Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan-m

Hjälp mig att tänka smart kring att byta motor eller byta båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bakgrund:

Vi blev med fritidshus och tillhörande bryggplats häromåret. Tog förarbevis och skaffade en enkel båt (Uttern 5000 HT -91 med en Suzuki DT55 från samma år) för att prova på konceptet utan att bränna för mycket pengar (=35 000 i detta fall).

 

Bild på pärlan från sjösättning häromveckan

20210605_142754.thumb.jpg.4d0be2b6438102cb3d29baf2c201acc4.jpg

 

Testet föll väl ut och vi gjorde många trevliga utflykter förra säsongen, men tanken på uppgradering infinner sig. Båten funkar egentligen klockrent men det finns några områden där jag ser förbättringspotential:

 

  1. Viktigast: tvåtaktsmotorn går fint men är bullrig, skitig och törstig (även om den körs på alkylat för att minska på giftigheten) vilket grumlar båtglädjen lite
     
  2. Båten är lite småskabbig med blekta dekaler, nån lite kladdigt gjord silikontätning vid en rutram, dynor som passerat bäst före-datum, teak som skulle behöva tas om hand
     
  3. Pga av ovanstående punkt är tonårsdottern inte jättesugen på att ta med sig kompisar i vår ”pinsamma” båt 😀 
     
  4. Motorn går som en klocka men upplevelsen att starta och köra är ändå inte helt avslappnad utan kräver lite ”handlag”, så frun skulle aldrig ge sig ut själv med kompisar (trots träning). Båtåkande bygger alltså på att jag är med vilket är trist.
     
  5. Kombinationen av bränsletörst, lös tank och lite ”ogedigen” känsla överlag gör att den praktiska räckvidden känns tråkigt kort. Jag kanske är överdrivet försiktig och det kanske löser sig med mer erfarenhet, men just nu tvekar jag att åka på utflykter mer än fem, sex sjömil enkel väg (trots reservdunk och medlemskap i Sjöräddningssällskapet)

 

Man kan ju debattera om det är bättre att köra slut på gamla fungerande grejer innan man köper nytt, men givet att jag vill åka båt med mindre miljöpåverkan, enklare handhavande, högre tillförlitlighet och bättre räckvidd, men inte har obegränsad ekonomi, vad skulle ni med mer erfarenhet rekommendera för väg framåt?

 

A.    Snikalternativ 1: Kör och var glad. Vad är det värsta som kan hända liksom. Budget 0 kr (men fortsatt ganska hög bränslekostnad per sjömil)
 

B.    Snikalternativ 2: hitta en begagnad fyrtaktare att byta till. Kombinerat med lite GDS för att få båten till acceptabel tonårsdottersnivå estetiskt. Budget typ 50 000 men löser inte riktigt alla utmaningar
 

C.   Gå All in på befintlig båt med ny motor, ny dynsats, montera fast tank, kanske lämna bort för in- och utvändig rekond/tillsnyggning. Oklar budget men snarare över 100 000 än under. Oklart om andrahandsvärdet stiger så mycket mer än alternativ B
 

D.   Sälja Uttern och köpa något liknande med fyrtaktare. Budget 50-70 000. Kanske mindre meck än att hitta en lös motor och byta.
 

E.    Sälja Uttern och köpa en bättre begagnat eller ny modern båt (kikat på t.ex AMT 175 BR). Skulle kräva finansiering med tillhörande fast kostnad och dyrare försäkring men naturligtvis ge bäst användarupplevelse. Budget 200 – 300 0000 men förmodat bra andrahandsvärde.
 

F.    Något annat smart alternativ som jag inte tänkt på?

 

Det blev visst lite långt så tack om du orkat läsa. Alla tankar, idéer och inspel uppskattas.

 

/Johan

Redigerad av johan-m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog satsa på det senare alternativet. En nyare båt med en fyrtaktare på akterspegeln. Förmodligen kommer det inte lösa frågan med att frugan inte vågar köra båten själv, däremot blir dottern glad. Värdet på båten brukar vara stabilt. Visst kostar det något mer än att brumma runt i en gammal 2-taktare, men det är svårt att bortse ifrån att ca 30% av bensinen släpps ut oförbränd i sjön. För varje 10 liter man häller i tanken så hamnar runt 3 liter i sjön med andra ord.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du listar alternativen väldigt bra. 
Som jag ser det så är det ekonomin som avgör ditt val och det är svårt, ja eller lätt egentligen när det inte är vi som svarar som ska betala, att uttala sig när vi inte vet hur mycket det svider för dig att låna pengarna. 
Jag håller med dig i att en ny/nästan ny styrpulpetare eller bowrider håller värdet bra men, som du själv skriver så ökar försäkringskostnaden och även stöldrisken med en nyare motor. Du får förmodligen lite högre service-kostnader också. En nyare båt/motor vill man gärna ska få den föreskrivna servicen för att garantin ska gälla. 
Här brukar jag rekommendera att man köper ett känt märke av både båt och motor men lika viktigt är det att det finns service-ställen i närheten så det inte blir en större insats att köra båten till service.

