Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Hisingsbron, ett hinder på vägen.

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev pseudonym:

Raol är en inbiten cyklist!😉

Har inte suttit på en cykel på två år.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev mikaojje:

Förklara gärna vad som händer trafiken i stan med en såpass låg bro.👍🙂 Säg att vi öppnar en timme mitt på dagen. 

Det finns statistik på att de går 5 spårvagnar och bussar i minuten över bron under icke rusningstrafik. 

 

😁


Redan i dag är det blockerat för öppning på morgonen och eftermiddagen, när det är som mest pendlingstrafik. Samlar man ihop för konvojkörning kan man ha lite längre öppningar vid ett fåtal tillfällen, förslagsvis sen förmiddag, tidig eftermiddag och tidig kväll, och några tillfällen under natten. Schemalägger man öppningarna kan kollektivtrafikens tidtabeller anpassas och för andra trafikanter blir det förutsägbart när och hur länge bron är öppen. En mycket bättre lösning än hur det är i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet kommunerna runt Vänern gjorde var att inte gå ihop och tala om för göteborgarna att bygger ni en lägre bro än den gamla, så stryper vi vattenflödet i älven och då får ni dricka saltvatten.

Fartyg med däckslast anlöper i snitt två i veckan till Gruvöns Bruk och lite mer sällan avgår det fartyg från Gruvöns sågverk med däckslast bestående av sågade trävaror. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne!En insändare i GP föreslog att öppna klaffen på Hisingsbron o låt spårvagnarna köra ”lit de parade” upp för att sedan falla ner i älven.Då är vi av med både sjöfart o spårvagnar.Han var för biltrafik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Felet kommunerna runt Vänern gjorde var att inte gå ihop och tala om för göteborgarna att bygger ni en lägre bro än den gamla, så stryper vi vattenflödet i älven och då får ni dricka saltvatten.

Fartyg med däckslast anlöper i snitt två i veckan till Gruvöns Bruk och lite mer sällan avgår det fartyg från Gruvöns sågverk med däckslast bestående av sågade trävaror. 

Men de hade en idé om att bygga en kulvert från Vänern över till Uddevalla för att få dit mera dricksvatten? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med en tunnel dit är att kunna tappa av mer av Vänern vid höga flöden utan att det blir högre flöden än de tillåtna i älven, eftersom det riskerar att underminera kanterna och orsaka skred.


Jag tror inte att idén om en avtappningstunnel är helt avförd. Det vore verkligen en bra lösning.

Kostnaderna och konsekvenserna efter ett större skred, t ex där Eka i Bohus glider ut i älvfåran, är enorma. Vi vet att vi går mot ett fuktigare klimat, med större nederbördsmängder i Sverige, och det kommer att leda till att flödena i Göta älvs avrinningsområde ökar. Göta älv ligger redan på gränsen för vad som är säkert, så nåt måste göras.

Det andra alternativet är att bygga en eller flera tunnlar förbi de känsligaste områdena längs älven, men där riskerar tunnelbygget i sig nog att öka risken för skred, dels behöver tunneln dras genom väldigt bebyggda områden, inte sällan förorenad industrimark. Om man då inte kör en tunnel genom Rödboberget och sen längs Nordre älv, med mynnig nånstans runt Nolvik, men då hamnar vattnet i ett område som skyddats och bevarats som ett i stort sett opåverkat estuarie, med resultatet att det blir väldigt stor förändring i flödena...

Problemet är inte enkelt att lösa...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leran, älvsedimentet  som större delen av  Göteborg är byggt på förvandlas nu till något som kan likans vid en viss mejeriprodukt från ett centraleuropeiskt alpland.

Det är allsköns tunnlar till västlänken samt servicetunnlar och evakueringstunlar.

Vi har ju visserligen ingeting att dölja, men ytterligare en tunnel som hade ersatt Götaälvbron hade ju varit himla käckt. Där kunde spårväg och biltrafiken gå, även utrymme för cyklister och fotgängare skulle det varit.

 

Eller så kunde man ju kulvertera hela älven och byggt sådana där förskräckliga glas-skyskrapor....

Så flyttar man över alla transporter som sker på älven till den tillförlitliga och punktliga järnvägen.😄

 

Det verkar som om stadsplanerare och vissa politiker växt upp i en gudsförgäten öken, man har inget historiskt perspektiv till någonting egentligen, allra minst till sjöfarten.


