Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lovisa1

Färskvattenpump som aldrig slutar

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en färskvattenpump som tidigare slutade att pumpa, tills säge ledningarna till vask-kranarn hade tillräckligt tryck? Men numera anslutar den aldrig, och jag brukar maneult bryta den vid säkringsswitch -skåpet.

 

"Shurflo" är fabrikatet på denna krånglade pump, se bifogad bild.

 

Jag tyx inte heller kunna bli av med glykolen jag hält i , dvs vinterkonserveringen i höstas. Tyx komma luft/bubblor imellanåt, med sedan vatten med mer konsentrerad glykol. Blir inte klok på det.. Är som om glykolen har annan densitet, och skitat sig?

 

Har även en icke fungerande (induktiv) nivå-givare, så jag vet inte hur mycket vatten jag har i färskvattentanken. Har fö samma typ av givare i Dieseltanken, men den fungerar.

 

Fråga: vad kan jag göra, för att säge bli klokare, på detta? (helst så grejen dvs pumpen bara funkar)

 

 

Screenshot_2021-06-15-20-23-35.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen läcker kranen eller läckage någonstans på slangen efter pumpen.

Eller så är ledningen från vattentanken igensatt,  sitter ett filter på pumpen. Är det igensatt så går pumpen hela tiden.

Eller så är helt enkelt pumpen dax att byta då den tackat för kaffet.

 

Vadå glykol?? du har väl inte haft glykol i vattentanken och pumpen??? 

Hoppas du menar något annat, glykol är giftigt och inget man frostskyddar dricksvattensystemet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Gelis:

Antingen läcker kranen eller läckage någonstans på slangen efter pumpen.

Eller så är ledningen från vattentanken igensatt,  sitter ett filter på pumpen. Är det igensatt så går pumpen hela tiden.

Eller så är helt enkelt pumpen dax att byta då den tackat för kaffet.

 

Vadå glykol?? du har väl inte haft glykol i vattentanken och pumpen??? 

Hoppas du menar något annat, glykol är giftigt och inget man frostskyddar dricksvattensystemet med.

Även jag koncentrerar mig på att försöka att hjälpa dig med pentrypumpen, de andra frågorna får du nog formulera på något annat sätt. Eller kanske lägga in dem i egna trådar så att presumtiva ”svaranden” hittar och kan svara.

 

Nåväl, som @Gelis redan skrivit har du en läcka på pumpens trycksida, pumpar har två sidor, en sugsida där vattnet sugs in i pumpen och då trycksidan där vattnet kommer ut med ett visst tryck.

 

Börja med att förvisa dig om att det finns (enbart) vatten tanken och att pumpen suger i sig vatten och inte luft, återkommer till det.

 

I mina två senaste båtar har jag haft liknade del, men pumpen har kanske startat var femtonde minut eller så, och naturligtvis just då man skall somna på kvällen.

 

Det har då visat sig att en slangkoppling eller en skarv på slangen mellan pumpen och tappställena som inte är het tät. 
Varmvattenberedaren har även läckt vid utgående varmvattenslang, så den inte tålde värmen.

 

Har du föresten något vatten stående under durkarna, och i såfall vad smakar det? 
Om det står sötvatten där så har du konstaterat att det läcker i färskvattensystemet.

 

Plastslangar man använder till färskvattnet ombord kan beskrivas som ett extremt trögflytande materiel. Om man klämmer åt en slangklämma ordentligt så deformeras slangen och på sikt så mycket att det kan bli en liten läcka, tillräckligt för att starta pumpen.

 

Men jag rekommenderar dig att krypa runt i båten och dra åt alla slangklämmor du kan finna, låt pumpen vara påslagen under tiden är chansen större att du finner läckan.

 

Pumpen har ju även en tryckvakt på trycksidan, dess uppgift är att bryta strömmen när vattentrycket kommit upp till en viss nivå, även tryckvakten kan fallera.

 

Sedan då på sugsidan, @Gelis skriver om det också. Men om det blir stopp där och blir luft i slangen går pumpen hela tiden eftersom det inte blir något tryck som tryckvakten kan känna av.

 

Om det inte är tillräckligt med vatten i tanken suger pumpen i sig luft, och den pumpar luft väldigt dåligt, ja inte alls. Men den går hela tiden då tryckvakten inte känner av något tryck.

 

Du upptäcker också att det kommer stötvisa ”puffar” med luft ur vattenkranen när du tappar upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lovisa1:

Hej. Jag har en färskvattenpump som tidigare slutade att pumpa, tills säge ledningarna till vask-kranarn hade tillräckligt tryck? Men numera anslutar den aldrig, och jag brukar maneult bryta den vid säkringsswitch -skåpet.

- - -

Tyx komma luft/bubblor imellanåt, med sedan vatten ...

- - -

Om det kommer luftbubblor ur kranen så är felet, som någon skrivit, läckage på sugsidan (på trycksidan kan det inte suga in luft - bara pressas ut vatten). Luft komprimeras inte som vatten och tryckgivaren som ska stoppa pumpen fungerar inte som tänkt.

 

Kolla alla slanganslutningar. Slangen kan deformeras under slangklämmor så det kommer in luft. Om du har något filter på sugsidan så kolla att filterhuset är tätt, kolla särskilt eventuellt lock och dess packning.