(Själv kör jag min stora båt långt till service men har ganska nära till service på min mindre båt som dock har en motor av mindre känt märke, så jag lever inte själv riktigt efter mina råd - men det är medvetna val!)

Så, grunda ditt val på ekonomi blandat med dotterns välvilja. Det kommer säkert vara några år där hon inte alls vill vara med till landstället men förhoppningsvis kommer viljan tillbaka och då kanske hon vill köra båten själv. 

Välkommen till MG!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input @Craycoat.

Jo, en modern motor känns angeläget och det kanske bara är dumsnålt att hålla på att byta på en gammal båt 🤔

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @ChristerN för bra input och för välkomnandet .

 

Ja, det är ju förstås mycket en kostnadsfråga och nu när vi testat för en billig peng och kommit fram till att det är roligt så kan det förstås få kosta lite mer. 

 

/Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är 2 saker du bör ta hänsyn till när du gör ditt val. Det ena är om du vill spara pengar på kort eller lång sikt. Om du byter motor och piffar upp befintlig båt så sparar du pengar nu. Men du kommer knappast att få tillbaka så mycket av den investeringen när du säljer den. Om du köper en ny/nästan ny båt så kostar det nu, men du får tillbaka en större del när du säljer. Båtar av känt märke med hyfsat nya 4-taktare håller värdet mycket bra.

 

Den andra saken är frun och dottern. Vad mer specifikt är det som gör att båten inte känns trygg för frun att åka ut själv med, och vad är det som dottern tycker att är pinsamt med den. Får du 2 ärliga svar där så vet du om ett motorbyte kommer att lösa problemen. Personligen tror jag inte att dottern reagerar så mycket på motorvalet eller ens bryr sig om en dålig silikonlist. Däremot kan hon kanske tycka att paketet inte är speciellt coolt. (Jag har 2st tonårsdöttrar själv)

 

Tips: Tycker hela familjen om att åka båt? Byt båt till en modernare Bow RIder (AMT, Yamarin eller liknande). Den är säker mer populär av dottern, lättare att hantera och ta iland med för frun, du kan lita på motorn och båten. Det gör att alla trivs och ni spenderar mer tid på sjön och kommer att får mer livsglädje och skapa massor av gemensamma minnen. Det är bättre än de flesta kompromisser.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt svar @Alanningen. Tack. 

Precis sån "hjälp att tänka" jag hoppades på 😀.

 

Hur man än vrider och vänder så känns det som att enda signifikanta förbättringen på alla punkter blir att byta hela paketet och det får lov att vara värt det. Ska räkna lite mer seriöst på det.

 

Dessutom är en BR säkert mer rätt för oss som bara gör dagsutflyker i fint väder. Lättare att komma i och ur (att lyfta vår labrador över hardtoppen är alltid lite cirkus), lättare att lägga till med och allmänt smidigare. 

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få frugan att känna sig lite mer säker på att köra båten kanske det kan vara läge att kolla på en båt i aluminium? Båten blir ju då lite mindre ömtålig och det kanske inte gör så mycket om man snuddar en brygga eller drar upp båten på en strand. Finns snygga alternativ med innerliner i plast som säkert faller din dotter i smaken. Tror dessutom att AMT 175 BR finns med både aluminum och plastskrov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Yopphedi. Ja, ser på bryggorna runtikring att aluminium är poppis. Antar att det finns en bra anledning till det 😀

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLT är pinsamt för en tonårsdotter. Enda undantaget är deras egna dumheter,-vilka aldrig är pinsamma.

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, emtor said:

ALLT är pinsamt för en tonårsdotter. Enda undantaget är deras egna dumheter,-vilka aldrig är pinsamma.