En annan märkligt sak är att man under många år upplåtit en stor del av södra älvstranden till Stena-Line...?

Men det kanske är det rederiet som är ”sjöfarten” allena, politikerna har kanske sett båtar och fartyg på trevliga bilder, men inte irl.

Ytterhamnarna syns ju inte från tjänsterummens fönster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Leran, älvsedimentet  som större delen av  Göteborg är byggt på förvandlas nu till något som kan likans vid en viss mejeriprodukt från ett centraleuropeiskt alpland.

Det är allsköns tunnlar till västlänken samt servicetunnlar och evakueringstunlar.

Vi har ju visserligen ingeting att dölja, men ytterligare en tunnel som hade ersatt Götaälvbron hade ju varit himla käckt. Där kunde spårväg och biltrafiken gå, även utrymme för cyklister och fotgängare skulle det varit.

 

Eller så kunde man ju kulvertera hela älven och byggt sådana där förskräckliga glas-skyskrapor....

Så flyttar man över alla transporter som sker på älven till den tillförlitliga och punktliga järnvägen.😄

 

Det verkar som om stadsplanerare och vissa politiker växt upp i en gudsförgäten öken, man har inget historiskt perspektiv till någonting egentligen, allra minst till sjöfarten.


En annan märkligt sak är att man under många år upplåtit en stor del av södra älvstranden till Stena-Line...?

Men det kanske är det rederiet som är ”sjöfarten” allena, politikerna har kanske sett båtar och fartyg på trevliga bilder, men inte irl.

Ytterhamnarna syns ju inte från tjänsterummens fönster.

Spårvagnar får ej köras i tunnlar under älven hörde jag någon ”politiker ell expert”säga i P4 Gbg för nått år sen.Där fick man svaret varför de tilläts hamra ner Hisingsbron i leran.Två körfält kommer att tas i Marieholmstunneln till busskörfält vid senare tillfälle sades också.Men jag måste ändå säga att det rullar på bra med bilarna just nu jämfört med tidigare.

Det blir mkt lokalt här nu men det kanske är ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Brawn:

Spårvagnar får ej köras i tunnlar under älven

Hmm, skumt!

Man kör ju spårvagnar i tunnlar på andra håll i stan, bl a den långa under Vasa sjukhus. Tunnel som tunnel...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Hmm, skumt!

Man kör ju spårvagnar i tunnlar på andra håll i stan, bl a den långa under Vasa sjukhus. Tunnel som tunnel...
 

Ja han sa ”får ej köras under älven”.Om det har nåt med evakuering att göra ell. kanske elektrifiering,men sånt går ju att lösa med batteridrift idag.Jag inbillar mig att SL’s tunnelbana går under vatten på några ställen så det kändes som lite udda argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Brawn:

Ja han sa ”får ej köras under älven”.Om det har nåt med evakuering att göra ell. kanske elektrifiering,men sånt går ju att lösa med batteridrift idag.Jag inbillar mig att SL’s tunnelbana går under vatten på några ställen så det kändes som lite udda argument.

I en och annan storstad går tunnelbanan under diverse vattendrag.

Men, det är dyrt att bygga tunnel, man sparar ofta på takhöjden, och har strömförsörning via strömskena och kontaktsko på vagnen. Spårvagnar har strömavtagare på taket, men det ena behöver inte utesluta det andra då det finns spårvagnar som går ned under jord, och även under många vattendrag i Amsterdam.

Ni som har åkt de äldre linjerna i exempelvis London och Budapest, förstår varför de där sju kortväxta killarna jobbade som gruvarbetare... Ja där är det lågt i tak.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I en och annan storstad går tunnelbanan under diverse vattendrag.

Men, det är dyrt att bygga tunnel, man sparar ofta på takhöjden, och har strömförsörning via strömskena och kontaktsko på vagnen. Spårvagnar har strömavtagare på taket, men det ena behöver inte utesluta det andra då det finns spårvagnar som går ned under jord, och även under många vattendrag i Amsterdam.

Ni som har åkt de äldre linjerna i exempelvis London och Budapest, förstår varför de där sju kortväxta killarna jobbade som gruvarbetare... Ja där är det lågt i tak.

I dagens Göteborgs-Posten skriver man att kommunstyrelsen tagit ett beslut om att bygga en tunnel genom berget och under älven mellan Stigberget och Lindholmen. Denna skulle ju då trafikeras av spårvagnar anpassade för stadsnätet, vilket alla dagens vagnar är. Även de femtio år gamla M28:orna, som nu Ringlinien tingat ett ex av, 770 om jag mins rätt.

