Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
rokj

16mm PEX kopplingar?

Rekommendera Poster

Skulle byta köksblandaren lite snabbt men dels var det utvändig millimetergänga på på PEX-ledningarna, samt att ledningarna är 16 mm och inte 15 mm från exv. Whale/Uniquick som Campingvaruhuset, Hjertmans, Seasea mfl säljer. Blandaren är från IKEA och har 3/8 invändig gänga på anslutningarna.

Detta är en Sea Ray så alla med en amerikansk båt med färskvattensystem som behövt byta blandare måste ha ställts inför samma problem! Eller bara att byta en av snabbkopplingarna blir utmaning om man inte hittar antingen en övergång från 16 till 15 eller 16mm-kopplingar. Någon som sitter på erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har nog hittat två lösningar på problemet, för framtida referens.

 

1. En lösning är att koppla om det med en liten 10 mm rörbit, se bild. Den utvändiga gängan som sitter på PEX-röret nu är samma dimension som på en 10 mm klämringskoppling, så muttern från en 10 mm klämringskoppling passar rakt på. Tyvärr finns det ingen övergång från 10 mm till R10 (3/8 tum).

 

2. Annars finns det att köpa Watts AquaLock (tidigare Sea Tech) 1/2 tum till 3/8 på typ Amazon, artikelnummer 3519-1006. Då passar blandaren rakt på.

Det finns en Watts-filial i Danmark som jag pratat med, men de lagerför inte denna produkt specifikt och knappt några AquaLock-produkter. Dahl ska vara Återförsäljare för Watts men de kan således inte heller få tag på delen. Så amazon eller liknande gäller.

 

Övrig info: 16 mm PEX-rör är alltså 1/2 tums och kopplingen på vanliga blandare i Sverige är 3/8 tum. Så 1/2 tum till PEX-röränden och 3/8 utvändig gänga på andra sidan är målet. Nobless Marin (Sea Ray Center) hade ingen lösning på problemet, vilket var konstigt tycker jag.Koppla ihop bild.pptx

 

Skärmbild 2021-06-17 132312.jpg

20210616_124302.jpg

Skärmbild 2021-06-17 133311.jpg

Skärmbild 2021-06-17 133338.jpg

Redigerad av rokj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-16 vid 19:33 skrev rokj:

 - - -

Eller bara att byta en av snabbkopplingarna blir utmaning om man inte hittar antingen en övergång från 16 till 15 eller 16mm-kopplingar.

- - -

Jag har inte erfarenhet av ditt problem men har ibland hittat lösningar hos Rinkaby rör som har ett stort sortiment av kopplingsdelar. Om jag förstått ditt problem så är det att skarva mellan 16 mm PEX och kranens R10 med så få delar som möjligt. En snabb sökning letade t.ex. upp denna koppling för 16 mm kopparrör. Om den fungerar för dina PEX-rör har jag dessvärre ingen aning om men det vet kanske företaget. Att det inte är R10 på kopplingen bör ju gå att lösa med någon adapter.

bild.png.cfb5b4008f387fc1cae6a5039d50fbcf.png

https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-halvkoppl-fkr-g15-inv-x-cu16/

Jag vet inte om det kan vara ett spår att leta vidare på men ett samtal till företaget kan kanske leda vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag vet inte hur den kopplingen ska kunna användas här. Det går inte att gå emot med en packning på befintlig PEX-koppling eftersom det är en presskoppling (vass kant, skär sönder packningen). Men som sagt, jag vet inte var du tänkte att den skulle på.

 

Jag löste det idag som jag skissade upp tidigare. Den raka kopplingen med 10xR10 utvändig gänga var en utmaning att hitta, fanns inte i några konsumentbutiker alls, bara hos grossister. Lyckades handla på konto där tillslut så för mig löste det sig. Här är resultatet:

 

kopplingar färdigt 2.jpg

kopplingar färdigt.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Då missade du att kolla hos Rinkaby: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-10x10r-utv/

😉

Hehe ja det har du rätt i, jag behövde köpa och fixa allt detta med deadline idag (ska ut med båten ett par dagar). Men ja, på nätet finns ju allt såklart, jobbigt när det är akut bara 🙂

 

EDIT: Jag hade 15 mm rör visade det sig när jag kom ut och mätte, tog för givet att det var 16 mm (1/2 tum). Så det kanske hade gått att hitta en Whale-koppling med 3/8 utvändig gänga i andra änden, men nu hade jag allt för att lösa problemet så fick bli så här. Så läxan är att mäta innan!

Redigerad av rokj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom in lite sent i matchen... :(

Kan ju hjälpa någon annan i framtiden.

 

1082231158_Screenshot_20210618-091722_SamsungInternet.jpg.c16df287a6f0907895d5913e7a3f210a.jpg1233033173_Screenshot_20210618-091838_SamsungInternet.jpg.ae940505e690106167921c115f1dd0da.jpg

Finns även okromad, men orkar inte leta upp bilder.

Cirkapris i mässing  30 + 20 = 50 kronor

 

Det finns även andra listiga produkter som planadaptrar (vet inte om det finns 10 mm och så ska de ju pasa i bef. koppling) och färdiga övergångar.

 

2120193705_Screenshot_20210618-095920_SamsungInternet.jpg.0348fccacd9a3327a779bbd298b564c7.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...