Haha, så är det nog. En mission impossible alltså 💥

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt alt E men försökt hitta en bättre begagnad båt. Tex en ca 10 år gammal Ryds 510 gti eller 568 gti med en 4-taktsmotor vilket ger mycket båt för pengarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minutes ago, Freez said:

Jag hade valt alt E men försökt hitta en bättre begagnad båt. Tex en ca 10 år gammal Ryds 510 gti eller 568 gti med en 4-taktsmotor vilket ger mycket båt för pengarna. 

 

Ja, kollar man såpass långt tillbaka (och kanske ytterligare lite) blir ju inköpspriset betydligt lägre än nytt/nästan nytt men frågan är om man som nybörjare riskerar att dra på sig huvudvärk...

 

Jag antar att det är som på bilar att ju äldre objekt, desto viktigare blir det individuella skicket, servicehistorik mm vilket kräver högre kompetens hos köparen för att inte gå på en mina.

 

Bland lite äldre halvgamla båtar har jag av oklar anledning fastnat lite för Bella 512 Excel. Typ 

bella.JPG.ad0b4025672b21c3ed9b493b8f67b2e3.JPG

 

Knepigt men kul

 

/Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev johan-m:

Knepigt men kul

Ja, det är knepigt och ofta kul men ibland frustrerande. 
Har du sett den här sidan?

https://www.sokbat.se/Modell/bella/512-excel

Där kan man få ett hum om priserna samt lite info om vilka motorer som är vanliga.

Det är inte kul att ha för liten motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @ChristerN.

 

Japp den har jag koll på sen förra våren när vi skaffade vår nuvarande prova på-båt. Mycket användbart.

 

Kraftmässigt känns vår nuvarande 55-hästare som att den (just så pass) räcker till på 5 m båt. Man får vara lite aktiv och trimma in när man ska upp i plan med mycket last. Marschar behagligt i 18-20 kn på platt vatten annars vilket känns "lagom". Kan kännas lite klen i mer sjö och lägre fart kring planingströskeln. Har aldrig testat toppfarten faktiskt men sett 27-28 GPS-knop utan att maxa. Om något skulle jag kunna tänka mig en propeller med något mindre stigning men har inte fördjupat mig i frågan. 

 

Har inte möjlighet att gå upp mer än nån decimeter över 5 m i längd pga, begränsad plats vid bryggan. Gillar därför AMT-båtarna som ser väldigt utrymmeseffektivt planerade ut.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan-m:

Bland lite äldre halvgamla båtar har jag av oklar anledning fastnat lite för Bella 512 Excel. Typ 

Bellan har en smart planlösning. För egen del hade jag i så fall försökt hitta exemplar med ett annat fabrikat på 4-taksmotor. Mercury, Yamaha, Suzuki eller Honda. Viktigt att skicket är bra och det finns servicehistorik osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Freez:

Bellan har en smart planlösning. För egen del hade jag i så fall försökt hitta exemplar med ett annat fabrikat på 4-taksmotor. Mercury, Yamaha, Suzuki eller Honda. Viktigt att skicket är bra och det finns servicehistorik osv.

Det är förmodligen en maskerad Suzuki. Johnson köpte in 4-taktare från Suzuki och satte sina dekaler på dem.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella 512 är en fin båt. Den har en egenhet man bör tänka på och det är att fören är lite i lägsta lag. Det gör att man får vara aktiv vid körning i grov sjö. Jag har varit med om att nosen "dykt" genom en våg med en ovan förare. Det blir lite vått i båten då... Båten blir mycket bättre med en lite större motor. Då finns det mer kraft och man få vikten lite längre bak. Jag har kört den med motorer från 60hk till 90hk och den med 90hk var den klart bästa båten. Man sitter ganska nära motorn i en eliten båt och det är behagligare med en större motor som ligger på ca 4000 varv vid marschfart än en liten motor som kanske kräver över 5000 varv. Om man bortser från den låga nosen, som för övrigt ger båten ett fint utseende, så är det en mycket bra båt som går fint i sjön för sin storlek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning @Alanningen. Ovärderligt att höra förstahandserfarenheter.

 

Nästan så att det får mig att tänka om kring Bellan....

 

För att gå in på vår användning konkret så upplever jag att sjögång ofta är den begränsande faktorn för att gå ut. Vi håller till på Singös utsida mot Ålands hav där det är ganska öppet. Då kanske Bellan inte är rätt val utan vi skulle kika på något med högre stäv och fribord.

 

Har iofs aldrig upplevt att vi tagit vatten över fören på vår Uttern men har nog varit rätt försiktig. Däremot tappade propellern greppet en gång över en vågtopp så växeln hoppade ur och motorn rusade. Var bara att gå tillbaka till neutral och lägga i växeln igen men det var en liten pulshöjare i alla fall.

