Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pettsson-Findus

Hur att rigga ett smidigt och säkert laddnings-system?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har byggt mig en brygga där min Crescent 364 nu ligger förankrad (se bild). Jag har valt att uppgradera min elsnurra till en 24v, 86 lbs:  

https://www.hobbyhallen.se/deep-sea-elektrisk-batmotor-86lbs?gclid=CjwKCAjwn6GGBhADEiwAruUcKh0dfJSYx17Cqb6rpgwp-Uapw4jioEjD1ZTNAsHsuC6K1HD01in6choCPRIQAvD_BwE

 

Jag har kompletterat med ytterligare ett 12v-100 Ah-batteri för att komma upp i 24v: 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/smf-marinbatteri-12-v-100-ah-2000045910

Dessa kommer nu att seriekopplas och ligga i vattentäta lådor i båten (se bild på batteri o låda). 

 

Nu till min fråga: hur att rigga ett smidigt och säkert laddningsförfarande?

 

Utgångspunkt:  jag vill låta mina 2 st 100 Ah-batterier ligga kvar i båten hela tiden, är hopplöst att kånka omkring med dem

 

Jag har 1 st 12v-batteriladdare och behöver köpa en till 12v-laddare alternativt en 24v-laddare. 

 

Alternativ Grön (se färg på skissen)

Jag har hittills dragit en 230v-kabel från förvaringsboxen via bryggan (där den förankras för att inte hamna i vattnet), och vidare in i en vattentät låda där en batteriladdare finns. Detta har varit en tillfällig lösning och jag tänker att den har sina säkerhetsbrister. Men om det finns säkra lösningar som innebär att jag drar en 230v-kabel ut på bryggan och ner i båten så låt mig höra.

 

Alternativ Röd (se färg på skissen)

Om jag istället låter batteriladdaren/laddarna ligga i förvaringsboxen, och förlänga laddkablarna (alltså de mellan batteriladdare o batteri), så att de räcker från box till båt, visst reducerar jag då riskerna? 

 

Tacksam för input vad gäller fördelar/nackdelar med de olika alternativen! Jag är nog inte så mottaglig för alternativ som innebär att förflytta de 2 batterierna i samband med laddning.200978397_1418551608538224_258613541862107075_n.thumb.jpg.3358cad83c12d3c75619ed047ca2d364.jpg200169418_315245643468214_6489032944344895675_n.thumb.jpg.b3258d862ec52c03920d5eab3cf96aa5.jpg199722192_385265309587355_3628756691268577620_n.thumb.jpg.82526c71610e26e4bd13a1f199f727a4.jpg   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 24V-laddare så slipper du dela batterierna vid laddning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en 24v-laddare blir onekligen smidigare att hantera än 2 st 12v-laddare. Men det är inte där striden står... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Kane:

Köp en 24V-laddare så slipper du dela batterierna vid laddning.

Medhåll härifrån, det är den lättaste lösningen, välj en smart laddare! Moderna laddare är ju kapslade på sådant vis ett dom tål en del fukt och väta.

Placera laddaren skyddad i båten, det kan ju tänkas att du i nödfall behöver ladda någon annanstans än vid hemmabryggan.

Du skall ha en godkänd gummiisolerad kabel ut på bryggan, den kan heta ”RDO H05RN-F 3G1,5mm²”

Det finns en RDO H07-F.... den är kraftigare, tror jag... jag är bättre på lågspänning.

 

Istället för 230 anslutning, du har inte funderat på solcellsladdning?? Eller det ena behöver nu inte utesluta det andra.

 

JORDFELSBRYTARE!! 
Du skall absolut ha en jordfelsbrytare och en automatsäkring innan eluttag och laddare, i den boxen su har på bryggan, kanske en liten normcentral, en färdig låda med ett plastlock över jordfelsbrytare och säkring, kanske även med lock över eluttagen. Att köpa an professionell elstolpe, sådan man ser i gästhamnar är att skjuta över målet och sannolikt är dom rätt så dyra.

En personskyddsautomat kombinerar dessa jordfelsbrytare och automatsäkring, har jag lärt mig här på detta forum.

 

Godkänd kabel!

