Jump to content
Thursday 09 December 2021
johan_sjobjorn

Måla epoxy - hempel light primer

Recommended Posts

Efter att ha slitit med att slipa, spackla och ge övrig kärlek till båtens underdel drog jag ikväll på första lagret epoxy. Epoxyn är Hempel light primer och jag blandade i 15% förtunning enligt rek. för första lagret färg.

 

 

färgen kom på efter mkt slit men jag känner väl att det förstörts lite av det dina grundarbetet. Det blev rinningar här och där och färgen torkade så fort så bör jag försökte fixa saken klibbade rollern och släppte tussar så det blev inte direkt bättre. 
 

några tips från kunniga epoxymålare :

 

skall jag låta det härda (ca 48h) och sen slipa till omjämnheter eller skall jag gå på med nästa laget och vänta med sånt fix tills sista lagret  ?

 

skall man ha mer thinner när det är varmt ?

 

kan pensel vara än bättre lösning ? De filmrollers jag har släpper en del ludd.

 

tacksam för alla tips 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag hade slipat om det är rinningar och ludd i färgen. Man vill inte ha ludd i ett tätskikt. 
 

Är du SÄKER på att man skall förtunna epoxygrund? Det låter helt fel i mina öron. Du får ju inte på ”rätt” tjocklek då, och borde behöva lägga fler lager. 
 

Och hur gör man för att inte få ludd i färgen?

Jo, innan man använder rollern tvättar man den med en droppe diskmedel eller tvål och vatten, och låter torka. Då luddar den inte sedan. 
Bra va?

🙂

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade slipat om det är rinningar och ludd i färgen. Man vill inte ha ludd i ett tätskikt. 
 

Är du SÄKER på att man skall förtunna epoxygrund? Det låter helt fel i mina öron. Du får ju inte på ”rätt” tjocklek då, och borde behöva lägga fler lager. 
 

Och hur gör man för att inte få ludd i färgen?

Jo, innan man använder rollern tvättar man den med en droppe diskmedel eller tvål och vatten, och låter torka. Då luddar den inte sedan. 
Bra va?

🙂

Tack , skall tvätt mina rollers.

 

ja det skall / vara thinner i den primern i första skiktet. Målar man på ett poröst / sugande material som slipad gelcoat skall man ha thinner i det första lagret enligt instruktionerna. Därefter skall man inte ha det.

 

problemet var att det torkade så snabbt så när jag försöker fixa rinningar klibbade färgen.

 

Jag plockade bort alla tussar jag så. De uppstod bör man förstörde fixa till och färgen hade hunnit börja klibba

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Målar man på ett poröst / sugande material som slipad gelcoat skall man ha thinner i det första lagret enligt instruktionerna.

Jag tror inte slipad gelcoat är en porös/sugande yta, utan jag tror man menar t ex plywood. Gelcoat suger inte speciellt mycket, utan är tvärt om väldigt o-sugande. 
 

Oavsett, nu är det gjort, men framöver borde det funka bra utan förtunning. Jag hade som sagt försökt slipa bort rinningen innan kommande lager. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fann lite svar här. Troligen har jag behövt använda mer förtunning

 

Snart dags för nästa lager 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Fann lite svar här. Troligen har jag behövt använda mer förtunning

Scrollade bara filmen (som visar ett annat fabrikat).
Men.

Du såg att det var plywood de målade i filmen va..? Inte gelcoat. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, glasfiberarmerad plast och gelkoat är inte sugande, men gjort är gjort.

 

Någre tankar...

  • Färgen blir mer lättflytande när det är varmt så någon förtunning borde inte behövas.
  • Förtunning ger tunnare färgskikt, både när man målar och när färgen torkat.
  • Högre temperatur gör att öppentiden/brukstiden för färgen förkortas.
  • Undvik att måla i direkt solljus, kan bli onödigt varmt både på skrovet och i färgtråget.
  • Tänk på att färgen härdar/torkar även i färgtråget
  • Är det blåsigt avdunstar lösningsmedel snabbt.
  • Är det varmt avdunstar lösningmedel snabbt.
  • Rör ofta och mycket om det är varmt/blåsigt och håll koll på konsistensen. Fyll på med lösningsmedel om färgen tjocknar.

