Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Måla epoxy - hempel light primer

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Å andra sidan skall man ju täcka den med bottenfärg innan den härdat men det kanske inte påverkar härdningen.

Bottenfärg är ju inte tätt, däremot är det viktigt att varje lager epoxyfärg härdar lagom mycket innan nästa lager kommer på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med epoxi generellt. Med en standard härdare (tex West epoxi) i 20c så har man ca 1 dygn på sig om man vill ha fortsatt kemisk bindning, vilket man vill ha. Annars blir det att slipa grovt då man endast får mekanisk bindning. Lär ju vara likadant med "rinnande" epoxi. Men kan inte färgerna, de verkar innehålla lösningsmedel och då kan ju saker vara annorlunda med tider och härdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-19 vid 20:59 skrev Peter_K:

Bottenfärg är ju inte tätt, däremot är det viktigt att varje lager epoxyfärg härdar lagom mycket innan nästa lager kommer på. 

Grym tråd. Du verkar ha stenkoll så hoppas du orkar med fler frågor.. 

Jag ligger i Mälaren. Hittat en firma som kan blästra gammal färg, sedan tänkte jag försöka ge mig på att måla själv. 

 

1. Gör jag klokast i att bara lägga  på Epoxy och köra utan bottenfärg (Mälaren)? 

 

2. Finns det något speciell Epoxy du skulle rekomendera? 

 

3. Brukar ma köra vit färg så den ser ut som innan målning eller brukar man lägga färg i Epoxyn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja.

2. Nej.

3. Jag tycker man kan avsluta med T-Coat från Hempel som är en epoxyfärg gjord för att vara yttersta lagret. En epoxyprimer är ju gjord för att vara tät och ha god vidhäftning, och den gulnar med tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Munkish:

Grym tråd. Du verkar ha stenkoll så hoppas du orkar med fler frågor.. 

Jag ligger i Mälaren. Hittat en firma som kan blästra gammal färg, sedan tänkte jag försöka ge mig på att måla själv. 

 

1. Gör jag klokast i att bara lägga  på Epoxy och köra utan bottenfärg (Mälaren)? 

 

2. Finns det något speciell Epoxy du skulle rekomendera? 

 

3. Brukar ma köra vit färg så den ser ut som innan målning eller brukar man lägga färg i Epoxyn? 

Så här gjorde vi...

Lamineringsepoxin har gulnat något, men det är nog mest synligt för att vi har en vit epoxigrund.

I övrigt har det funkat jättebra i sex år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...