Tunnel eftersom den inte kommer i konflikt med sjöfarten.

 

Vidare hade man haft på förlag en lågbro någonstans över älven för cyklister och gångtrafikanter.... och fördelen med klena lågbroar är ju att dom bara kommer i konflikt med sjöfarten en gång, efter en rejäl påsegling utgör dom inte längre något hinder för sjöfarten... 

 

Men det blir "linbana" av allting, ett utryck som i nutida götebosska betyder ungefär "mycket snack men ingen verkstad" eller inom filmkritiken, "kalkon" den flaxar mycket, för oväsen man kan inte flyga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Brawn:

Ja han sa ”får ej köras under älven”.Om det har nåt med evakuering att göra ell. kanske elektrifiering,men sånt går ju att lösa med batteridrift idag.Jag inbillar mig att SL’s tunnelbana går under vatten på några ställen så det kändes som lite udda argument.

Kan man köra tåg under Engelska kanalen så borde man kunna köra spårvagn under Göta Älv....

 

För att inte glömma alla som åker tåg över Öresundsbron och sista biten genom tunnel mellan Pepparholmen och Kastrup....

 

I Stockholm går pendeltågen i tunnel under Riddarfjärden in till Cityterminalen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Lintott:

I Stockholm går pendeltågen i tunnel under Riddarfjärden in till Cityterminalen....

Tunnelbanan går sannolikt under vatten för att komma från Solna till Kungsholmen, jag har i alla fall inte sett någon tunnelbanebro.

 

Edit

Det verkar inte planeras för någon ny tunnelbanebro på den nya sträckningarna heller. Ingen är väl så dum att man bygger en hindrande bro tvärs över en vattenväg???

image.png.44f8f25d36ed97f0616462aee5fb9704.png

https://nyatunnelbanan.se/

 

Jo förresten, Österbron som föreslogs både 1906 och  1948 är ett exempel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Österbron

 

image.png.2d0df286e8d9a77dd4cd146434051132.png

Tävlingsförslag från 1948 för en Österbro av tyska ingenjörsbyrån Fritsch & Co.
En hängbro sträcker sig över till Finnboda, varefter leden svänger av vid Henriksdal till en bro över Hammarbykanalen med anslutning till en förlängd Ringvägen, närmast i bild.

 

Förslagen är inte döda...

https://www.yimby.se/2016/06/osterbron-en-ostlig-forbi_3833.html

 

Förslaget från 1906

image.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lintott:

Kan man köra tåg under Engelska kanalen så borde man kunna köra spårvagn under Göta Älv....

 

För att inte glömma alla som åker tåg över Öresundsbron och sista biten genom tunnel mellan Pepparholmen och Kastrup....

 

I Stockholm går pendeltågen i tunnel under Riddarfjärden in till Cityterminalen....

Det var nog lite så jag kände oxå.Efter inköp av nya Italienska vagnar som nog var tänkta att gå i tunnelbana med långa radier på kurvor under jord och sedan ut till ytterområden på raka makadambäddar upptäcktes att boggierna inte var tillräckligt svängbara för körning på gatorna i Gbgs innerstad.Jag tror t.o.m. det gjordes försök att smörja rälsen för att få tyst på skriken.Så jag tar inte förgivet att allt stämmer om älvunderfarter o annat som sägs här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brawn:

Det var nog lite så jag kände oxå.Efter inköp av nya Italienska vagnar som nog var tänkta att gå i tunnelbana med långa radier på kurvor under jord och sedan ut till ytterområden på raka makadambäddar upptäcktes att boggierna inte var tillräckligt svängbara för körning på gatorna i Gbgs innerstad.Jag tror t.o.m. det gjordes försök att smörja rälsen för att få tyst på skriken.Så jag tar inte förgivet att allt stämmer om älvunderfarter o annat som sägs här.

Värre än så, M32,  Sirio från Italienska Ansoldo Bereda har inga boggier alls, inga genomgående axlar heller.

Hjulen är fast upphängde i första, mellersta och sista vagnsdelen, sammanlagt är det fem vagnsdelar. Denna lösning därför att man absolut ville ha en spårvagn med 100% låggolv.

