Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Motorbåt gick av på mitten utanför Lidingö

Rekommendera Poster

Inget som förvånar mej, Finns det något som blivit hållbarare/Slittåligare i modern tid?

Tycker det mesta är underdimensionerat och bristfälligt nu för tiden.

Nu låter jag som en gammal grinig gubbe😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Inget som förvånar mej, Finns det något som blivit hållbarare/Slittåligare i modern tid?

Tycker det mesta är underdimensionerat och bristfälligt nu för tiden.

Nu låter jag som en gammal grinig gubbe😀

Stod inget om årsmodell på båten men det verkar ju inte som tillverkarna kostar på mer plast än vad som är absolut nödvändigt idag.
 

Så på sätt och vis var det bättre förr. Då kostade ju iof. bensinen under 10kr /L så lite extra vikt var väl inte hela världen.

 

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt som har skrov i solitt enkellaminat. Tjockleken på glasfiberlaminater var ca 7-8mm. Båten är tillverkad 2003.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt

Va! Vad är det för skorv du åker i! 😄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Va! Vad är det för skorv du åker i! 😄

Ja det är lite av en skorv men med mitt senaste bottenprojekt hoppas jag att få upp denna ”skorv” i 45kn 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte jätteny ut på bilden. Förstår inte riktigt vad jag ser, ser ut som att det funnits en undre del av skrovet skruvat eller nitat i den övre delen av fören som finns kvar. 
Är det en fjordling och den där tunneln dom har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Ser inte jätteny ut på bilden. Förstår inte riktigt vad jag ser, ser ut som att det funnits en undre del av skrovet skruvat eller nitat i den övre delen av fören som finns kvar. 
Är det en fjordling och den där tunneln dom har?

En övermotoriserad fjordling skulle förklara en del. Kanske en gammal stressskada som till slut gav med sig när det gick för snabbt genom svallen.

 

Blir intressant att veta mer om båten och vad som faktiskt hände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ju en tid då man även sprutade laminatet istället för med matta. Med sprutat laminat är det en rulle med tråd som klipps av i korta stumpar. En sån båt blir ju då mer porös och inte lika hållfast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Stod inget om årsmodell på båten men det verkar ju inte som tillverkarna kostar på mer plast än vad som är absolut nödvändigt idag.
 

Så på sätt och vis var det bättre förr. Då kostade ju iof. bensinen under 10kr /L så lite extra vikt var väl inte hela världen.

 

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt som har skrov i solitt enkellaminat. Tjockleken på glasfiberlaminater var ca 7-8mm. Båten är tillverkad 2003.

Min båt är tidigt 80 tal och 15-20 mm plast i skrovet, så en viss skillnad är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Min båt är tidigt 80 tal och 15-20 mm plast i skrovet, så en viss skillnad är det

Det betyder inte att båten är starkare, bara att den är tyngre. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har vi inte läst frågan bara i det här forumet: Kan man såga bort tofterna? Gör det nåt om man tar av överbyggnaden? Kan man sätta en 200hk motor på min gammelfarfars eka? Jaaaa visst, säger nån. Nä det bör du inte, säger någon annan, men blir snabbt idiotförklarad. Dom flesta tar sig nog för pannan å läser en mindre flummig tråd å håller tyst. 

Från och med nu kanske vi kan ha en funktion i forumet att en länk till denna halva båt kommer som autosvar i alla frågor som innehåller ordet "såga" eller "kapa" 🤔

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den känns betydligt starkare och tåligare än nyare båtar som bågnar i botten efter vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...