 

Om du tvivlar på att felet ligger på sugsidan så anslut en separat slang till sugsidan på pumpen, stoppa ner slangen i en hink vatten och starta pumpen. Fungerar pumpen då som tidigare så är det helt klart att du måste felsöka vidare på vatteninstallationen sugsida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Lovisa1:

Jag tyx inte heller kunna bli av med glykolen jag hält i , dvs vinterkonserveringen i höstas.

Det är nog det mest prioriterade skulle jag vilja påstå.

 

Giftinformationscentralen

Etylenglykol är mycket giftigt att få i sig. Ger bl.a. medvetandepåverkan, kramper, hjärn- och njurskador. Symtomen kan vara fördröjda.

 

Propylenglykol är inte alls lika giftigt så hoppas du använt sådan glykol.

 

Smak är ju svårt att bli av med, särskilt från plast som tagit åt sig tex. glykolsmak, så det är nog dessvärre "enklast" att byta ut alla dricksvattenslangar.

Varmt vatten kan hjälpa, men kolla så att du inte förstör något som inte tål varmt vatten. Jag tänker i första hand på pumpen.

 

Tillägg: Kan det möjligen vara så att glykolen skadat pumpen?

Har ingen aning om vad den tål för kemikalier, men generellt tycker jag man ska undvika kemikalier för att inte riskera att förstöra något i onödan. Gäller även toan enligt mig. Jag tror många toor på båtar blivit förstörda pga. rengöringsmedel, glykol, "lukta gott", etc.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att jag ska få igång mitt system på våren måste jag öppna alla kranar inklusive toa (sötvattenspolning). Innan luften försvunnit i systemet stannar inte pumpen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pumpen:

Om du inte hittar några läckor kan tryckvakten på pumpen ha givit upp. Det är inte ovanligt, och då är det lika bra att byta pumpen. Men du har tryck på vattnet, dvs det spolar ur vasken, men felet är att pumpen fortsätter gå när du stängt kranen ?

Om du INTE har vatten ur kranen (lite oklart) kan det vara att den behöver hjälp att komma igång. De skall vara självsugande, men ibland kan man behöva fylla dem med vatten för att få fart på dem.

 

Glykolen:

Du har väl inte hällt glykol i färskvattensystemet ?!?!?  För då är det totalsanering som gäller, innan vattnet går att dricka igen...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Glykolen:

Du har väl inte hällt glykol i färskvattensystemet ?!?!?  För då är det totalsanering som gäller, innan vattnet går att dricka igen...

Jag uppfattade stycket om glykol som ett fint härledningsfel, eller någon miss i någon redigering.

Men om trådskaparen nu hällt glykol i färskvattentanken är det ju totalsanering som gäller, klart om det rör sig om en tank av rostfritt stål, som har en manlucka kan ju den tvättas ur, och sköljas x flera, men slangar och pump, släng ut! Möjligen klarar sig vattenkranarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var filtret som var igensatt, se bild.

 

Tack för alla svar.

 

Ev ska man kunna byta pumppackning på denna typ av pump.

 

Ang glykolen, kommer fortfarande glykol på slutet, när tanken närmar sig att vara tom. Har öppnat manlucka till färskvattentanken, och den är fri ifrån glykol. Kanske kryper glykol ifrån expansionskärlet, eller varmvattenberedaren, dono.

 

Kommer nog inte dricka detta vattnet, är förvisso grön -glykol, smakar sliskig likör/sherry/portvin dono. Nog kräk medel i det.

 

Screenshot_2021-06-16-16-25-49.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lovisa1:

Men det var filtret som var igensatt, se bild.

 

Tack för alla svar.

 

Ev ska man kunna byta pumppackning på denna typ av pump.

 

Ang glykolen, kommer fortfarande glykol på slutet, när tanken närmar sig att vara tom. Har öppnat manlucka till färskvattentanken, och den är fri ifrån glykol. Kanske kryper glykol ifrån expansionskärlet, eller varmvattenberedaren, dono.

 

Kommer nog inte dricka detta vattnet, är förvisso grön -glykol, smakar sliskig likör/sherry/portvin dono. Nog kräk medel i det.

 

Screenshot_2021-06-16-16-25-49.png

Vad bra att du fann orsaken.

Det kanske är lika bra att byta slangarna. Expamsionskärlet kan du skruva loss och skölja rent, lika bra att spola ur vv-beredaren också, ävensom man inte dricker varmvatten, men ändå...

 

Jag vet inte vad som löser upp glykol, man jag har med framgång sköljt ur färskvattensystem med svag klorinblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lovisa1:

är förvisso grön -glykol, smakar sliskig likör/sherry/portvin dono.

 

42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte vad som löser upp glykol, man jag har med framgång sköljt ur färskvattensystem med svag klorinblandning.

Då är det väl bara att välja smak... 

likör eller klor.

 

Propylenglykol är som sagt inte giftig i mindre mängder (deciliter) och troligen sköljs det mesta bort med tiden så att du kan dricka vattnet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör aldrig om misstaget att använda glykol i dricksvattensystemet. Ja Glykol smakar sött , den gröna färgen har inget med miljövänlighet att göra. 

Igen, Glykol är giftigt även i små koncentrationer och finns inget kräkmedel i vad jag vet.

 

Man tömmer vattensystemet till vintern och plockar bort pumparna och öppnar vattenkranarna.

 

Konservering med glykol är endast till för motorn och ev toan, dock så gillar inte vissa packningar i toan glykol så det är bättre att tömma allt på vatten istället

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...