Har du redan en nedgrävd kabel från huset ned till bryggan? Är det fackmässigt utförd? Du behöver inte svara, det är ditt samvete som gäller.

 

Det kan ju tänkas att denna setup klassas som fast installation, då kan andra regler gälla.

 

Du lär ju få ett visst spänningsfall om du drar ut lågspänning på bryggan, ju längre bryggan är desto mer spänningsfall. Det blir mindre sådant med 230.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

230 volten är väl jordad? Då ska det väl inte vara så farligt att dra ut den på bryggan och i båten. Vore väl också smidigt med en fast monterad laddare i båten så du slipper klämmorna.

Jo det kan vara förenligt med en risk om installationen inte är riktigt utförd. Skyddsjorden är bra, men inte allenarådande.

Läs mitt inlägg här ovanför.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-15 vid 19:21 skrev Georg_Ohm:

Medhåll härifrån, det är den lättaste lösningen, välj en smart laddare! Moderna laddare är ju kapslade på sådant vis ett dom tål en del fukt och väta.

Placera laddaren skyddad i båten, det kan ju tänkas att du i nödfall behöver ladda någon annanstans än vid hemmabryggan.

Du skall ha en godkänd gummiisolerad kabel ut på bryggan, den kan heta ”RDO H05RN-F 3G1,5mm²”

Det finns en RDO H07-F.... den är kraftigare, tror jag... jag är bättre på lågspänning.

 

Istället för 230 anslutning, du har inte funderat på solcellsladdning?? Eller det ena behöver nu inte utesluta det andra.

 

JORDFELSBRYTARE!! 
Du skall absolut ha en jordfelsbrytare och en automatsäkring innan eluttag och laddare, i den boxen su har på bryggan, kanske en liten normcentral, en färdig låda med ett plastlock över jordfelsbrytare och säkring, kanske även med lock över eluttagen. Att köpa an professionell elstolpe, sådan man ser i gästhamnar är att skjuta över målet och sannolikt är dom rätt så dyra.

En personskyddsautomat kombinerar dessa jordfelsbrytare och automatsäkring, har jag lärt mig här på detta forum.

 

Godkänd kabel!

Har du redan en nedgrävd kabel från huset ned till bryggan? Är det fackmässigt utförd? Du behöver inte svara, det är ditt samvete som gäller.

 

Det kan ju tänkas att denna setup klassas som fast installation, då kan andra regler gälla.

 

Du lär ju få ett visst spänningsfall om du drar ut lågspänning på bryggan, ju längre bryggan är desto mer spänningsfall. Det blir mindre sådant med 230.

Tack för många och goda råd! 

* Har ännu inte grävt ner strömkabeln från huset till förvaringsboxen vid stranden. 

* Solceller kan bli aktuellt längre fram. 

* En godkänd gummiisolerad kabel ut på bryggan, jajamensan, det känns klockrent, men jag är ändå lite osäker på säkerheten, det känns som att den där kabeln skulle kunna hamna i plurret om nån snubblar på den etc. 230V + vatten känns bara så fel. 

* En personskyddsautomat, klockrent likaså. 

* Att få en del spänningsfall p g a långa lågspänningskablar kanske är ett pris jag får betala för att få till ett mer säkert system?

 

Givet alla anpassningar jag behöver göra för att kunna behålla de 2 våta batterierna i båten.. så har jag under dagen övervägt att byta batteri-system till LiFePo4. Då slipper jag ett antal kablar och kan ta med mig batteriet upp till stugan o ladda det där, där finns redan JFB etc. Hm. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om kabeln på bryggan ramlar i vattnet så löser jordfelsbrytaren eller personskyddsautomaten ut snabbare än jättesnabbt, så det behöver du inte vara orolig för.


På 24volt.eu finns det några kalkylatorer bland annat än som räknar ut förluster i kablar,, prova den!

 

Dra ut 230 på bryggan och ha laddaren i båten!

Med 230 på bryggan kan du ju även sätta upp belysningar.