Träning get färdighet.

Jobba snabbt med mycket färg i rollern, på gränsen till att färgen rinner.

Det är ofta bättre att stryka bort rinningar med en pensel än att gå tillbaks med rollern tycker jag.

Roller i ena handen, pensel i andra handen.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Scrollade bara filmen (som visar ett annat fabrikat).
Men.

Du såg att det var plywood de målade i filmen va..? Inte gelcoat. 

Japp, men det svarade på det där om användning av förtunnig. Behövs mer när det är varmt.

 

Samt att rek var allt måla alla lager och när det härdat göra finslipningar då.

 

Målande andra lagret på morgonen och med mer förtunning klibbade inte färgen lika mkt med bättre resultat som följd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev johan_sjobjorn:

Japp, men det svarade på det där om användning av förtunnig. Behövs mer när det är varmt.

 

Samt att rek var allt måla alla lager och när det härdat göra finslipningar då.

 

Målande andra lagret på morgonen och med mer förtunning klibbade inte färgen lika mkt med bättre resultat som följd.

Glöm inte att du måste på med samma färgmängd som o-spätt. Du behöver kanske lägga på 20-100% fler lager än rekommenderat beroende på hur mycket du späder. 
 

Det var inte svalare i morse än när du mälade förra gången..?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, glasfiberarmerad plast och gelkoat är inte sugande, men gjort är gjort.

 

Någre tankar...

  • Färgen blir mer lättflytande när det är varmt så någon förtunning borde inte behövas.
  • Förtunning ger tunnare färgskikt, både när man målar och när färgen torkat.
  • Högre temperatur gör att öppentiden/brukstiden för färgen förkortas.
  • Undvik att måla i direkt solljus, kan bli onödigt varmt både på skrovet och i färgtråget.
  • Tänk på att färgen härdar/torkar även i färgtråget
  • Är det blåsigt avdunstar lösningsmedel snabbt.
  • Är det varmt avdunstar lösningmedel snabbt.
  • Rör ofta och mycket om det är varmt/blåsigt och håll koll på konsistensen. Fyll på med lösningsmedel om färgen tjocknar.

Träning get färdighet.

Jobba snabbt med mycket färg i rollern, på gränsen till att färgen rinner.

Det är ofta bättre att stryka bort rinningar med en pensel än att gå tillbaks med rollern tycker jag.

Roller i ena handen, pensel i andra handen.

 

 

Tack, ökade farten något idag. Blandar mindre batchar färg åt gången och ha förtunning när till hands när färgen börjar tjockna.

 

Blir nog en finslipning när de 5 första lagren härdat, d.v.s innan sista lagret. För det sista tänkte jag ta hjälp så någon kan gå bakom och "finmåla" så det blir snytt och slätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Peter_K:

Glöm inte att du måste på med samma färgmängd som o-spätt. Du behöver kanske lägga på 20-100% fler lager än rekommenderat beroende på hur mycket du späder. 
 

Det var inte svalare i morse än när du mälade förra gången..?

27,5 C så särskilt svalt var det inte puhh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev johan_sjobjorn:

27,5 C så särskilt svalt var det inte puhh

Var det lufttemperatur eller skrovtemperatur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack, ökade farten något idag. Blandar mindre batchar färg åt gången och ha förtunning när till hands när färgen börjar tjockna.

"När färgen börjar tjockna" kan också vara att den börjar härda och då är det inte så bra att späda. Om du har nästan 30 grader kan härdningen gå väldigt fort tror jag.

 

29 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Japp, men det svarade på det där om användning av förtunnig. Behövs mer när det är varmt.

Enligt Hempel

Tänk på att färgens egenskaper varierar med temperaturen. Lägre temperatur gör färgen mer trögflytande så att den kan behöva förtunnas. Beakta alltid korrekt/maximalt spädningsförhållande och tillsätt inte mer än vad som rekommenderas.

 

Det borde innebära att färgen blir mera lättflytande när det är varmt kan man tycka.

 

Hur som helst, tänk på det Peter_K skriver om att du måste öka antalet lager om du använder mera förtunning och att Hempel rekommenderar att du inte ska späda mera än 5 %.