 

Vi kan ju alltid gå inåt på Singöfjärden men det är finast utåt 😀.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, johan-m said:

Mycket intressant läsning @Alanningen. Ovärderligt att höra förstahandserfarenheter.

 

Nästan så att det får mig att tänka om kring Bellan....

 

För att gå in på vår användning konkret så upplever jag att sjögång ofta är den begränsande faktorn för att gå ut. Vi håller till på Singös utsida mot Ålands hav där det är ganska öppet. Då kanske Bellan inte är rätt val utan vi skulle kika på något med högre stäv och fribord.

 

Har iofs aldrig upplevt att vi tagit vatten över fören på vår Uttern men har nog varit rätt försiktig. Däremot tappade propellern greppet en gång över en vågtopp så växeln hoppade ur och motorn rusade. Var bara att gå tillbaka till neutral och lägga i växeln igen men det var en liten pulshöjare i alla fall.

 

Vi kan ju alltid gå inåt på Singöfjärden men det är finast utåt 😀.

 

/Johan

Det är absolut inget fel på Bellan, det är en mycket bra båt! Alla båtar har sina egenskaper och just när det gäller Bellan så bör man ha lite koll på fören vid grov sjö. Med det menar jag rätt höga vågor. Om man bara tänker på att inte lasta framtungt och kör med en fart och trimmning som håller fören uppe i riktig grov sjö så är det inget att oroa sig över. Det här är bara en detalj som jag själv noterat och som är bra att känna till. Jag skulle själv inte tveka över ett köp av Bellan pga detta! Vi håller själva till precis på andra sidan av Ålands hav, ute vid kusten mot havet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig peppad inför båtsäsongen 2022 och sparkar liv i den här tråden igen. Kommer sannolikt att försöka gå på alternativ E från första inlägget under våren. Efter all bra input i tråden så känns "mellanalternativen" mindre meningsfulla. 

 

Återstår det roliga att hitta rätt båt enligt följande önskelista:

- Bowrider på ca 5 m (max 5.30) pga begränsning vi bryggplats

- Klara 6 pers, gärna 7

- Gärna aluminium (helt eller med plast/glasfiberliner)

- Gärna kapell om man blir överraskad av regn

- Helst fast tank 

 

Hetaste kandidaterna för tillfället är nog AMT 175 BRAMT 175 BRf  (alu), Yamarin Cross 53 BR (eller den nyare 54 BR) och möjligtvis Buster X. Trygghet och hög tillförlitlighet är prioriterat över toppfart och finesser. Kom gärna med förslag på andra modeller att hålla utkik efter.

 

Hittade en (fulkopierad) film om just AMT:en

 

Och skulle det inte funka så får Uttern puttra vidare på alkylat en säsong till enligt alternativ A 😉

 

/johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, johan-m said:

 

Hetaste kandidaterna för tillfället är nog AMT 175 BRAMT 175 BRf  (alu), Yamarin Cross 53 BR (eller den nyare 54 BR) och möjligtvis Buster X. Trygghet och hög tillförlitlighet är prioriterat över toppfart och finesser. Kom gärna med förslag på andra modeller att hålla utkik efter.

 

 

 

Du kan inte gå fel med någon av alternativen ovan. Tänker du lasta 6-7 pers i båten så se till att du sätter på max rekommendera motor på den. Jag personligen sätter Yamarin och Buster för AMT. Delvis för att AMT aldrig riktigt hittat sin stil utan försöker kompromissa sig in i olika stiler och inte riktigt lyckas fullt ut någonstans. Jag tror att det gör att dom inte riktigt nått den genomslagskraft på marknaden som de kunde gjort. Men också för att Yamarin och Buster är så pass populära att de nästan är en investering att köpa dom. Man kan sälja dessa 2 när man vill, om behovet uppstår, och får bra betalt. Behöver du inte plåtbotten så kör på Yamarinen! Det är en grymt fin båt och klart snyggast i gänget. (Från en som kört Buster senaste 20 åren...) 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du har landställe på Singö, vi med på insidan mot fjärden.

Kan bara rekommendera att välja så stor båt som ekonomi och plats tillåter om ni gillar utsidan, det är ofta stökig sjö.