 

Det är väl bara detta jag kan bidra med.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men är det helt ofarligt om långa lågspänningskablarna ramlar i sjön? Om jag nu tänker rätt finns ju varken jordfelsbrytare eller säkring om strömmen får för sig att ta bakvägen från batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om kabeln på bryggan ramlar i vattnet så löser jordfelsbrytaren eller personskyddsautomaten ut snabbare än jättesnabbt, så det behöver du inte vara orolig för.


På 24volt.eu finns det några kalkylatorer bland annat än som räknar ut förluster i kablar,, prova den!

 

Dra ut 230 på bryggan och ha laddaren i båten!

Med 230 på bryggan kan du ju även sätta upp belysningar.

 

Det är väl bara detta jag kan bidra med.

 

Tack för bra tips!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men är det helt ofarligt om långa lågspänningskablarna ramlar i sjön? Om jag nu tänker rätt finns ju varken jordfelsbrytare eller säkring om strömmen får för sig att ta bakvägen från batterierna.

Det är ingen större skaderisk om en elkabel trillar i vattnet (varken för växelström eller likström) så länge kontakten i änden inte trillar i och att isoleringen inte är skadad. Betänk hur många elkablar som är nedgrävda i marken och hur många sjökablar det finns.

 

Som skrevs tidigare i tråden så ska man välja rätt typ av kabel för utomhusbruk. Skillnaderna mellan olika kabeltyper är främst kvaliteten på isoleringen. Sen beror val av kabel på om ledningen är fast förlagd eller en "skarvsladd". Fast förlagda (ligger i kabelrör eller är klamrade) har ofta färre trådar i varje ledare vilket gör kabeln rätt styv. "Skarvsladdar" har ofta många trådar i varje ledare för att kabeln ska bli smidig att hantera.

 

Om du väljer att installera ett eluttag på bryggan så ska du välja en fåtrådig kabel och denna kan med fördel dras hela vägen från huset. Denna del av installationen kräver el-behörighet och ska göras av utbildad elektriker. Om det är långt mellan hus o brygga så ska du välja en kabel med grövreledningsarea för att inte få för stort spänningsfall (det finns tabeller för val av ledningsarea).

Mellan bryggans eluttag och båten ska du välja en flertrådig mjuk kabel (utomhuskvalitet på isoleringen) som tål hanteringen av att stoppas i o dras ur ditt fasta brygguttag.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men är det helt ofarligt om långa lågspänningskablarna ramlar i sjön? Om jag nu tänker rätt finns ju varken jordfelsbrytare eller säkring om strömmen får för sig att ta bakvägen från batterierna.

 

Som redan skrivits, ja det är ingen fara.

Strömmen går inte bakvägen, och skräckfilmsscenariot att badande människor i närheten dör, inträffar inte heller om spänningssatta lågspänningskablar från batteriladdaren hamnar i vattnet.


Och elektrisk ström beter sig inte som den gör i nån James Bond film i Fort Knox, inte ens om man kastar höga hattar med skarpslipade brätten mot en strömförande kabel, för då löser jordfelsbrytaren ut, om nu hatten träffar både fas och nolla, eller fas och jorden i gallren som finns där, i Fort Knox alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Det är ingen större skaderisk om en elkabel trillar i vattnet (varken för växelström eller likström) så länge kontakten i änden inte trillar i och att isoleringen inte är skadad. Betänk hur många elkablar som är nedgrävda i marken och hur många sjökablar det finns.

 

Som skrevs tidigare i tråden så ska man välja rätt typ av kabel för utomhusbruk. Skillnaderna mellan olika kabeltyper är främst kvaliteten på isoleringen. Sen beror val av kabel på om ledningen är fast förlagd eller en "skarvsladd". Fast förlagda (ligger i kabelrör eller är klamrade) har ofta färre trådar i varje ledare vilket gör kabeln rätt styv. "Skarvsladdar" har ofta många trådar i varje ledare för att kabeln ska bli smidig att hantera.

 

Om du väljer att installera ett eluttag på bryggan så ska du välja en fåtrådig kabel och denna kan med fördel dras hela vägen från huset. Denna del av installationen kräver el-behörighet och ska göras av utbildad elektriker. Om det är långt mellan hus o brygga så ska du välja en kabel med grövreledningsarea för att inte få för stort spänningsfall (det finns tabeller för val av ledningsarea).