Tillsätt vid behov förtunningsmedel för att underlätta appliceringen max. 5%.

 

Hempel båtvårdsguide

 

Bra att det går bättre idag! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Var det lufttemperatur eller skrovtemperatur?

Luft, skovet var sannolikt något svalare efter natten. Men det är ju förhållandevis varmt.

 

Tanken med att göra det nu är att jag förstått att folk haft en del problem när du försökt göra det på våren p.g.a låga temperaturer. Dock verkar värmen också medföra en del utmaningar även om det säkert är optimalt för härdningen.

 

På burken står att det skall funka att måla upp till 35 C

 

Vad som händer är troligen att lösningsmedlet förångas snabbt i värmen, därav blir jag tvungen att skvätta i en del då och då.

 

Skall också hälla upp lite mindre mängder i färgtråget och låta burken vara stängd så bör avdustingen hållas under kontroll.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Mackey:

"När färgen börjar tjockna" kan också vara att den börjar härda och då är det inte så bra att späda. Om du har nästan 30 grader kan härdningen gå väldigt fort tror jag.

 

Enligt Hempel

Tänk på att färgens egenskaper varierar med temperaturen. Lägre temperatur gör färgen mer trögflytande så att den kan behöva förtunnas. Beakta alltid korrekt/maximalt spädningsförhållande och tillsätt inte mer än vad som rekommenderas.

 

Det borde innebära att färgen blir mera lättflytande när det är varmt kan man tycka.

 

Hur som helst, tänk på det Peter_K skriver om att du måste öka antalet lager om du använder mera förtunning och att Hempel rekommenderar att du inte ska späda mera än 5 %.

Tillsätt vid behov förtunningsmedel för att underlätta appliceringen max. 5%.

 

Hempel båtvårdsguide

 

Bra att det går bättre idag! 

3:e lagret planerat till ikväll. Förhoppningsvis går det bättre när jag får lite rutin på det. Viktigast känns som bra vidhäftning. Skavanker kan jag alltid slipa till.

 

Enligt hempels dokument kan den spädas upp till 20 vol%

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att få något att relatera till. Rinningar är främst runt steglitser. Vad gäller luddbitar handlar det om en handfull och får att skrapa bort med naglarna nu när färgen fort.f är lite mjuk.

 

dags för laget 3 nu

image.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxy har jag alltid använt skumroller och bytt lite oftare istället då dom har en tendens att svälla. Men den där botten ser inget vidare ut, det där sänker nog farten med nån knop så ojämn som den är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Epoxy har jag alltid använt skumroller och bytt lite oftare istället då dom har en tendens att svälla. Men den där botten ser inget vidare ut, det där sänker nog farten med nån knop så ojämn som den är.

Ojämnheterna är från epoxyn tyvärr 😞. Blir väl till att slipa eller spackla innan bottenfärgen åker på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igår skar / skrapa jag bort större rinningar och luddbitar och la epoxy spackel över. 

 

Det härdar snabbt vid 30 C så idag blir det en slipning och efterföljande tvätt innan nästa 4:e lagret åker på.

 

efter att ha läst på lite tror jag att den höga temperaturen gjort att färgen härdat snabbare än vad jag hunnit applicera den. Därmed har det gått väl snabbt (slarvigt) och när färgen dessutom börjat klibba har rollern börjat släppa ludd. 
 

idag kommer jag dela upp burken i ca 4 delar och även byta roller oftare. Då slipper jag förhoppningsvis addera förtunning för att upprätthålla viskositeten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här:

- Om det är varmt blir det ojämnt.

- Om det är rätt temperatur blir det bättre. 


Du skall därför inte lägga på färgen på en kväll när skrovet värmts upp i solen. Lägg istället på färgen på morgonen, så kommer den flyta ut bättre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Så här:

- Om det är varmt blir det ojämnt.

- Om det är rätt temperatur blir det bättre. 


Du skall därför inte lägga på färgen på en kväll när skrovet värmts upp i solen. Lägg istället på färgen på morgonen, så kommer den flyta ut bättre. 

Tack!

 

Skall tänka på det. 

 

Trodde värmen skulle vara fördelaktig (många har ju haft problem med epoxymålning för det varit för kallt). Hade dock inte räknat med att det skulle bli 30 C såhär i juni. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack!