Dessa vagnar var ett felköp, det blir så när politiker får bestämma och handla utan att teknikerna får säga sitt. En vagn av dessa håller redan på att skrotas, då den varit avställd och plockats ordentligt på delar, eftersom reservdelstillgången är näst intill obefintlig. Flera av dessa vagnar har sänts till Tjeckien för ombyggnad av rostsanering, när en vagn kommer tillbaka till Göteborg skickas en ny iväg.

 

Nya M32, Flexity från Bombardier har boggier. Över boggierna är det svårt för rörelsehindrade att ta sig fram, men restan av vagnen har lågt golv, Dessa vagnar kommer i tre varianter, de första som anlände är 30 meters dubbelriktningsvagnar, sedan kommer 30 meters enkelriktingsvagnar, senare kanske vi får 45 meters enkelriktningsvagnar, men de flesta hållplatserna tillåter numera inte mer än 30 meterståg....

Några dubbelriktningsvagnar har anlänt och idag gick det två av dessa på femmans  numera stympade linje. Sedan har det kommit några 30 merers enkelriktnings också, och jag tror att någon nu är övertagen av GS och satt i trafik, några provkörs inför övertagandet och någon används för utbildning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heter både nya och gamla M32?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Heter både nya och gamla M32?

 

Jag skrev fel, Bombardiervagnarna får littera, eller typ M33, sedan får kanske dubbelriktningsvagnarna ett b också, eller så var det tvärtom.

45 metersvagnarna blir antagligen M34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev fel, Bombardiervagnarna får littera, eller typ M33, sedan får kanske dubbelriktningsvagnarna ett b också, eller så var det tvärtom.

45 metersvagnarna blir antagligen M34

Ny tycker jag den här tråden har spårat ur!😂

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nu det är så viktigt med mark för byggnation längs älven, hur har Gbg kommun bebyggt mark som varit fria i årtionden?

Södra älvstranden har massor med mark som bara väntar ...

 

Sedan bygger man på platser som inte klarar förhöjda havsnivåer, tom försäkringsbolagen har gått ut och varnat för att bostäder riskerar att inte kunna försäkras pga placeringen. I Gbg blir det stökigt när vi idag tillfälligt får havsnivå på 1,4 meter över normalnivån (pga vind och lufttryck).

 

I Fiskebäck fanns det idéer om att bygga hus på den stora sommarparkeringen för badgästerna/vinterförvaring av hundratals med båtar.

Båtarna skulle kunna vinterförvaras på mark längs älven (lerbankar) och för flertalet segelbåtar krävs det broöppning...

 

Det är alltså viktigast med dyra BRF lägenheter med schysst utsikt än ett fungerande båt och fartygsliv.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Tunnelbanan går sannolikt under vatten för att komma från Solna till Kungsholmen, jag har i alla fall inte sett någon tunnelbanebro.

Japp det gör den. Tror att Västra Skogens station är under Mälarens vattennivå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev skippeer:

Om nu det är så viktigt med mark för byggnation längs älven, hur har Gbg kommun bebyggt mark som varit fria i årtionden?

Södra älvstranden har massor med mark som bara väntar ...

 

klippt...

Göteborgs stad, staden där viktiga beslut fattas... eller blir fel nästan varje gång.

Det är pengarna som styr. 

Dom som verkligen har makten är Volvo, Stena, Wallenstam och några till.

 

Just nu är det mer eller mindre trafikkaos på trafiklederna som går någorlunda parallellt med såväl den södra- som norra älvstranden. Orsaken är att man gräver olika tunnlar, och reparerar en bro.

 

Och då en lyftbro som får hissas upp mer frekvent än den gamla klaffbron.

 

Det är väl så att högerhanden inte vet vad den vänstra foten gör.

 

När vattennivån höjs så blir det spännande att se vilka åtgärder kommunstyrelsen (inte) beslutar om.

 

Det var bland annat holländare som en gång byggde staden, 400 år sedan eller så... så det kanske blir en holländsk lösning med vallar, hålldammar och slussportar, eller en Thames- eller Venedig-lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var bland annat holländare som en gång byggde staden, 400 år sedan eller så... så det kanske blir en holländsk lösning med vallar, hålldammar och slussportar, eller en Thames- eller Venedig-lösning?

Holländarna återanvände i princip stadsplanen för Jakarta när de byggde det som blev Göteborg.

Jakarta är världens snabbast sjunkande stad så det är väl bara att följa utvecklingen i Indonesien och kopiera ännu en gång! :D

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...