 

En vän har en Bella 512 Excel som du nämnde tidigare, den ligger i mälaren. 90hk Optimax 2-takt. Luktar illa vid långsam körning. Toppar ca 35knop och drar nästan ingen bensin alls. Trevlig båt, men en liten tvålkopp som jag själv inte hade valt på Singö. Då är nog er HT betydligt bättre.

Vi har haft fundering på att skaffa en Buster Magnum som andrabåt någon gång i framtiden, det tror jag är en lagom längd för att ta sjön hyffsat bekvämt och ändå vara lätthanterlig och ta sig in "överallt".

Kan ni inte lägga en ny bojsten så ni får plats med en längre båt? På bilden du postade ser det ut att finnas plats.

 

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input @Alanningenoch @-PLM-. Kul med en Singöbo 🙂. (Längsta ut vi varit är Hållskären men det vore kul att titta på Roten-öarna och Understen (utan att gå iland förstås))

 

Har också noterat i mitt båtspanande att just Yamarin och Buster tycks hålla värdet väldigt bra. Man måste kika ett antal år bakåt för att det ska bli väsentligt billigare än att köpa nytt. Och det tål ju att tänka på om man även lägger in ekonomin i begreppet "trygg" som jag gillar.

 

När det gäller snygghet och stil så har jag inte utvecklat den riktigt än 👌

 

Angående storlek så är jag helt på det klara med att en större båt är bättre när det börjar gå lite sjö. Har hört mer än en säga att en bit över sex meter börjar det hända grejer när det gäller känslan. 

Med min minimala erfarenhet av olika båtar är det svårt att bedöma nuvarande båtens "sjövärdighet". Tänker att modernare båtar= bättre men det beror kanske på vilka egenskaper man optimerar mot? Vill ju inte gärna byta ner mig på den fronten 🙂

 

Tyvärr är det en brygga till åt vänster, precis utanför bild, och storleksreglerna var tydliga i vår lilla bryggklubb. Det kanske skulle gå att tänja lite, men som nykomling vill jag inte börja med det.

 

/Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en uppsjö olika båtar genom åren, styrpulpet, DC, HT osv och kan bara konstatera att en båt på 5m inte känns speciellt rolig ute till havs. I en sjö kan det säkert vara okej men inte annars. Idag har jag en öppen walkaround modell på 6,3m och 125hk och det är första gången jag kör med komfort och jag sitter alltid torrt. Ska man dessutom åka 6-7 personer med nåra badväskor i en såpass liten båt som du letar efter så kommer båten börja bete sig riktigt obehagligt och slingra i sidled och det spelar ingen roll om du valt största motorn. Den båten körs bäst med två personer sittandes längst bak i båten och lite packning längre fram i båten. Har själv erfarit detta och det gör man inte om.

 

Du sitter som bäst skyddad från vattenstänk och vind i båten du har men visst ser en Bowrider fräsigare ut men räkna med en och annan kalldusch när vågorna slår till. 
Been there, done that..

 

mvh

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input @Rolle85!

 

Jag skulle gärna sikta på lite större båt men för tillfället är det inte aktuellt. Får ha bra koll på väder och vind och gå "inåt" om det är lite blåsigare. Största risken att hamna i jobbiga lägen är väl om man kör ut en lugn förmiddag och det blåser upp under dagen.

 

Och 6-7 pers är undantagsfall, det var mest för att ha lite marginal mot 2-4 + hund som är det vanliga sällskapsstorleken. Vår Uttern är typad för fem.

 

Hunden är också en anledning till att titta på på andra båttyper än HT. Tänker att det blir mycket enklare att komma i och ur när man slipper ta en labrador under armen och balansera på skarndäck 🙂. Det måste inte nödvändigtvis vara en bowrider men jag tycker (utan att ha testat) att det ser ut som en vettig båttyp för dagsutflykter som är vårt huvudsakliga (enda) användningsområde. 

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten är typad för fem kan nog ses som ett "worst case scenario" då båten kommer gå mycket bättre med bara två personer. Däremot är min egen erfarenhet att man ogärna som passagerare vill sitta i främre delen av en HT båt då det känns instängt och man slår huvudet i taket vid vågor. Däremot sitter man torrt. Fördelen med en öppen båt jämfört med HT och DC är att man kan röra sig i hela båten och slipper trängas i bakre delen av båten. Det är därför jag är oerhört förtjust i min nuvarande Walkaround-modell då samtliga kan röra sig i hela båten under färd.

Men eftersom du också är ute efter dagsutflykter låter Bowridern som ett bra alternativ. Se bara till att max 2 personer sitter framtill, annars dyker den ner för mycket i vågor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...