Mellan bryggans eluttag och båten ska du välja en flertrådig mjuk kabel (utomhuskvalitet på isoleringen) som tål hanteringen av att stoppas i o dras ur ditt fasta brygguttag.

Tack för bra input om 230-kabel! jag blir klokare och kan ta bättre beslut. Håller på att processa informationen just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Tack för bra input om 230-kabel! jag blir klokare och kan ta bättre beslut. Håller på att processa informationen just nu. 

Om du finner en elfirma med bra pris på kabel kan det bli billigare att köpa en gummikabel för 230 än att köpa två grova enkelledare till laddaren.

Å andra sidan kan du göra svagströmsinstallationen själv, och egentligen skall en behörig elektriker koppla det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att den fasta installationen slutar i min vattentäta förvaringsbox vid stranden, däri finns personskyddsautomat + eluttag med rätt IP. Från förvaringsboxen drar jag bara en "förlängningskabel" till båten (laddaren). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om du finner en elfirma med bra pris på kabel kan det bli billigare att köpa en gummikabel för 230 än att köpa två grova enkelledare till laddaren.

Japp, är inne på att dra 230 till båten, inte svagström. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag tänker att den fasta installationen slutar i min vattentäta förvaringsbox vid stranden, däri finns personskyddsautomat + eluttag med rätt IP. Från förvaringsboxen drar jag bara en "förlängningskabel" till båten (laddaren). 

Det kommer att fungera jättebra.

 

Se bara till att änden på skarvsladden inte trillar i vattnet. Du bör även skydda den mot regn för då kan det bli "jordfel" i kontakten som kan vara svårt att bli av med utan att skruva isär o torka eller inomhusförvaring i värme så det torkar (är det saltvatten så kan det vara ännu besvärligare).

 

Å så snubbla inte över skarvsladden så du trillar i vattnet...😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pettsson-Findus:

Jag tänker att den fasta installationen slutar i min vattentäta förvaringsbox vid stranden, däri finns personskyddsautomat + eluttag med rätt IP. Från förvaringsboxen drar jag bara en "förlängningskabel" till båten (laddaren). 

Jag tror också mest på den lösningen.

Det är ju bra att ha kvar laddaren i båten ifall du behöver ladda någon annanstans än vid hemmabryggan.

1 timme sedan skrev Lintott:

Det kommer att fungera jättebra.

 

Se bara till att änden på skarvsladden inte trillar i vattnet. Du bör även skydda den mot regn för då kan det bli "jordfel" i kontakten som kan vara svårt att bli av med utan att skruva isär o torka eller inomhusförvaring i värme så det torkar (är det saltvatten så kan det vara ännu besvärligare).

 

Å så snubbla inte över skarvsladden så du trillar i vattnet...😉

Ja blöta kontakter har man ju genom åren råkat ut för, mest i trädgården, inte så mycket i båten.

Det är ju en vinst att placera ett eluttag godkänt för utomhusbruk på en enkel stolpe 100-150 cm över bryggan, möjligen kan det finnas regler som reglerar det också.

 

Det kan ju vara bra att kabeln sitter högt upp så den syns bra, då är risken mindre att du glömmer att koppla ur den när du släppt förtöjningarna.

 

För ett uttag i min trädgård placerade jag en vinklad plåtbit som regnskydd över ett eluttag, fungerade bra tills sonen växte till sig och slog i pannan i plåtkanten, det blev tre eller fyra suturer på jouröppen vårdcentral den kvällen... Men aldrig fel att göra någon form av skydd iallafall.

En granne hemmavid har ett dolt och skyddat eluttag i en fejkad fågelholk som sitter en bit upp på husväggen. Men han har täckt hålet i holken så att strömstaren inte flyttar in.. 🥴

 

Som @Lintott skriver är nog snubbelrisken större en risken att få en stöt.

Jag vet, och jag säger fula ord om båtägare i hemmahamnen som drar förlängningskablar kors och tvärs, jag har elstolpen vid min båtplats, och det kan vara tre-fyra kablar som kan hänga en bit upp i luften,  jag har snubblat, men ännu inte ramlat omkull eller i vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...