 

Skall tänka på det. 

 

Trodde värmen skulle vara fördelaktig (många har ju haft problem med epoxymålning för det varit för kallt). Hade dock inte räknat med att det skulle bli 30 C såhär i juni. 

 

 

Ja, vanligtvis är man ju igång så tidigt med båtfixet att det ibland är minusgrader, och då är det ett problem med att det är för kallt, eftersom man vill ha fem grader eller varmare.
Optimal temperatur är ju +20 grader C. 
 

Dessutom vill man aldrig stå i solen och måla. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, vanligtvis är man ju igång så tidigt med båtfixet att det ibland är minusgrader, och då är det ett problem med att det är för kallt, eftersom man vill ha fem grader eller varmare.
Optimal temperatur är ju +20 grader C. 
 

Dessutom vill man aldrig stå i solen och måla. 

Ja, runt 20 var det jag trodde det skulle vara såhär års. 
 

När jag är klar och lagt på bottenfärgen kommer jag flytta bockarna för att behandla de delar jag inte kommit åt. Sen är jag bortrest en vecka så allt bör hinna härda ordentligt. 
 

när har är tillbaka skall jag färdigställa ”fläckarna”.
 

Måste jag vänta en vecka med att sjösätta för att fläckarna skall få

härda ut eller räcker det med sisådär 48?

 

Bottenfärgen behöver 24h innan sjösättning men epoxyn står det inget vad gäller sjösättning- bara härdtider.

Edited by johan_sjobjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Måste jag vänta en vecka med att sjösätta för att fläckarna skall få härda ut eller räcker det med sisådär 48?

Följ tidsangivelsen på burken, brukar stå när produkten är fullt uthärdad. Skall du lägga på bottenfärg löser det sig själv gissar jag, för den lär vara härdad innan du fått på bottenfärgen de lager som ska på och fått båten i sjön. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Peter_K:
49 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Måste jag vänta en vecka med att sjösätta för att fläckarna skall få härda ut eller räcker det med sisådär 48?

Följ tidsangivelsen på burken, brukar stå när produkten är fullt uthärdad. Skall du lägga på bottenfärg löser det sig själv gissar jag, för den lär vara härdad innan du fått på bottenfärgen de lager som ska på och fått båten i sjön. 

Ofta ska bottenfärgen läggas på innan epoxigrunden härdat så mycket.

Följ som sagt instruktionerna så blir det bäst.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precis, första lagret bottenfärg skall på när sista lagret epoxy fort.f är lite klibbigt.

 

Sedan kan man måla nästa lager bottenfärg efter 4h vid 20C.

 

därefter måste man vänta minst 24h innan man sjösätter (detta gäller bottenfärgen)

 

för epoxyn står inget om sjösättning men däremot hur långt tid det tar för full härdning. 
 

så frågan är om full härdning av epoxyn krävs innan sjösättning ? (jag antar det men det står inte klart och tydligt i hempels information) 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

så frågan är om full härdning av epoxyn krävs innan sjösättning ?

Jag vågar säga - ja. 
Det skall vara fullt härdat innan sjösättning, det är inte fel om det är det i alla fall. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu fick jag bita i det sura äpplet för jag klantade till med med det första laget. Spacklat och slipat för att få till det, sist tvättat av allt damm. Det är inte perfekt men jämnare än innan.

 

Inför nästa lager skall jag ta till mig lärdomarna. Blanda flera små batcher, ha koll på temperaturen, röra om då och då, byta rollers oftare och inte gå vidare förrän det är slätt och fint osv.

45181C3A-A41C-4180-9C5B-B2C4E08DBDE4.jpeg

Edited by johan_sjobjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig bra epoxi härdar ut fint under vatten, men det kan ju vara ngt special/tillsatser med denna färgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Guggen:

Vanlig bra epoxi härdar ut fint under vatten, men det kan ju vara ngt special/tillsatser med denna färgen.

Ja det är ju lösningsmedel baserad så det kanske inte kan avdunsta om den står under vatten.
 

Å andra sidan skall man ju täcka den med bottenfärg innan den härdat men det kanske inte påverkar härdningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy