
kan du ta en bild på ditt gasreglage, samt om nyckeln går att trycka in när du startar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...